Senaste nytt

Kombinera Amex Elite med Mastercard Premium?

inka

Medlem
Varför inte skaffa det nu och kombinera Amex Elite och MC Premium? Du är ändå mitt i intjäningsperioden nu - så du riskerar såldes inte att råka ut för det som @Berglund har skrivit om ovan ifall det införskaffas nu.

Se till att använda ditt Amex Elite för bokning av dina 1-2 Europaresor samt Asienresan. På så sätt får du mer poäng (ifall du bokar på SAS hemsida - 30p/100kr) samt en bättre reseförsäkring än MC Premium.
Tack! Tänkte att det var onödigt att skaffa Elite nu eftersom jag ändå inte kommer hinna komma upp i ngn spend på denna sidan året, men du tycker det är bättre att skaffa redan nu?
 

inka

Medlem
@inka har du för avsikt att gå upp i status, då vill du öka i status så tidigt som möjligt i ditt Eurobonusår. Detta för att du då snabbare får ta del av de 25% extra baspoängen (som också blir bonuspoäng att resa för) när du flyger med SAS egna flygplan.

Edit: Asch - @Tonton var några sekunder snabbare på avtryckarfingret!
Tack, ja stämmer, min avsikt är att gå upp till guldstatus. Förstår jag dig rätt att du tycker det är är bättre att jag väntar till efter den 31 mars nästa år med att skaffa Elite?
 

Berglund

Medlem
@inka Nej, du har ju grovt räknat 8-9 månader kvar av ditt Eurobonusår! Har du för avsikt att skaffa kortet så borde du skaffa det nu. Då får du dina 20 000 statusgrundande poäng och kommer någon gång under hösten eller till din resa efter nyår att ha nått guld. Så fort du är guld, då får du ta del av guldbonusen för flygningar du gör på SAS egna flyg.
 

Berglund

Medlem
@inka Lägg ihop fördelarna:
Se till att använda ditt Amex Elite för bokning av dina 1-2 Europaresor samt Asienresan. På så sätt får du mer poäng (ifall du bokar på SAS hemsida - 30p/100kr) samt en bättre reseförsäkring än MC Premium.
Med Tontons förslag får du mer poäng för de resor som du köper på SAS egen hemsida.

Du har större delen av ditt Eurobonusår kvar, alltså fortfarande klar idé att skaffa kortet nu. Du får statuspoängen och har beroende på dina höstresor viss möjlighet att nå guld lagom till årsskiftet.

Oavsett att du inte kommer att nå 150 000 kr i spendering så ger Amex Elite ändå 20 poäng per 100 kronor spenderade, vilket trots allt är bättre än Mastercard Premiums 15p/100kr.

Kortet kostar visserligen en del men har du ändå för avsikt att skaffa kortet, är det nu du borde göra det.
 

Tonton

Medlem
Om du skaffar Amex Elite nu under denna intjäningsperiod så ser det ut på följande sätt:

20 000p - Amex Elitebonus
8 000p - Amex Premium (Räknar Augusti-Mars)

Med andra ord så har du redan samlat ihop 62% (28k/45k) av alla baspoäng du måste få ihop för EBG, utan att ens sitta i ett flygplan. Du saknar då 17 000 baspoäng för att nå EBG.

Nu vet jag inte hur din plan ser ut för resorna men om vi leker med tanken att du bokar dina resor i Ekonomi och att båda Europaresorna samt Asienresan flygs med SAS så får vi följande intjäning (Notera: jag räknar med HKG för enkelhetens skull. Om det är PEKså får du sämre intjäning)

Europaresa 1: 1000p
Europaresa 2: 1000p
Asienresa: 9000p
= 12 000p

Jag skulle personligen se till att göra en Plusgradeuppgradering på Europaresorna (3 000p istället för 1 000p per resa). Min erfarenhet är att Plusgrade i princip alltid går igenom på intra-europaresor med SAS. Skulle du välja detta alternativet så kommer du då att ha totalt 15 000 baspoäng intjänat från dina inplanerade resor. Med andra ord saknas 2 000 baspoäng i så fall. Detta tjänas lättast in genom en snabbresa i Europa alternativt så kan du också köpa dessa baspoäng, men det är både dyrt och tråkigare än att resa. :)
 
