Senaste nytt

Hur är det att flyga med Eurowings?

Antonic

Medlem
Har bokat en t&r med Eurowings GOT-HAM för en helgresa med ett kompisgäng i höst, då flygtiderna var bra och priset oslagbart lågt. Eftersom vi inte har anledning att släpa med halva huset så har vi snålat och således inte köpt till vare sig handbagage eller incheckat bagage.

I biljetten ingår endast en "personal item" med måtten 40*30*25 cm. Är det någon som har erfarenhet av hur hårda de är på de exakta måtten, alternativt kontrollfrekvensen?
Jag har en ryggsäck som är typ 2 cm för lång, men som är väldigt mycket trevligare att resa med jmf med mitt andrahandsval (mindre ryggsäck med ett enda fack). Köpa till handbagage för dryga 250 kr pp och väg känns inte motiverat.
Flög med dem från ARN för en månad sedan. När det var dags för boardinggrupp 2 började de inspektera folks bagage, men de tog bara de som hade en rullväska. Jag hade en ryggsäck större än måtten och det var inga problem. 2cm tror jag inte ska vara något problem! Får väl trycka lite om de mot förmodan skulle försöka stoppa i den i någon "mätlåda" :)
 

mischadee

Medlem
Nu har jag hamnat i Eurowings Discovery-"fällan".

Bokade på Lufthansas hemsida. ARN-FRA-MCO t/r. När jag bokade var Lufthansa Operating carrier på alla flygen. Fick således lufthansa biljettnummer och bokningsklass är K. Idag fick jag meddelande om ändring av utresa och ändringen var att de långa benen numera är Operated by Eurowings Discovery. Dock på min bokning har jag fortfarande Lufthansas flygnummer, har iofs ändrats till LH4270/4271 och samma biljettnummer och bokningsklass.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om Eurobonuspoängen men det vore trist att sitta i Frankfurt fyra timmar utan lounge med hela familjen (frun har också EBG) samt att den extra väskan på hemvägen skulle vara najs. Vad tror ni om mina chanser, just med tanke på att det är lufthansa flightnummer, samma biljettnummer och bokningsklass?
 

palmen

Moderator
Nu har jag hamnat i Eurowings Discovery-"fällan".

Bokade på Lufthansas hemsida. ARN-FRA-MCO t/r. När jag bokade var Lufthansa Operating carrier på alla flygen. Fick således lufthansa biljettnummer och bokningsklass är K. Idag fick jag meddelande om ändring av utresa och ändringen var att de långa benen numera är Operated by Eurowings Discovery. Dock på min bokning har jag fortfarande Lufthansas flygnummer, har iofs ändrats till LH4270/4271 och samma biljettnummer och bokningsklass.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om Eurobonuspoängen men det vore trist att sitta i Frankfurt fyra timmar utan lounge med hela familjen (frun har också EBG) samt att den extra väskan på hemvägen skulle vara najs. Vad tror ni om mina chanser, just med tanke på att det är lufthansa flightnummer, samma biljettnummer och bokningsklass?
Lufthansa numrena är klassiska codeshare nummer så det är stor risk att det blir ett NEIN på lounge/bagage. Jag skulle försöka undvika dessa flighter om möjligt, kanske går att kräva ersättning efteråt för extra kostnader då ni skulle haft detta vid bokning, men oklart om de ersätter statusförmåner.
 
Lufthansa numrena är klassiska codeshare nummer så det är stor risk att det blir ett NEIN på lounge/bagage. Jag skulle försöka undvika dessa flighter om möjligt, kanske går att kräva ersättning efteråt för extra kostnader då ni skulle haft detta vid bokning, men oklart om de ersätter statusförmåner.

Nu har jag hamnat i Eurowings Discovery-"fällan".

Bokade på Lufthansas hemsida. ARN-FRA-MCO t/r. När jag bokade var Lufthansa Operating carrier på alla flygen. Fick således lufthansa biljettnummer och bokningsklass är K. Idag fick jag meddelande om ändring av utresa och ändringen var att de långa benen numera är Operated by Eurowings Discovery. Dock på min bokning har jag fortfarande Lufthansas flygnummer, har iofs ändrats till LH4270/4271 och samma biljettnummer och bokningsklass.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket om Eurobonuspoängen men det vore trist att sitta i Frankfurt fyra timmar utan lounge med hela familjen (frun har också EBG) samt att den extra väskan på hemvägen skulle vara najs. Vad tror ni om mina chanser, just med tanke på att det är lufthansa flightnummer, samma biljettnummer och bokningsklass?
SAS ställde in mitt flyg och bokade om mig till EuroWings vilket innebar mellanlandning i Düsseldorf, jag förklarade läget i Senatorloungen i Düsseldorf och blev insläppt där iaf. Flög in SAS go light och fick motsvarande biljett hos EuroWings om det spelar roll (Guldstatus). Kanske mer var flyt än regel men en datapunkt iaf.
 

palmen

Moderator


SAS ställde in mitt flyg och bokade om mig till EuroWings vilket innebar mellanlandning i Düsseldorf, jag förklarade läget i Senatorloungen i Düsseldorf och blev insläppt där iaf. Flög in SAS go light och fick motsvarande biljett hos EuroWings om det spelar roll (Guldstatus). Kanske mer var flyt än regel men en datapunkt iaf.
Det är nog ingen 100% sanning att det blir så för alla. Men frågan är ju alltid fri, men de har alltid rätt att neka en om de vill.
 

mrestes

Medlem
Kom hem igår med Eurowings från Hamburg till Arlanda. Flygplanet var tusen gånger rymligare och fräschare än flygplanet ner till Hamburg med SAS i fredags. Vet inget mer om servicen eftersom jag sov under flyget ner och hem igen.
 
Toppen