Senaste nytt

Information från moderatorer: Möjligt bedrägeriförsök vid försäljning av Eurobonus-poäng

En sak som kan fungera är att PM-funktionen aktiveras efter X inlägg, tex 10 inlägg.
Då tror jag det är lite tydligare vad användaren bidragit med, och skall det scammas så kan det inte göras via PM. Utan då blir det öppet i tråden eller via mail och då reagerar nog de flesta.

För min del tror jag att mycket av affärerna som börjar på BC fortsätter mailledes och inte via PM.

Omöjligt att stoppa samtidigt som BC självklart inte kan hållas ansvarigt.
 

palmen

Moderator
En sak som kan fungera är att PM-funktionen aktiveras efter X inlägg, tex 10 inlägg.
Då tror jag det är lite tydligare vad användaren bidragit med, och skall det scammas så kan det inte göras via PM. Utan då blir det öppet i tråden eller via mail och då reagerar nog de flesta.
Väldigt lätt att komma runt och vi skulle istället få problem med posting runs där man bara postar för att komma upp i rätt antal. Det beteendet har vi sett tidigare i stor utsträckning med marknadsplatsen. Skriv x inlägg och när inlägg x+1 görs är det något man vill sälja och efter det sluta vara aktiv.

För min del tror jag att mycket av affärerna som börjar på BC fortsätter mailledes och inte via PM.

Omöjligt att stoppa samtidigt som BC självklart inte kan hållas ansvarigt.
Ja, de tas inte öppet i forumet i alla fall. Vi kan inte påverka vad två personer kommer överens om i pm eller på mail. Men vi tillåter ingen försäljning som bryter mot T&C för det som säljs, tex ej tillåtet att sälja eurobonuspoäng.

Detta har nog blivit en eye opener för många att folk försöker luras även på detta forum. Det bästa ni kan göra är att anmäla allt sånt här så att moderatorer ser det så snabbt som möjligt, vilket också gjordes i detta fall och togs ner så snart vi noterade det. Tyvärr låg det uppe ett tag då vi inte är inne 24/7.
 

FilipJ

Medlem
Varningsklockan för varför jag anmälde tråden och användaren var just för hur användaren svarade i PM och att vederbörande inte hade någon historik på forumet.
 

Gus

Medlem
Hmm... Som jag förstår skulle eurobonuspoängen först överföras och sedan skulle det swishas för den administrativa kostaden SAS tar för överföring mellan konton, personen ville ha 1500kr, är de rätt pris för överföring?
1700 kr är rätt pris för överföringen. 5 öre per poäng kostar det att överföra poäng.
 

Mr Basic

Medlem
Som info fick jag ett pm idag med erbjudande om att ”få” 46K eurobonuspoäng. Tog det inte vidare så kanske var legit men sannolikt inte.
 

palmen

Moderator
En bump på denna tråd skadar nog inte.
Blir ni kontaktade av någon om att köpa eller "få" poäng så bör ni vara väldigt försiktiga. Kan självklart vara helt ok om de ges bort utan motkrav, men det är aldrig gratis att göra detta och någon måste betala överföringen (för eurobonus).

/Moderator
 

Mr Basic

Medlem
En bump på denna tråd skadar nog inte.
Blir ni kontaktade av någon om att köpa eller "få" poäng så bör ni vara väldigt försiktiga. Kan självklart vara helt ok om de ges bort utan motkrav, men det är aldrig gratis att göra detta och någon måste betala överföringen (för eurobonus).

/Moderator
Jag kan tillägga att även @Tomas E fick samma erbjudande en minut efter att jag fick det.

Edit. @NotRyan fick du också ”erbjudande om 46K eurobonuspoäng”? :rolleyes:
 
Toppen