Senaste nytt

Hur bra funkar EuroBonus för 2 vuxna + 2 Barn till Asien, USA, Spanien?

pedantic

Medlem
Nu när barnen börjar bli lite större så hoppas vi kunna öka resandet och efter att ha plöjt igenom en massa härliga trådar här på BusinessClass tror jag att en fin kombo för att maxa EuroBonus-intjäningen är följande:
  • SAS EuroBonus American Express Elite Card
  • SAS EuroBonus Mastercard Premium
  • Med hjälp av @Mattias Holmén lysande Google Spreadsheet landar vi på ungefär 130 000 intjänade EuroBonus Extrapoäng per år givet en spendering på strax närmare 700 000 SEK fördelade i huvudsak på två SAS EuroBonus American Express Elite Card
Med detta upplägg räknar jag med att vi kan landa 2 st 2-4-1 vouchers per kort och år då vi landar strax över 300 000 SEK spendering per kort, vilket resulterar i 2 st resor för hela familjen per år. (Hoppas jag tänkt rätt… :D)

En pusselbit som saknas är att jag tyvärr inte lyckats hitta någon bra tråd här på BusinessClass om hur lätt/svårt det är att hitta hyfsade biljetter till följande destinationer (där vi kan gama på boende hos vänner och släkt :p) under skolloven, främst sommar och jul/nyår:
  • Asien (Bejing, Shanghai, Taipei, Singapore, Sydney)
  • USA (New York, San Diego)
  • Spanien (Alicante)
Någon som har liknande förutsättningar? Har det funkar att hitta och boka hyfsade biljetter hos SAS och/eller Star Alliance? Förslag på bättre upplägg? Alla tips välkomnas! :)

(Hoppas att jag lagt den här tråden rätt, annars får den gärna flyttas/redigeras. ;))
 

JacobG

Medlem
En snarlik frågeställning avhandlades i en annan tråd tidigare i veckan:

Boka bonusresa med barn | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Med framförhållning och flexibilitet gällande datum ska det inte alls vara omöjligt att hitta 4 award-platser i business till flera av dessa destinationer. T ex har Thai börjat bli relativt generösa med att släppa 4 platser till Bangkok och därifrån vidare till de Asien-destinationer du nämner.
 

JacobG

Medlem
Med SAS är det generellt svårt att hitta 4 platser i business, men just linjen CPH-PEK är nog den av deras linjer med bäst tillgänglighet. T ex ser jag 7 flighter CPH-PEK fram till och med början av juli med 4 eller fler platser i business. Gå in här för att söka tillgänglighet på ett smidigt sätt:

SAS Business award flights - Travel hacks

Bonusbiljetter släpps ca 330 dagar före avresa, men när det gäller 4 platser med SAS släpps dessa oftast först ca 3-4 månader före avresa.
 

Canadien

Medlem
130 000 intjänade EuroBonus Extrapoäng per år
Det är nog här skon klämmer lite om ni vill resa varje år. För 4 pers att resa bekvämt så går det åt ett par års sparande med den intjäningen. T ex Sverige -- Australien kostar 430,000 poäng plus två vouchers för att resa i Business 4 personer.
New York är ju mycket billigare, 220,000p plus 2 vouchers. Eller 200.000 om ni lyckas hitta rena SAS-biljetter.

2 st 2-4-1 vouchers per kort och år då vi landar strax över 300 000 SEK spendering per kort, vilket resulterar i 2 st resor för hela familjen per år.

Ni kommer få 4 vouchers per år, vilket kan användas för 8 personer. D v s för att resa 4 pers behövs bara 2 vouchers om man bokar vabliga tur-och-retur.
 

pedantic

Medlem
En snarlik frågeställning avhandlades i en annan tråd tidigare i veckan:

Boka bonusresa med barn | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Med framförhållning och flexibilitet gällande datum ska det inte alls vara omöjligt att hitta 4 award-platser i business till flera av dessa destinationer. T ex har Thai börjat bli relativt generösa med att släppa 4 platser till Bangkok och därifrån vidare till de Asien-destinationer du nämner.

Tack för länken, ska ta en titt på den tråden!
 

pedantic

Medlem
Det är nog här skon klämmer lite om ni vill resa varje år. För 4 pers att resa bekvämt så går det åt ett par års sparande med den intjäningen. T ex Sverige -- Australien kostar 430,000 poäng plus två vouchers för att resa i Business 4 personer.
New York är ju mycket billigare, 220,000p plus 2 vouchers. Eller 200.000 om ni lyckas hitta rena SAS-biljetter.

Ni kommer få 4 vouchers per år, vilket kan användas för 8 personer. D v s för att resa 4 pers behövs bara 2 vouchers om man bokar vabliga tur-och-retur.
Bra input! Så nötta EuroBonus spending ett par år innan vi når en vettig poängnivå... :eek:

Tänker att det då kanske är overkill med totalt 4 vouchers per år, något i still med 2 voucher varannat år skulle räcka om vi snittar runt 150 000 EuroBonus Extrapoäng och i så fall kan vi (nästan) halvera kortavgift eftersom det bara behövs ett SAS EuroBonus American Express Elite Card och tillhörande extrakort.
 
Last edited:
Toppen