Senaste nytt

[Inspiration sökes] Vad ska jag göra med mina 4st Finnair Europe Uppgraderingsvouchers?

J-Dog

Medlem
Tips - ifall du använder Awardfares - American AAdvantage stämmer till 99% överrens med awardtillgången hos Finnair. Så där kan du få översikt över många datum, för att sedan dubbelkolla på Finnairshemsida när du hittar ett passande datum :)

Tycker Finnair's sida visar väldigt få möjliga bonusresor framför allt om det inte är Finnair's egna. Har tidigare försökt just detta tips med AAdvantage men upplever att i princip allt jag hittar den vägen inte kommer upp när man söker bonusresa på Finnair's sida. Vet inte om det finns något mer smart sätt att söka men jag använder deras bokningsfunktion och klickar i att jag sööker en bonusresa. Försöker både med den resa som kommer upp i Awardfares och även med HEL tillagt om Finnair vill få med deras hemmabas men oftast blir resultatet nada.
 

intuition

Medlem
Finnairs bokningsmotor som är tillgänglig för allmänheten visar inte alla partner awards. Vissa flygbolag kan bara bokas genom att ringa in.

Flygbolag som brukar fungera i onlineboknigen är AY, BA, JL och QF. QF visar dessutom fel avgifter, så den måste man ändå ringa in, om man vill slippa betala en avgift som bokningsmotorn påförs men som inte finns i verkligheten.

Sedan är det inte alls säkert att bokningsmotorn visar samma tillgång som andra bolag har. Man kan ju även där ringa in och kolla, men det kan vara så att vissa award filtreras bort och inte är tillgängliga alls med Finnair-poäng.

Sedan är Finnairs partner awards ofta väldigt dålig användning av poäng. Det finns guldkorn, men inte så många.
 

Tonton

Medlem
Tycker Finnair's sida visar väldigt få möjliga bonusresor framför allt om det inte är Finnair's egna. Har tidigare försökt just detta tips med AAdvantage men upplever att i princip allt jag hittar den vägen inte kommer upp när man söker bonusresa på Finnair's sida. Vet inte om det finns något mer smart sätt att söka men jag använder deras bokningsfunktion och klickar i att jag sööker en bonusresa. Försöker både med den resa som kommer upp i Awardfares och även med HEL tillagt om Finnair vill få med deras hemmabas men oftast blir resultatet nada.

Du menar kanske partnerflighter? Där har jag ingen koll. Men det kan nog mycket väl vara så att det skiljer sig mycket mellan de olika programmen.

Däremot så menar jag AY-metall. Där tycker jag att det stämmer väldigt bra. Det som AA kan se, är det som finns tillgängligt. Idag när jag ringde och checkade nästan 20 datum, så stämde i princip alla överens iaf. Det var en flight som hade waitlist.
 
Jag upplever att den inte är helt tillförlitlig - det finns också en del rapporter om att det visats "Väntelista" i bokningsdialogen samtidigt som det finns award-platser.




4 SH-vouchers räcker också till T&R uppgradering från econ till premium econ. Kan vara ett alternativ när man vill bränna just 4 vouchers på så lite resor som möjligt.

Det ska också gå att uppgradera en award-flight med vouchers, dvs om en sträcka visar tillgång på både ekonomi och business award, kan man först boka econ award med poäng och där efter begära uppgradering med voucher (går inte att göra med poäng). Bra i ett läge där du både vill bränna vouchers och poäng.
Jag har inte personligen gjort detta, så du kan behöva göra lite research innan.
Jag har fått bekräftat att man kan uppgradera en bonusbokning med voucher (ej med poäng). Och som du skriver i, även fast det finns bonusplatser i business på en flight så står det samtidigt i uppgraderingsmöjligheten som "väntelista" på exakt samma avgång.
1691229693133.png


Ska försöka se om jag nu kan göra så att jag bokar award i eco ena vägen och sen business andra vägen. Omvandlar mina 4 Eu Vouchers till en Long haul och sedan använder den. Borde inte dom vara snabba och hjälpa mig lösa detta om jag ringer in? Tänker att man lägger upp det till agenten med att: I wan't to book eco and business, then upgrade the eco leg to business with voucher. Give me any date possible to do this
 
Last edited:

lillemannen

Medlem
Bekräftar att detta fungerar.
Om du kan uppgraderar kommer det fram hur många voucher det går åt. Så gjorde det för mig och även min kompis som jag bokade till Singapore. Vi bokade ekonomi för poäng sedan använde vi 2*2 short voucher för premium eco via hemsidan. Du måste vänta typ fem minuter efter poängköp
och logga ut för att platserna ska fungera söka och uppgraderas.
 

intuition

Medlem
Bekräftar att detta fungerar.
Om du kan uppgraderar kommer det fram hur många voucher det går åt. Så gjorde det för mig och även min kompis som jag bokade till Singapore. Vi bokade ekonomi för poäng sedan använde vi 2*2 short voucher för premium eco via hemsidan. Du måste vänta typ fem minuter efter poängköp
och logga ut för att platserna ska fungera söka och uppgraderas.
Bra tips. Biljetten måste vara utsälld för att det ska gå att uppgradera. Finnair brukar bekräfta köpet omedelbart och ställa ut själva biljetten strax efter. Därför kan det ta någon minut. Vet man inte det kan man hinna få lite panik på att uppgraderingen man såg verkar vara borta ;)

Tänker att man lägger upp det till agenten med att: I wan't to book eco and business, then upgrade the eco leg to business with voucher. Give me any date possible to do this
Oj, jag tror det finns en viss risk att du överskattar agenternas kompetens och vilja där...
 

MTheC

Medlem
Vet inte om det är bra tips eller inte men jag har använt det för att uppgradera resor till Lissabon, Barcelona, Milano och Aten. Har kollat tillgängligheten innan och har funkat bra. Fokus har varit på att använda det för långa resor men har också bränt 1 på HEL-OSL (var en som skulle köpa ut).
Det som varit bra är att jag vid denna typ av uppgraderingar ett flertal tillfällen fått poäng både till Finnair och BA (mitt primära program inom OneWorld)
 
Toppen