Senaste nytt

Hur tidigt behöver man vara på Cancuns Flygplats

Tveket

Medlem
Vet ju att många på forumet varit i Cancun på senaste tiden. Vad jag förstått har der varit ganska besvärligt nu under pandemin.

Vi flyger ett tidigt flyg hem med Air Canada. De rekommenderar att vara på flygplatsen 4 timmar innan avgång. Vi är inte jättepepp att vara där vid 05, men måste man så måste man.

Är det någon som har erfarenhet av hur det sett ut på senaste tiden? Framförallt då tidiga flyg med Air Canada.
 
Var där i somras och då gick det väldigt snabbt med TAP. Jag rekommenderar att ni uppdaterar er avgångsinfo så att ni får en QR kod på samma sätt som de ville att ni skulle göra när ni reste in men som ingen kollade :). Vid avresa var de noga med detta och de scannar dessa precis innan säkerhetskontrollen. Internet var uruselt när man skulle göra detta och vi tappade runt 20 min på att få detta att fungera dock så tröttnade jag och testade med min gamla QR kod vilket fungerade och sedan fick min kompis låna min telefon och blippa samma kod vilket också fungerade :) Vad ska man säga :)
 

mischadee

Medlem
Gick väldigt snabbt med Turkish också (Business så kort kö till incheckning). 2 timmar hade räckt gott och väl för att hinna med allt och shopping. Tror dock Air Canada är på annan Terminal så det kanske behövs mer tid???
 
Jag kan inte svara hur det är med Air Canada, åkte med Turkish den 28/12. Vi var där drygt 3 timmar innan avfärd, det var en mängd människor som hade börjat köa trots att de inte hade öppnat diskarna. Knappt 3 timmar innan avfärd öppnade check-in, då kom en "förman" och tog bort de personer från Business check-in kön som inte skulle stå i denna kö. Då hamnade vi först i kön. Trots att vi hade alla papper utskrivna så tog det drygt 20 minuter att checka in oss 4. Vi kunde inte hitta någon fast lane vid säkerhetskontrollen, det var ganska mycket folk, men det tog max 15 minuter. Innan man kommer till säkerhetskontrollen så ska man fylla i en hälsodeklaration. Vi försökte först göra denna digitalt, men det var allt annat än smidigt. Enklast var att göra den via papper som delades ut strax innan säkerhetskontrollen. Tog bara någon minut att fylla i. Kändes ganska meningslöst att göra denna, då den inte samlades in och det var ingen som tittade på den utöver att den skulle vara ifylld. Men hade vi fyllt i att vi har covid eller umgåtts med personer som haft covid, så kanske vi hade vinkats åt sidan?

Flyget med Turkish skulle gå vid 14.25, vi var på plats 11.10 och var igenom säkerhetskontrollen strax innan 13. Nu var vi först i kön, men det gick allt annat än snabbt vid check-in. Hade jag rest utan status eller business så hade jag nog varit där minst 3 timmar innan avfärd. Passa på att njut, ingen höjdare att komma hem till dimma och regn.
 
Toppen