Senaste nytt

Hur svårt är det att bli Eurobonus Guld?

Axel55

Medlem
Alltså: den genomsnittlige resenären ska inte ha ett guldkort (högsta officiella status fram till för bara något år sedan). Det är nog där vi inte förstår varandra.

Håller helt med, de var slarvigt av mig att uttrycka mig så. Men jag anser åtminstone att någon som gör 45 legs per år "förtjänar ett guldkort" (och alltså är en frekvent resenär). Som jag skrev innan kan jag också hålla med flera av er här om att det nog är för enkelt att få guld om man maxar poängintjäningen med long haul och skaffar ett Amex. Lösning? Sänkta poäng på long haul eller höjda poäng på EU/Sverige-flighter tillsammans med högre poängkrav för EBG.
 

gjohansson

Medlem
Håller helt med, de var slarvigt av mig att uttrycka mig så. Men jag anser åtminstone att någon som gör 45 legs per år "förtjänar ett guldkort" (och alltså är en frekvent resenär). Som jag skrev innan kan jag också hålla med flera av er här om att det nog är för enkelt att få guld om man maxar poängintjäningen med long haul och skaffar ett Amex. Lösning? Sänkta poäng på long haul eller höjda poäng på EU/Sverige-flighter tillsammans med högre poängkrav för EBG.
Hur vore det att plocka bort poängen man får genom att skaffa ett Amex kort först. Jag fattar ju varför det är gjort så som det är men det strider mot all logik att man ska ha baspoäng genom att skaffa ett plastkort.
 

Jainzar

Medlem
Man Maths at its best

5 resor i Eco till LAX/SFO/NRT/HKG => du får ett EBG kort

Varför gjorde du det? Att får ett guld kort!

De flesta människor tror du är sjuk och har för mycket pengar och tid.

Men här vi är alla sjuka så det är här helt normalt. ;)
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Håller helt med, de var slarvigt av mig att uttrycka mig så. Men jag anser åtminstone att någon som gör 45 legs per år "förtjänar ett guldkort" (och alltså är en frekvent resenär). Som jag skrev innan kan jag också hålla med flera av er här om att det nog är för enkelt att få guld om man maxar poängintjäningen med long haul och skaffar ett Amex. Lösning? Sänkta poäng på long haul eller höjda poäng på EU/Sverige-flighter tillsammans med högre poängkrav för EBG.
Det gjorde SAS förut. @palmen skrev om detta i hans tidigare inlägg. (Skandinavien - EU3 zon i SAS Plus)
Men de justerade (minskade) intjäning på Skandinavien/Europa rutter till dagens tabell.

Inom Skandinavien och Europa möter SAS stenhård konkurrens med andra LCC (Norwegian, Ryanair osv) utöver andra legacy carriers, därför misstänker jag att de inte har råd att dela ut så mycket poäng på de sträckorna nuförtiden.

En rimlig lösning är som @Senator skriver, ett revenue-baserat program. Då är det dock inte "Frequent Flyer program" längre.
 

maswan

Medlem
Tja, minskade marginaler på Europaresor minskade poängintjäningen på EU3 ordentligt. Skulle gissa att vi kommer att se samma sak på billiga longhaul också, om marginalerna där får samma press. Man behöver ju inte gå till ett strikt revenue-baserat program för att bolagets intjäning ska reflekteras i poängintjäningen.

Och även ett revenue-baserat program missar ju en faktor: marginalen. Det är ju inte otänkbart att en resa till Malaga för 3000 har sämre netto för SAS än två resor till Oslo för 1400 med tanke på att det är över dubbla tiden i luften, vilket borde vara hyggligt stor del av kostnaden. Det revenue-baserade programmet ser ju dock bara siffrorna 3000 eller 2800.
 

FF#1

Medlem
Som jag har sagt tidigare, om man har någon som helst inflytande över hur man reser i tjänsten, orkar engagera sig lite och eventuellt skaffar ett Amex Elite eller tar sig råd att göra en Plusgrade eller liknade så är det ju jätte enkelt att nå status.

Men om man jobbar på ett företag med strikt policy, inte orkar göra research hur man ska "tweeka" resan för att få den som man vill och har lite oflyt så är det tufft. (Samt inte känner för att lägga 4000 på ett kreditkort som man inte kan använda i tjänsten)

Fixar lätt EBD med mitt nuvarande resmönster, kollegan som har betydligt fler resor än mig missade EBG med 2000p, och hade inte nog koll för att hinna fixa ett Milage run innan det var för sent.

Detta orsakades av för låga bokningsklasser på LH gruppen vid sina långresor istället för någon SAS plus då och då, en massa påtvingat LCC resande hit och dit i EU som gjorde att inte heller segmenten räckte ända fram.

han har tidigare under minst 12 av de senaste 15 åren klarat EBG av rena farten men nu märks lägre intjäning och striktare policy av i slutresultatet så jag gav han ett EBG. Han har lovat att försöka optimera lite mer i år för att få behålla det... vi får se hur det går. Ska följa upp hans progress i halvtid. :)
 

Rebel

Medlem
Ja, det är också ett alternativ. Men å andra sida, vad är det för skada om man ger bort ett "frequent flyer card" till någon som inte flyger? Dessa personer kommer ju inte heller att utnyttja fördelarna, t.ex. lounge och fasttrack eftersom de inte flyger. Eller missar jag något?

Jag säger inte att du har fel, men det måste ju kosta för mycket med tanke på att man dra ner på 3 part Lounge ute i världen. För att sänka kostnaderna. Det måste ju vara ett tecken på att EBG+ kostar för mycket.
 

Canadien

Medlem
Jag säger inte att du har fel, men det måste ju kosta för mycket med tanke på att man dra ner på 3 part Lounge ute i världen. För att sänka kostnaderna. Det måste ju vara ett tecken på att EBG+ kostar för mycket.
Det är nog mer för att plusbiljetter är för billiga. A-klass åtminstone.
 
Toppen