Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS short haul tråd

pswe

Medlem
På vilket sätt var det uppenbart? Sitter du på information från SAS bokningssystem och revenue management och kollade upp både SK1824 och returen? Eller sitter du och hittar på sanningar?
Spot on! Givet kvaliteten på dagens inlägg i tråden så är det en del egen ”analys” som ligger bakom.
 

sembl

Medlem
Min flight I Tisdags NCE-ARN blev inställd 3.5 timmar innan avgång. På morgonen så såg jag att flighten var på tid upp till arn men det hjälpte ju inte. Blev ombokade med AF till hemska CDG och sedan vidare med Smartlynx till Arn. Hej EC ersättning då vi landade 2245 istället för planerade 1900.

Fick skynda till flygplatsen. Smart Lynx kräver en annan tråd. Summeringen är sas är kassa på service men Lynx är ännu sämre hur det är ens möjligt.
 

SK989

Medlem
Min flight I Tisdags NCE-ARN blev inställd 3.5 timmar innan avgång. På morgonen så såg jag att flighten var på tid upp till arn men det hjälpte ju inte. Blev ombokade med AF till hemska CDG och sedan vidare med Smartlynx till Arn. Hej EC ersättning då vi landade 2245 istället för planerade 1900.

Fick skynda till flygplatsen. Smart Lynx kräver en annan tråd. Summeringen är sas är kassa på service men Lynx är ännu sämre hur det är ens möjligt.
Du har rätt till 400 euro i ersättning p.g.a. att ditt flyg ställdes in. Att du bokades om och ankom kl. 22.45 istället för kl. 19.00 innebär inte att du går miste om ersättningen.

Hade du ombokats och avrest högst en timme tidigare och ankommit högst två timmar sent hade du inte haft rätt till ersättning och om du ankommit högst tre timmar senare hade du haft rätt till 50% ersättning (=200 euro) men du ankom mer än tre timmar sent och då har du rätt till full kompensation = 400 euro då flygsträckan översteg 150 mil.
 

plover

Medlem
Precis, den där 261 är ju rätt tydlig, men det är ju ändå trist när det ställs in med korta varsel. Utöver komp så har du ju rätt till skäliga merkostnader, ej nyttjade hotellnätter mm. Bolagen bokar ju alltid om till billigaste alternativet, dvs egna avgångar men jag har för mig att pax också har rätt till kostnadsfri ombokning till konkurrerande flyg, men vet inte riktigt var den gränsen går. Lär ju vara mer än några timmar i alla fall. Sedan är det ju ankomsttiden på destination som utgör förseningsunderlag, från ARN i högsäsong juli så kan det bli både 15 och mer timmar i ren flygtid med ett par stopp…
 

Mickan

Ny medlem
Att SAS ställer avgångar pga låga bokningssiffror är enbart en skröna. Det är fler faktorer som spelar in och just nu, liksom andra somrar, så är det i huvudsak crewbrist och teknik. Saknas t ex en styrman på en SK-avgång kan man ju inte sätta in en FO från Connect/CityJet/Xfly eller Smartlynx.
 
Att SAS ställer avgångar pga låga bokningssiffror är enbart en skröna. Det är fler faktorer som spelar in och just nu, liksom andra somrar, så är det i huvudsak crewbrist och teknik. Saknas t ex en styrman på en SK-avgång kan man ju inte sätta in en FO från Connect/CityJet/Xfly eller Smartlynx.
Nej, och det som är så himla dumt. SAS har delat upp verksamheten i flera dotterbolag/underleverantörer som inte samarbetar eller hjälper varandra. I torsdags blev vi 1h sena från CPH pga att vår SAS-metall A320neo-kärra från Oslo var sen, samtidigt som det fanns minst 5 andra A320neo på plats på CPH som hade kunnat sättas in, men de tillhörde Connect.
 

Gnopps

Medlem
Någon som vet vad som händer med morgonavgången Helsingfors-Stockholm (SK701)?

1698932226838.png
 

Gnopps

Medlem
Finland har närapå generalstrejk i övermorgon och på fredag. Flygplatserna kommer ha mycket reducerad kapacitet. SAS har blockat försäljning dessa dagar men inte ställt in flyget än. Jag hoppas att de ställer in flygen snart så jag kan bli ombokad snarast då alternativen är riktigt, riktigt fullbokade. Finnair har ställt in sina flyg. Eller kanske hoppas SAS på att kunna genomföra flygningen?

1706606594501.png
 
Toppen