Last edited:
Jag tycker det är ekonomiskt fråga. Visst, vill du tjäna så mycket Eurobonuspoäng som möjligt och få guldkortet snarast möjligt så skaffa AMEX Elite nu. Personligen tycker jag att kortet kostar (4000 SEK/år) mer än det smakar om man inte ens spenderar ihop till en enda voucher. Vad beträffar när det är safe att skaffa AMEX Elite så tycker jag man ska ha 2 månaders marginal, alltså om ditt brytdatum är den 1:e april tycker jag du ska undvika att skaffa kortet i perioden 1 februari - 1 juni.
 

inka

Medlem
Jag tycker det är ekonomiskt fråga. Visst, vill du tjäna så mycket Eurobonuspoäng som möjligt och få guldkortet snarast möjligt så skaffa AMEX Elite nu. Personligen tycker jag att kortet kostar (4000 SEK/år) mer än det smakar om man inte ens spenderar ihop till en enda voucher. Vad beträffar när det är safe att skaffa AMEX Elite så tycker jag man ska ha 2 månaders marginal, alltså om ditt brytdatum är den 1:e april tycker jag du ska undvika att skaffa kortet i perioden 1 februari - 1 juni.
Tack! Absolut, håller med om att det är en ekonomisk fråga och i ärlighetens namn så börjar jag tveka lite på om det är Elite jag verkligen ska köra på, kanske ska nöja mig med AMEX Premium istället med tanke på att jag antagligen bara kommer att komma upp i en spend på typ 240 000 SEK per år, så bara en 2-4-1 voucher/år. Så får kanske bli AMEX Premium istället och då antar jag att jag inte är beroende på när i mitt intjänande år jag skaffar detta kort utan kan avvakta till slutet på detta år och köra på mitt MC Premium fram till dess? Men samtidigt är ju Guld lite lockande :)
 

NotRyan

Medlem
Tack! Absolut, håller med om att det är en ekonomisk fråga och i ärlighetens namn så börjar jag tveka lite på om det är Elite jag verkligen ska köra på, kanske ska nöja mig med AMEX Premium istället med tanke på att jag antagligen bara kommer att komma upp i en spend på typ 240 000 SEK per år, så bara en 2-4-1 voucher/år. Så får kanske bli AMEX Premium istället och då antar jag att jag inte är beroende på när i mitt intjänande år jag skaffar detta kort utan kan avvakta till slutet på detta år och köra på mitt MC Premium fram till dess? Men samtidigt är ju Guld lite lockande :)
Ett tips värt att nämna är ju om du har övriga räkningar (ej kreditkortsfakturor och dylikt) på 60K som du ändå skall betala så kan du använda ditt Amex till att betala dom med Betalo eller Billhop och få poäng och spend därigenom. Det kostar iofs 2.5% i avgift men du är ju nära en andra voucher :) Dessutom kommer det alltid nya möjligheter att låta kortet gå varmt.

Vi är exempelvis ett gäng som hyr bilar hos Avis utan att egentligen behöva det och det ökar på spend ytterligare och ger sköna poäng.
 

hejrobin

Medlem
Hej! Går det att boka en resa för 3 personer. 2 pers med 2-4-1 voucher och den tredje med Fly Premium? Med SAS.

När jag försökte själv och bokade de 2 första (via hemsidan), så föravann sedan resterande tillgängliga biljetter :(
 

palmen

Moderator
Hej! Går det att boka en resa för 3 personer. 2 pers med 2-4-1 voucher och den tredje med Fly Premium? Med SAS.

När jag försökte själv och bokade de 2 första (via hemsidan), så föravann sedan resterande tillgängliga biljetter :(
Det är tyvärr vanligt att det finns flera biljetter, när man's bokar 2 försvinner resten.
Eventuellt kan du ringa in och be form boka detta i samma bokning.
 
Toppen