Senaste nytt

Hilton mystery bonus offer

J-Dog

Medlem
Kan inte säga att jag sett det tidigare men eftersom jag inte hade nått speciellt för mig så kollade jag på Hiltons mailkampanj gällande en ".....mystery bonus offer". Blev lite förvånad när jag såg att man kunde köpa ända upp till 240.000p samt att man då fick 100% i bonus. Totalt alltså 480.000p

Trodde standard Hilton var 80.000p och med några få tillfälliga dubbleringar så man totalt kunde få 320.000p vid ett köp för USD 1600 men har aldrig sett möjlligheten till att köpa så många poäng samtidigt. Utmärkt tillfälle om någon ska satsa på ett dyrt boende och kan välja standard reward istället.

Enda man blir lite orolig för är väl att Hilton passar på att sälja ut poäng och sedan devalverar dom. Skulle vara typiskt.
 

jerixon

Medlem
Hilton precis höjt poängpriserna på extremt mkt properties i Europa tex.

Deras poäng blir enklare och enklare atg skaffa och där med värda mindre och mindre tyvärr.
Kan inte säga att jag sett det tidigare men eftersom jag inte hade nått speciellt för mig så kollade jag på Hiltons mailkampanj gällande en ".....mystery bonus offer". Blev lite förvånad när jag såg att man kunde köpa ända upp till 240.000p samt att man då fick 100% i bonus. Totalt alltså 480.000p

Trodde standard Hilton var 80.000p och med några få tillfälliga dubbleringar så man totalt kunde få 320.000p vid ett köp för USD 1600 men har aldrig sett möjlligheten till att köpa så många poäng samtidigt. Utmärkt tillfälle om någon ska satsa på ett dyrt boende och kan välja standard reward istället.

Enda man blir lite orolig för är väl att Hilton passar på att sälja ut poäng och sedan devalverar dom. Skulle vara typiskt.
 

intuition

Medlem
Nu är jag ju novis på Hilton, men tittade på detta eftersom jag ska till Japan och rumspriserna i Tokyo är lite utanför min budget.

Köper jag poäng på "mystery" kan jag får 480 000 poäng för 2400 USD - Det ger ett pris/värde på just över 5 öre per poäng.

Hilton Tokyo
Billigaste poängrum "Standard award" King Hilton: 80 000 pr /natt. Pris 4823 kr/natt - Nästan prick 6 öre per poäng. Dvs jag sparar 800 kr/natt genom att köpa poängen.
Fast jag tjänar ju omkring 8500 poäng på en köpt natt. Räknar jag av det blir poängvärdet 5,5 öre per poäng, dvs med det synsättet spara jag 400kr/natt genom att köpa poäng. Det är omkring 10% rabatt på priset, så visst, det är bättre än fullpris men inte sensationellt.

Skulle jag köpa poäng för en hel stay om 5 nätter (som debiteras som 4 bonusnätter) förbättras affären med 25%, typ 100 kr ytterligare.


Kollar jag vilket annat rum som helst, som då är sk premium award rooms så är samtliga billigare att köpa för pengar direkt än att gå via köpta poäng.

Kollar jag vistelser på Conrad blir affären ännu tokigare. Där är värdet enligt en rak skala, där poängen motsvarar 3 öre per poäng. Dvs att köpa poäng i förväg blir en rejäl förlustaffär.


Jag är säker på att de som kan programmet kan hitta hotell och award rum där poängen är betydligt mer värdefulla än vad det kostar att köpa dem på denna 2x kampanj. Men för någon som ska till en viss destination ett visst datum är det knappt ens lönt att sätta sig och räkna på det.
 

J-Dog

Medlem
Håller med om att det inte är lätt alla gånger att hitta värdet i poängbokningarna. I de flesta fall gäller det att man får in den där extra natten, dvs 5 nätter med poängkostnad för fyra eller multiplar av detta.

De fall jag använt poäng är när hotellnätterna kostar hyfsat mycket i cash. Exempelvis har alla tre tillfällen på Conrad Rangali betalats med poäng vilket gett en enorm skillnad i utgifter även fast man köpt delar poängen för 5 öre styck.

Men tittar man på tex Conrad Koh Samui i feb-2024 så skulle 5 nätter med poäng kosta 19.000 kr och samma villa med cash drygt 35.000 kr så i många fall finns pengar att tjäna.
 

