Senaste nytt

Konsten att göra en exit... [semi-live]

GOTBound

Medlem
Precis när boarding skulle påbörjas för flyget till GOT skulle boards meddelades en tjugo minuters försening, do gaten var K12 gick jag tillbaka till FCL och jag var väntad då jag möttes av ett; vi såg att flyget blivit försenat efter du lämnat Herr GOTBound, slå dig när så meddelar vi när boarding påbörjats istället.

Efter 15-20 minuter var det dags att att än en gång lämna FCL för att boards resans sista flyg, en ganska trist föreställning med ett trött inflight crew.
Väl framme på GOT var det ca 20 minuters på bagaget, min väska kom som nr tio på bandet trotts välkänd prio sticker.

IMG_6542.jpeg

IMG_6543.jpeg
IMG_6546.jpeg
IMG_6547.jpeg
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Epilog

Drygt en vecka har passerat och upplevelserna har sjunkit in, förflyttat sig till de explicita delarna av hippocampus.

Vad är då mina key takeaways från min Exit?
- Bokningsprocessen; väldigt enkelt och smidigt. Jag använda seats.aero för att hitta tillgänglighet och awardhacks för att hitta anslutningar. SAS agenten kunde se de flyg jag ville boka, samt när hemresan skulle bokas och flygen inte dök upp kunde vi lösa detta också efter lite tips från en i tråden nämnd forum-medlem.

- Är First värt det? För 82 500 EuroBonus poäng, en 2-4-1 voucher samt 2 200 kr + 150 kr är det ingen tveksam att värdet är otroligt bra.

- Hur är det att flyga First? Jag är en van resenär, men jag skall villigt erkänna att jag hade lite fjärilar i magen på väg till flygplatsen men de försvann lika fort som jag boardade första flyget GOT-MUC. Utöver kaviar och champagne samt FCL i MUC så är min största key takeaway allt jag inte behövde göra från att jag satte min fot på MUC till att lämnade MUC på vägen hem; allt bara händer i ett naturligt flöde och väldigt diskret, jag behövde i princip inte fråga om någonting allt bara hände...
Mer champagne; så fort glaset nådde halvtomt var någon framme med flaskan i högsta hugg, dags att sova; plötsligt är din säng bäddad och någon står och väntar med två galgar för att ta hand om dina kläder, du vaknar; plötsligt är din säng en fåtölj igen och dina kläder ligger prydligt vikta på sittdynan, transfer från Schengen till Schengen [och tvärt om]; någon tar hand om ditt pass i loungen och du kommer ut på rätt del av terminalen utan att passera gå.
Kabinpersonalen är otroligt proffsig, men ändå varm och intim på ett sätt som jag inte förväntat mig alls.
Maten, som van GFML resenär var det här så nära en likadan matupplevelse som övriga passagerare i samma kabinklass får.

Enligt mig är skillnaden i den mjuka produkten större mellan First och Business än mellan Business och Economy, med LH, LX, SK och AY som long haul Business referenser i fallande ordning.

Den riktiga epilogen
Detta var min exit från poäng och statusjagande inom SAS och Star Alliance då jag har varken lust eller incitament att göra detta när SAS byter från Start Alliance till SkyTeam.
Jag nämnde i prologen att min och @Mrs. GOTBound familjesituation gör det svårt att resa med hela familjen och på så sätt kunna maximera nyttan, från det andra perspektivet, mitt personliga resemönster så hade en exit från SAS och Star Alliance förmodligen varit motiverad även utan alliansbytet då jag i princip bara flyger på LHR för att se på Spurs [Tottenham Hotspurs] med @trekker eller GOTBound Jr, dock oftast med @trekker .
Det blir även några flyg på LHR utan fotboll i rent nöjessyfte.

Kommer jag sluta resa tvärt; absolut inte, men något mer enkelspårigt och nästan uteslutande hos One World.
Kommer jag sluta jaga status; never say never, jag har One World Sapphire genom Finnair tills i november och jag är inte helt främmande för att på något sätt behålla One World Sapphire via Finnair eller British Airways då jag har ett visst incitament även om CE biljetter löser fast track och loungen på LHR T3, på GOT är det aldrig ett problem då både fast track och loungen löses via AMEX Plat.
Kommer jag göra en exit från forumet; nej, så lätt blir ni inte av med mig.

En sak är jag helt säker på, jag hade aldrig genomfört min First First utan detta forumet och medlemmarna här, vissa av er har jag haft turen att träffa på flygplatser runt om i Sverige och världen samt i andra sammanhang, vissa av er har jag haft givande digitala konversationer med, ni vet vilka ni är och även ett stort tack till alla som läst och likeat mina inlägg.
 
Last edited:
Toppen