Senaste nytt

Heads up: The BusinessClass.se forum is moving!

Hachans

Medlem
Det är i synnerhet "Nya inlägg" och "Dagens inlägg" som jag saknar direktnavigering till - Deras gamla plats var bra (personlig åsikt)

Japp, det saknas. Jättekonstigt att de ligger som de gör nu.

I övrigt kanske någon kan lägga några tior på att köpa ett nytt domännamn som pekar direkt till forumet så man slipper landa via businessclass.com.
 

henrik.hanevold

Administrator
Japp, det saknas. Jättekonstigt att de ligger som de gör nu.

I övrigt kanske någon kan lägga några tior på att köpa ett nytt domännamn som pekar direkt till forumet så man slipper landa via businessclass.com.

Det er jo precis det samme om man går til businessclass.se/forum eller businessclass.com/forum. Jeg ser ikke problemet? Forumet har jo aldri ligget på forsiden av businessclass.se, men alltid på businessclass.se/forum.
 

hco

Medlem
Det är i synnerhet "Nya inlägg" och "Dagens inlägg" som jag saknar direktnavigering till - Deras gamla plats var bra (personlig åsikt)

Ja, dessa två (specifikt "Nya inlägg" vilken var mitt huvudsätt att navigera forumet) + den lilla grejen uppe till höger i mobila(?) toppmenyn som visade notifikationer (på likes och citeringar).

På min mobila browser (Chrome) kan jag nu inte ens öppna menyn när jag är inne i en tråd. Så jag måste klicka ut ut tråden, klicka på menyn, klicka forum, klicka nya inlägg. Många klick blir det för att uppnå det som tidigare alltid bara var ett klick (på "Nya inlägg") som alltid fanns tillgängligt på toppen, åt vänster.

----

Jag har också varit ansvarig för onlineforum, inte lika stort som BC men 1000+ användare iaf. Vår tech-ansvariga undvek alltid uppdateringar i det längsta men när vi var tvugna så uppgraderade han i nån slags sandbox-miljö först och bjöd in en handfull att testa... just för att kunna undvika liknande barnsjukdomar som här (förlorade funktioner etc). Ett tips i all välmening till nästa uppgradering!
 

henrik.hanevold

Administrator
Att använda IP adressen för att bestämma vilken site man skall skickas till kanske fungerar mindre bra i ett forum för resande ;)
Hehe. Jeg ser hva du mener. For å forklare litt så er BusinessClass.com primært en søkemotor for flybilletter og hotell. For å få riktige svar i søket må vi plassere brukeren i riktig "point of sale". Så har vi også et fantastisk forum, men det er bare relevant for brukere fra Skandinavia. Når vi ser trafikken fra BusinessClass.com sammen med trafikken fra forumet har vi i dag over 320 000 brukere per måned. Svenske brukere på forumet utgjør i dag ca 16% av totalen.
 

henrik.hanevold

Administrator
Ja, dessa två (specifikt "Nya inlägg" vilken var mitt huvudsätt att navigera forumet) + den lilla grejen uppe till höger i mobila(?) toppmenyn som visade notifikationer (på likes och citeringar).

På min mobila browser (Chrome) kan jag nu inte ens öppna menyn när jag är inne i en tråd. Så jag måste klicka ut ut tråden, klicka på menyn, klicka forum, klicka nya inlägg. Många klick blir det för att uppnå det som tidigare alltid bara var ett klick (på "Nya inlägg") som alltid fanns tillgängligt på toppen, åt vänster.

----

Jag har också varit ansvarig för onlineforum, inte lika stort som BC men 1000+ användare iaf. Vår tech-ansvariga undvek alltid uppdateringar i det längsta men när vi var tvugna så uppgraderade han i nån slags sandbox-miljö först och bjöd in en handfull att testa... just för att kunna undvika liknande barnsjukdomar som här (förlorade funktioner etc). Ett tips i all välmening till nästa uppgradering!
Takk for mer detaljer rundt navigasjonen. Jeg tar dette videre med tech.

Vi fikk hjelp av et par brukere til testing i et sandbox-miljø før migrasjonen og de fant en rekke feil som ble rettet opp i forkant. Samtidig kunne vi nok hatt flere som testet siden vi alle bruker tekniske løsninger litt ulikt.
 
  • Gilla
Reactions: hco

henrik.hanevold

Administrator
På min mobila browser (Chrome) kan jag nu inte ens öppna menyn när jag är inne i en tråd. Så jag måste klicka ut ut tråden, klicka på menyn, klicka forum, klicka nya inlägg. Många klick blir det för att uppnå det som tidigare alltid bara var ett klick (på "Nya inlägg") som alltid fanns tillgängligt på toppen, åt vänster.

Jeg opplever det samme i Chrome. OK i Safari. Har meldt det inn til tech
 
  • Gilla
Reactions: hco

henrik.hanevold

Administrator
- Varför var denna flytt nödvändig ? verkar ju som en majoritet av sidans besökare är där för forumet och många av oss verkar nu vara något missnöjda. finns säkert bra anledningar men dåligt motiverat samt man bör testa innan man gör så stora förändringar.

Jeg forklarer gjerne litt om hvorfor det var nødvendig. Selskapet BusinessClass.com AS ble etablert i 2015 og startet en lang utviklingsprosess for å bygge et unikt metasøk for premium flybilletter og hotell. Vi eier i dag ca 100 BusinessClass.xx domener som alle peker til BusinessClass.com. BusinessClass.se var et av de første domenene som ble kjøpt, helt tilbake i 2013. Domenene vi eier inkluderer de fleste land i Europa (.de, .fr, .it, .es, .co.uk etc etc) samt andre store markeder utenfor Europa. Med et generisk navn som Business Class er det spesielt viktig fra et brand protection perspektiv å eie alle viktige domener. Som et eksempel leder booking.se også rett til booking.com. Når vi lanserte BusinessClass.com våren 2021 ble alle domener redirected til .com, med unntak av .se pga forumet. Intensjonen har hele tiden vært å konsolidere alt under .com. Samtidig vet vi at forumet er populært og stort i Sverige, så vi ønsket å vente med å flytte forumet. Nå var vi på et punkt i den tekniske utviklingen av BusinessClass.com hvor det var hensiktsmessig å flytte forumet. Til info hadde BusinessClass.com og forumet på BusinessClass.se totalt 321 000 brukere i juli. Av dette representerer svenske forumbrukere ca 16%.
 

henrik.hanevold

Administrator
Det problematiska är att det verkar finnas två olika inloggningar på sidan. Jag kunde inte logga in på forumet och bytte lösenord. Jag noterade sen att jag fortfarande inte var inloggad på forumet utan bara på sajten. Jag hittade en länk att logga in på forumet där jag använde mitt ursprungliga lösenord eftersom det nya inte funkade.

Her tar du opp noe viktig Fredrik. Du har helt rett - det er to ulike innlogginger. BusinessClass.com og BusinessClass.se har hatt separate medlemsdatabaser og slik er det også i dag. Vi ser på muligheten for å slå de sammen slik at man kan logge inn enklere. Per i dag må man altså være på forumet for å logge inn på forumet.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen