Senaste nytt

Hur sent kan man avboka en fullt flexibel sas biljett?

igelkotten

Medlem
Jag har avbokat efter incheckning ca 1 timme innan avgång och fått full återbetalning, detta var dock 2019 så någon har säkert mer färsk info. Om jag minns rätt kan man få återbetalning även som no show om man avbokar efter avgång men det har jag aldrig testat.

Är det Go PRO / Plus Pro du har?
 

Fredah

Medlem
Hur nära avgång går det att avboka en fullt avbokning biljett?
Spelar det någon roll om man är incheckad?
Jag undrar exakt samma sak, har dock Plus PRO Bio om det nu spelar någon roll?

Vad jag kan läsa mig till så kan man omboka fram till en timme före avgång och då borde man väl i teorin kunna ändra först och avboka sen om det nu inte är samma tidsfrist.

Någon som vet bättre?
 

intuition

Medlem
Biljetten tillåter no-show. Du kan alltså avboka även efter avgång och få återbetalt.

Du behöver titta på de detaljerade reglerna för din biljett, finns på sas.se
Skärmavbild 2023-08-05 kl. 17.53.49.png
 

intuition

Medlem
Lite OT. Hur får man fram den [detaljerade informationen] på en befintlig bokning?
Tror inte det går att göra på en befintlig bokning, tyvärr. Men metoden kan ändå fungera:

På sas.se sök en resa, välj biljett och avgång.
I nedre delen av fönstret, klicka upp listen "Visa resan" som ger detaljer för vald resa.
Till vänster ser du biljettypen, klicka den. Ett pop-up fönster visar en sammanfattning.
Längst ner i pop-up en "Visa detaljerade biljettregler" - klicka den.
Välj Penalties eller Straffavgifter


Behöver alltså göras när du söker just den avsedda resans rutt och biljettyp (gör man detta i efterhand så teoretiskt sett kan reglerna ha ändrats).



Har du en biljettyp som inte tillåter no-show står det tex
CANCELLATIONS
BEFORE DEPARTURE
PER ONE WAY CHARGE SEK650
NOTE
TICKET IS NON REFUNDABLE IN CASE OF NO SHOW
 
Last edited:

Doctor-X

Medlem
Biljetten tillåter no-show. Du kan alltså avboka även efter avgång och få återbetalt.

Du behöver titta på de detaljerade reglerna för din biljett, finns på sas.se
Visa bifogad bild 144624

Ursäkta min okunskap här, men man får alltså tillbaka hela summan? Även den för biobränsle? För när man lägger till biobränsle som tillägg som brukar väl just detta vara icke-återbetalningsbart?
 

intuition

Medlem
Ursäkta min okunskap här, men man får alltså tillbaka hela summan? Även den för biobränsle? För när man lägger till biobränsle som tillägg som brukar väl just detta vara icke-återbetalningsbart?
Biobränsle som tillägg är något helt annat än biljetttyp PLUS PRO BIO. Köpesumman för biljetten refunderas, dvs även "för bio-bränslet" *).


*) biljettypen innehåller inte bio-bränsle i sig. Den innehåller ett löfte att SAS inom 6 månader köper in bio-bränsle som motsvarar cirka 50% av förbrukningen för den biljett du köpt.
 
Toppen