Hej på er!
Jag har just varit en runda och surfat på Hawaii men jag har precis varit med om mitt livs värsta flygförseningar mm så jag skulle gärna vilja veta vad som gäller innan jag ger mig på Delta Airlines.
Så - detta var förutsättningarna.
Jag hade bokat en revenue biljett i Business ToR till Hawaii (CPH-CDG-LAX-HNL) tur och retur via Delta Airlines hemsida (flygningarna mellan CPH-CDG-LAX utförs av Air France, men som sagt biljett utfärdad av Delta.
Följande missöden uppstår
1) Första flyget från CPH-CDG blir inställt pga av stormen Otto - Konsekvens: Jag blir ombokad till samma flyg en dag senare och jag blir av med en semestterdag samt bränner 5000kr på en hotellnatt jag inte kan utnyttja. (Vidare har jag tagit in på hotell på Kastrup helt i onödan eftersom jag inte längre ska flyga 06.25 nästa morgon)
2) Efter varit försenad en dag avgår flyget som beräknat dagen efter och jag tar mig till LAX utan några problem - Väl på LAX dår jag besked om att flyget till HNL är 6 timmar försenat. Eftersom det innebär att min Layover utökas från 5 till 11 timmar bestämmer jag mig för att ta in på hotell. Efter 9 timmar på hotellet då jag checkat ut får jag besked om att flyget från LAX-HNL är inställt (maintenance issue)
Jag blir ombokad till nytt flyg dagen efter och iställer för att flyga till HNL blir jag routad via Maui med 7 timmars layover innan jag kan komma till HNL. - Konsekvens - jag betalar hotell i LAX, jag blir ytterligare ett dygn försenad och bränner därmed ytterligare 5000kr på ett hotell jag inte kunde utnyttja.
3) Hemresan ställs in 8 timmar innan avgång och de bokar om min hemresa till 3 dagar senare, eftersom jag inte kan stanna så länge bokar de iställer mig hem med United och SAS via San Fransisco - MEN iställer för att boka mig i business så bokar de mig i ekonomi.
Konsekvens: jag kommer hem samtidigt som jag skulle kommit hem men jag spenderar 17 timmars flygtid i ekonomi iställer för i business som jag betalt för.
Allt som allt, vad kan jag be om för kompensation här. Gäller EU direktiven för Delta? Vad gäller med avseende på försening pga av storm. Vad gäller med avseende på nedgradering till ekonomi och kan man claima kostnader för hotell som man betalt för men inte kunde utnyttja pga av föreningarna?
Mycket tacksam för input.
Jag kan meddela att jag uppgraderade min CDG_LAX till La Premiere och berättar gärna om det i en annan post.
Mvh
Dr.D
Jag har just varit en runda och surfat på Hawaii men jag har precis varit med om mitt livs värsta flygförseningar mm så jag skulle gärna vilja veta vad som gäller innan jag ger mig på Delta Airlines.
Så - detta var förutsättningarna.
Jag hade bokat en revenue biljett i Business ToR till Hawaii (CPH-CDG-LAX-HNL) tur och retur via Delta Airlines hemsida (flygningarna mellan CPH-CDG-LAX utförs av Air France, men som sagt biljett utfärdad av Delta.
Följande missöden uppstår
1) Första flyget från CPH-CDG blir inställt pga av stormen Otto - Konsekvens: Jag blir ombokad till samma flyg en dag senare och jag blir av med en semestterdag samt bränner 5000kr på en hotellnatt jag inte kan utnyttja. (Vidare har jag tagit in på hotell på Kastrup helt i onödan eftersom jag inte längre ska flyga 06.25 nästa morgon)
2) Efter varit försenad en dag avgår flyget som beräknat dagen efter och jag tar mig till LAX utan några problem - Väl på LAX dår jag besked om att flyget till HNL är 6 timmar försenat. Eftersom det innebär att min Layover utökas från 5 till 11 timmar bestämmer jag mig för att ta in på hotell. Efter 9 timmar på hotellet då jag checkat ut får jag besked om att flyget från LAX-HNL är inställt (maintenance issue)
Jag blir ombokad till nytt flyg dagen efter och iställer för att flyga till HNL blir jag routad via Maui med 7 timmars layover innan jag kan komma till HNL. - Konsekvens - jag betalar hotell i LAX, jag blir ytterligare ett dygn försenad och bränner därmed ytterligare 5000kr på ett hotell jag inte kunde utnyttja.
3) Hemresan ställs in 8 timmar innan avgång och de bokar om min hemresa till 3 dagar senare, eftersom jag inte kan stanna så länge bokar de iställer mig hem med United och SAS via San Fransisco - MEN iställer för att boka mig i business så bokar de mig i ekonomi.
Konsekvens: jag kommer hem samtidigt som jag skulle kommit hem men jag spenderar 17 timmars flygtid i ekonomi iställer för i business som jag betalt för.
Allt som allt, vad kan jag be om för kompensation här. Gäller EU direktiven för Delta? Vad gäller med avseende på försening pga av storm. Vad gäller med avseende på nedgradering till ekonomi och kan man claima kostnader för hotell som man betalt för men inte kunde utnyttja pga av föreningarna?
Mycket tacksam för input.
Jag kan meddela att jag uppgraderade min CDG_LAX till La Premiere och berättar gärna om det i en annan post.
Mvh
Dr.D