Senaste nytt

Klicka på rätt månad när ni bokar flyg som avgår i februari/mars

Dr. Miles

Expert
Igår bokade jag en flygbiljett men fel månad på hemresan igen. :eek:
Den här gången var på United.com och ni kanske anar hur det gick till.

Jag bokade (eller skulle boka) utresan på 5:e maj (5/5/2014) och hemresan på 9:e maj, men det blev 5:e september (9/5/2014) på hemresan istället.
Turigt nog att United erbjuder 24 timmars fri avbokning så ingen skada har skett. Puh.

Så åter igen, kolla noga vilken månad ni (jag) bokar, det kanske har hamnat i fel månad pga olika datumformat.
 

Johan76

Medlem
Detta med olika system att representera datum kan vara riktigt intressant när man befinner sig i andra länder.

Misstänker att Doktorn har det lätt i Japan men för oss andra är det lite mer komplicerat (eller i Korea om man befinner sig där...). Lokal hjälp är helt nödvändigt i det läget. Har någon kanske något tips här? Främst vad gäller Korea.

Sidorna finns ibland på engelska men det går oftast inte att boka där, och jag vet inte riktigt om jag skulle lita på google translate för att boka flyg!
 

nota bene

Medlem
Detta med olika system att representera datum kan vara riktigt intressant när man befinner sig i andra länder.

Jag hade ett pinsamt problem med detta... Fick en blank check av en Engelsk kollega som jag skulle skriva ut som betalning till kund. Några dagar senare får min kollega ett argt samtal från kunden för att checken inte går att lösa in.

Tydligen dög inte 1/1-14 eller liknande men skulle vara 1 Jan 14...
 

Dr. Miles

Expert
Detta med olika system att representera datum kan vara riktigt intressant när man befinner sig i andra länder.

Misstänker att Doktorn har det lätt i Japan men för oss andra är det lite mer komplicerat (eller i Korea om man befinner sig där...). Lokal hjälp är helt nödvändigt i det läget. Har någon kanske något tips här?

I Japan används det också kejsarår och i år (2014) är kejsarår Heisei 26.
På bäste före datum kan det stå 27.04.26 och då blir det lite problematiskt om det är om ett år (Heisei 27 = 2015) eller 27:e april i år (Heisei 26 = 2014).
 

abacklund

Medlem
Skönt att se att man inte är ensam om sånna här puckade saker. Skulle på ett snabbt möte i CPH över dagen den 28:e Feb. Tyckte det var lite knasigt att jag inte kunde få ut Passbook BP från SAS-appen till hemresan men det visade sig vid incheckning att jag tydligen hade bokat hemresa 28:e Mars. Planet hem var fullt och det blev ofrivilligt eftermiddagsjobb från Scandinavian Lounge.
 
Toppen