Emil123

Medlem
Tittar också på Conrad Tokyo under nästa år där priserna ligger på 15-16kkr/natten. Köpa poäng för 19kkr till 5 nätter istället för 67-68kkr+93k Hilton poäng (ca 5kkr) verkar ju som en bra deal imo. Inte så insatt heller, kanske priserna droppar närmare inpå och gör värdet sämre men rädd att det snarare blir tvärtom vid högsäsong.
 

TP12

Medlem
Nu är jag ju novis på Hilton, men tittade på detta eftersom jag ska till Japan och rumspriserna i Tokyo är lite utanför min budget.

Köper jag poäng på "mystery" kan jag får 480 000 poäng för 2400 USD - Det ger ett pris/värde på just över 5 öre per poäng.

Hilton Tokyo
Billigaste poängrum "Standard award" King Hilton: 80 000 pr /natt. Pris 4823 kr/natt - Nästan prick 6 öre per poäng. Dvs jag sparar 800 kr/natt genom att köpa poängen.
Fast jag tjänar ju omkring 8500 poäng på en köpt natt. Räknar jag av det blir poängvärdet 5,5 öre per poäng, dvs med det synsättet spara jag 400kr/natt genom att köpa poäng. Det är omkring 10% rabatt på priset, så visst, det är bättre än fullpris men inte sensationellt.

Skulle jag köpa poäng för en hel stay om 5 nätter (som debiteras som 4 bonusnätter) förbättras affären med 25%, typ 100 kr ytterligare.
Fast räknar du rätt nu med fem nätter för fyra? Fem nätter kostar 320 000 poäng (80 000 * 4). 320 000 poäng á 5 öre = 16 000 dvs. 3 200 kronor per natt (16 000 / 5) vilket är en hel del lägre än 4 823 kr/natt.
 

Borje L

Medlem
Maui kan vara en bra affär. 5 nätter för 440000 poäng (110000x4) istället för cirka 9000 USD om man betalar med pengar (5x1500 + skatter).
 

Attachments

  • 0245CC82-249F-446E-9A1C-C9B9AB6068FB.jpeg
    0245CC82-249F-446E-9A1C-C9B9AB6068FB.jpeg
    353,7 KB · Visningar: 60

intuition

Medlem
Fast räknar du rätt nu med fem nätter för fyra? Fem nätter kostar 320 000 poäng (80 000 * 4). 320 000 poäng á 5 öre = 16 000 dvs. 3 200 kronor per natt (16 000 / 5) vilket är en hel del lägre än 4 823 kr/natt.
Nä, jag kan nog ha räknat fel där! Fick ta det fallet från början:

Revenue Stay 5 nätter, pris per natt: 4 823 KR
Intjäning poäng, per natt: ≈6 781 poäng

Award stay, 5 för 4, per natt: 64 000 poäng
Kostnad köpa poäng, per natt: ≈ 3 200 kr

Jag tjänar väl inga poäng på en award-stay, så jag lägger då till kostnaden för vad de förlorade poängen skulle kosta på kampanjen:
Kostnad ersätta uteblivna poäng, per natt: ≈ 340 kr

Award, 5 för 4: 3 540 kr/natt
Revenue 5 nätter: 4 823 kr/natt

Besparing: 1 283 kr/natt

Så billigaste rum på Hilton Tokyo går ju att räkna hem på ett bra sätt!


När jag gick äver att räkna på dyrare rum, t.ex. ett King executive, steg poängpriset radikalt medan revenupriset bara var marginellt dyrare. Då var det en liten förlust att boka med poäng. Gick jag över till Conrad, där alla rum anges som Premium award, var poängens värde nere på 3 öre/p
 

intuition

Medlem
Tittar också på Conrad Tokyo under nästa år där priserna ligger på 15-16kkr/natten. Köpa poäng för 19kkr till 5 nätter istället för 67-68kkr+93k Hilton poäng (ca 5kkr) verkar ju som en bra deal imo. Inte så insatt heller, kanske priserna droppar närmare inpå och gör värdet sämre men rädd att det snarare blir tvärtom vid högsäsong.
Hur ser du 95 000 poäng per natt på Conrad Tokyo? Jag ser bara priser på över 200k poäng per natt?

Skärmavbild 2023-05-04 kl. 08.23.04.png


Är det kanske så att eftersom jag inte har tillräckligt med poäng så visas något "poäng plus pengar" pris i bokningsdialogen?

-- Tillagt ...
Äh, nu ser jag också. Alla datum under min vistelse har inga standard award. Tittar jag i kalendern finns 95k awards. Då är det ju en helt annan sak, då är awarden klockren.
 
Last edited:
Toppen