Senaste nytt

Kina introducerar 72 timmar visumfri vistelse i Peking & Shanghai

Ericel

Medlem
Måste fråga pga osäkerhet:

Jag och min sambo flyger CPH-PVG med SAS. Därefter PVG-MNL för semester i Filippinerna..
På vägen hem flyger vi först MNL-PVG den 4:e Jan och åker PVG-CPH den 6:e Jan, dvs inom 72 timmar. Betyder detta att man inte behöver ha visum för Kina? Blir inte klok på det här med tredje land... vi bor ju båda i Sverige .. så tekniskt sätt är väl Danmark tredje land?
 

zanga

Medlem
Måste fråga pga osäkerhet:

Jag och min sambo flyger CPH-PVG med SAS. Därefter PVG-MNL för semester i Filippinerna..
På vägen hem flyger vi först MNL-PVG den 4:e Jan och åker PVG-CPH den 6:e Jan, dvs inom 72 timmar. Betyder detta att man inte behöver ha visum för Kina? Blir inte klok på det här med tredje land... vi bor ju båda i Sverige .. så tekniskt sätt är väl Danmark tredje land?

Ja, du har rätt, det är lungt. Skriv ut biljetter osv så du har det att visa dom. Kanske är värt att påminna folk när dom börjar bläddra i ditt pass också om du ser att dom blir förvirrade när dom inte hittar visum :). SAS kommer vilja ha er info när ni boardar i CPH också.

Source: har själv gjort det

Vill man vara ubersäker så kan dom svara på dessa frågor på PVG också, har inte telefonnumret på tungan nu dock.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Det finns ganska enkel tumregel.
Om din sista avreseort (t ex Köpenhamn) före Beijing/Shanghai och din destination (t ex Manilla) från Beijing/Shanghai INTE är ett och samma land då är det okej.

Exempel 1:
Köpenhamn-Shanghai-Köpenhamn: Nej

Exempel 2:
Köpenhamn-Shanghai-Manilla: OK

Exempel 3:
Frankfurt-Shanghai-München: Nej

Exempel 4:
Frankfurt-Shanghai-Zürich: OK
 

Ericel

Medlem
Tack för svaret. Anledning jag är osäker är att SAS flyger ju cph-pvg och annat bolag andra sträckan. Men har man bara alla biljetter utskriva borde det ju gå bra. Andra anledningen är att jag ringde kinesiska visa centret i Göteborg och de sa att man måste ha ett papper från ens flygbolag. När jag ringde SAS hade de ingen aning om 72 timmars regeln i pek eller i pvg och visste inte vad för papper de menade...
 

A380*G

Medlem
Som Dr. Miles förklarade så är begreppet "tredje land" relaterat till dina destinationer före/efter Kina och har inget att göra med att du bor i Sverige.

Första land är landet du reser från till Kina.. Andra land är Kina. Tredje land är landet du reser till efter Kina, får ej vara samma som första land.
 

pitch

Medlem
Jag ser som sagt gärna att det börjar gälla för Chengdu. Så man kan stanna ett par dar och svulla i sig Sichuan-käk på vägen till nån annan stans, förstås.

Undrar hur myndigheterna ställer sig till om man skulle åka till, till exempel, Shanghai, utnyttja sina 72 timmar där, sen åka vidare till Guangzhou (med utrikes studs i exempelvis Taiwan) och direkt försöka få 72 timmar till där?
 

Johan_G

Medlem
En liten fråga då det verkar röra sig om ett 72-timmars transitvisum. Hur fungerar det med bagage, måste man tulla in det i Kina och sedan när man åker tulla ut det igen? Hur blir det om man byter flygbolag i Shanghai, måste man tulla in alltihop i Kina för att sedan kunna checka in det på flyget till tredje land eller är flygplatsen byggd så att man kan checka in vidaregående bagage utan att tulla? Eller är det kanske så att kineserna inte bryr sig så mycket om vad man har med sig om bara kan visa biljetter att man ska vidare?

Jag undrar då jag aldrig satt min fot i Kina tidigare och i mars kommer att åka ARN-CPH-PVG-MNL ToR med byte mellan SK och PR i PVG. De obligatoriska kläd- och spritinköpen måste ju hanteras på något sätt, frågan är om man ska handla på sig i Filippinerna eller om man ska göra det i Shanghai då jag har en layover där på 22h på hemvägen.
 

Dr. Miles

Expert
Undrar hur myndigheterna ställer sig till om man skulle åka till, till exempel, Shanghai, utnyttja sina 72 timmar där, sen åka vidare till Guangzhou (med utrikes studs i exempelvis Taiwan) och direkt försöka få 72 timmar till där?

Rent logiskt kan du inte få det då du inte flyger land A - Kina - land B.
 

pitch

Medlem
Nja, jag menade alltså Land A - Kina - Land B - Kina - Land C.
Teoretiskt sett borde det uppfylla reglerna som jag har förstått dom, bara man har separata biljetter för Kina - Land B och Land B - Kina. Knappast ett jätteproblem att ordna.
 
Toppen