Senaste nytt

Hur påverkas resande av Rysslands invasion av Ukraina?

airac

Medlem
Ja, men de ska ta sig dit också. Inte lätt just nu.
Lätt och lätt, dyrt ja, men Turkish flyger numera wide body till Moskva flera gånger om dagen istället för A320/321. Även ME3 (Qatar, Emirates, Etihad) verkar ha ökat kapacitet för att möta efterfrågan. Min fru måste möjligen åka så vi har tittat på möjligheterna. Det är mycket billigt att flyga till Ryssland, omvänd bara fullpris C biljetter i business och dyra ekonomi klasser.
 

Homer

Medlem
BBC har gjort ett videoreportage från Antonov/Hostomel airport

War in Ukraine: Amongst wreckage in Hostomel Airport near Kyiv - BBC News
Ukrainian forces have now regained control of Hostomel Airport,
which has been subject to fighting since the start of the conflict.

Among the debris left from battle is the wreckage of the worlds biggest cargo plane,
which was once a sight of great pride in Ukraine.

The BBC's Jeremy Bowen has arrived at the airport and looks at the damage it has taken.



Edit:
Även Sky News har gjort ett reportage
https://twitter.com/i/status/1510592692065083395
 
Last edited:
Gällande resandet och Ryssland, en sak har jag funderat på. Snabbt gick Systembolaget ut och slutade sälja rysk sprit, Arla ändrar utseende på sin fil och det ropades på bojkott av en massa ryska varor och tjänster. Samtidigt så bokar vi svenskar charterresor med TUI utan att blinka trots att över 30% av TUI ägs av en rysk oligark (som dessutom är/var med i styrelsen) som för drygt en månad sedan gav Putin sitt stöd. Varför lyfter man inte frågan om det moraliska i att använda TUI som researrangör i sommar?
 

majer

Medlem
Gällande resandet och Ryssland, en sak har jag funderat på. Snabbt gick Systembolaget ut och slutade sälja rysk sprit, Arla ändrar utseende på sin fil och det ropades på bojkott av en massa ryska varor och tjänster. Samtidigt så bokar vi svenskar charterresor med TUI utan att blinka trots att över 30% av TUI ägs av en rysk oligark (som dessutom är/var med i styrelsen) som för drygt en månad sedan gav Putin sitt stöd. Varför lyfter man inte frågan om det moraliska i att använda TUI som researrangör i sommar?
Bra input!
Jag gissar att rysk fil och sprit är lätt att härleda till ryskt ursprung. Ägandeförhållandena inom TUI tror jag är svårare och gemene man har nog inte koll på dessa (jag hade det inte).
 

igelkotten

Medlem
Gällande resandet och Ryssland, en sak har jag funderat på. Snabbt gick Systembolaget ut och slutade sälja rysk sprit, Arla ändrar utseende på sin fil och det ropades på bojkott av en massa ryska varor och tjänster. Samtidigt så bokar vi svenskar charterresor med TUI utan att blinka trots att över 30% av TUI ägs av en rysk oligark (som dessutom är/var med i styrelsen) som för drygt en månad sedan gav Putin sitt stöd. Varför lyfter man inte frågan om det moraliska i att använda TUI som researrangör i sommar?

Tipsa media !
 

ekf

Medlem
Bra input!
Jag gissar att rysk fil och sprit är lätt att härleda till ryskt ursprung. Ägandeförhållandena inom TUI tror jag är svårare och gemene man har nog inte koll på dessa (jag hade det inte).
Filen i fråga (Kefir) är ju inte ens rysk, bara delar av utseendet på förpackningen... o_O
SVT skrev om det i förbifarten redan häromveckan...

"Aleksej Mordasjov äger även cirka en tredjedel av den tyska resejätten Tui via ett Cypernbaserat företag – och de äger i sin tur Tui Sverige AB. Mordasjov lämnade styrelsen för resebolaget en dag efter sanktionerna."
Här är de ryska oligarkerna som omsätter miljarder i Sverige | SVT Nyheter
 
  • Gilla
Reactions: hco

Homer

Medlem
Russia starts production of 20 Tu-214 aircraft
At the end of March 2022, Russia’s Deputy Prime Minister Yuri Borisov announced that Kazan-based aerospace manufacturer
Kazan Aircraft Production Association (KAPO) is expected to produce 10 Tu-214s per year. 

Later, on April 1, 2022, Andrei Yelchaninov, a member of the Board of the Military-Industrial Commission of Russia,
revealed Russia could set up an additional aircraft manufacturing center in Kazan
The new facility, which could launch operations in 2023, is expected to produce parts for various types of aircraft but will mainly focus on the supply of spare parts for domestically made planes, such as the Tupolev Tu-214 and the Ilyushin Il-76.



Russia to only use domestic engines for its Irkut MC-21 jet
Irkut, the manufacturer of the MC-21 twin-jet, will now only use the indigenously made PD-14 high-bypass turbofan engine, which is developed by Russian company UEC-Aviadvigatel, Russia’s Deputy Prime Minister of Russia for Defense and Space Industry Yuri Borisov told the Russian state-owned news agency RIA Novosti on March 31, 2022



U.S. moves to ground Aeroflot, two other Russian airlines - POLITICO
04/07/2022
The United States on Thursday said it was taking enforcement action aimed at preventing three Russian airlines — Aeroflot, Azur Air and UTair — from continuing to operate, both internationally and within Russia itself.
If the airlines defy the new Commerce Department order, they could face additional action under BIS’ criminal sanctions authority,
although department officials talked only generally about what that could entail.



 

Hachans

Medlem
Gällande resandet och Ryssland, en sak har jag funderat på. Snabbt gick Systembolaget ut och slutade sälja rysk sprit, Arla ändrar utseende på sin fil och det ropades på bojkott av en massa ryska varor och tjänster. Samtidigt så bokar vi svenskar charterresor med TUI utan att blinka trots att över 30% av TUI ägs av en rysk oligark (som dessutom är/var med i styrelsen) som för drygt en månad sedan gav Putin sitt stöd. Varför lyfter man inte frågan om det moraliska i att använda TUI som researrangör i sommar?

För att inte prata om Turkish Airlines avtal med ryska researrangörer om 1,5 miljoner platser i sommar.

Turkish Airlines Signs 1.5 Million Seat Agreement For Russian Tourists

Detta om något borde ju se till att Turkish inte längre får flyga till Europa, USA och andra "ovänliga" länder. Och framförallt borde inte någon här flyga mer med Turkish.
 
Toppen