Senaste nytt

Hinner vi med Shanghai?

joakgarp

Medlem
Hej! Jag och min partner åker från Jeju, Sydkorea, via Shanghai Pvg till Bali om några månader och jag ser att jag får chans till att välja mellan två olika flygtider från Jeju till Pvg, Shanghai. Antingen kl 13.40-14.25 eller 15.40-16.00. Samma flygbolag, China Eastern. Vårt flyg till Bali går kl 18.00.

Läser att jag får tillgång till 24h visum och detta lockar lite. Har alltid haft en dröm att åka Kinas maglev-tåg (denna lilla sträcka), det ska bara ta 8min och kanske även får möjlighet att åka in till staden i någon timme med hjälp av taxi sista biten? Med väskorna redan incheckade undrar jag om jag hinner med ett besök om jag tar det första flyget 13.40-14.25? Kostade bara 200 pund extra för Business från Ekonomi så kanske ska ordna detta.
Dessvärre finns det inga tidigare flyg till Shanghai än 13.40. Läser även att folk rekommenderar 3 timmar för PVG men jag antar att detta gäller främst de som ska checka in en massa och inte redan har en färdig biljett i handen som vi redan har.

Vi funderade på att ta en hotellnatt i Shanghai istället men vår resa är fullproppad som det är (Seoul, Busan, Jeju, Bali (3 hotell, Kuta, Nusa Dua, Sanur) och sist Singapore. Allt på 32nätter. Kina står på nästa önskeresa men då känner jag nog hellre att jag vill göra en lika lång resa enbart dedikerad för Kina och kanske Taiwan. Finns mycket att se i det landet. Men detta ligger nog 2 eller 3år framåt.
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus
Glöm att åka in till stan. Jag hade inte chansat inför ett långflyg. Har du drömt att åka Maglev så är det max vad ni hinner med. Jag tror att Maglev tor gate till gate kan gå på 2 h om du har med säkerhetsmarginal. Området runt Longyang station är inget att ha.
 
Hittade denna: What should I do during a 7.5 hour early morning layover in Shanghai? (from PVG airport, arrival 5 am until 12:30 pm) - Quora
En som rekommenderar 90min om man har sin biljett i handen och lite/utan bagage.
Så med 3h.40min borde då bara bli 30 minuters sightseeing inne i Shanghai och det börjar redan kännas lite onödigt.

Ja, du får räkna med åtminstone 45 minuter i immigrationen åt båda håll. Du bör dessutom inte missa boarding så minst 30 minuter innan avgång bör du vara vid gate. Då återstår 90 minuter och det hinner du inte fram och tillbaka på.

Maglev fram och tillbaka hinner du möjligtvis, men sååå fantastiskt är det inte att jag skulle stressa för detta. Jag tycker att det är bättre att du sparar det till en speciell kinaresa, som du själv nämner.
 

joakgarp

Medlem
Glöm att åka in till stan. Jag hade inte chansat inför ett långflyg. Har du drömt att åka Maglev så är det max vad ni hinner med. Jag tror att Maglev tor gate till gate kan gå på 2 h om du har med säkerhetsmarginal. Området runt Longyang station är inget att ha.
Ja, du får räkna med åtminstone 45 minuter i immigrationen åt båda håll. Du bör dessutom inte missa boarding så minst 30 minuter innan avgång bör du vara vid gate. Då återstår 90 minuter och det hinner du inte fram och tillbaka på.

Maglev fram och tillbaka hinner du möjligtvis, men sååå fantastiskt är det inte att jag skulle stressa för detta. Jag tycker att det är bättre att du sparar det till en speciell kinaresa, som du själv nämner.

Tack för svaren! Då blir min partner lugn nu och jag slipper stressa sönder henne som vanligt när vi reser (tidsoptimist). Blir då det senare flyget från Jeju och åka runt på ön istället det sista man kan se :)
 
Toppen