Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Så här skrev kundtjänst i chatten till mig för en stund sen:

"We expect to process all bookings in March before the end of June, however it is possible that some bookings are not processed before that"

Jag gissar att det är "possible" att just min bokning är en dessa som SAS tyvärr inte hinner med innan slutet av juni. Någon som vågar slå vad? :)
Underbart! Vi förväntar oss göra alla i juni, men det är möjligt att vi inte gör det.
 

Samosaguas

Medlem
Nu har jag inte DN längre, men visst var det så att Rickard himself lovade att det skulle vara betalt i juni?

Coronaslag mot SAS – 3,7 miljarder i förlust - DN.SE

Sen har Aftonbladet en artikel, där stod det:

"Just nu uppger SAS att resenärer som skulle ha rest i mars att kompenseras i juni"

SAS återbetalning: Kunder har väntat i månader | Aftonbladet
Här är Rickards citat från DN-artikeln:

Vi gör allt vad vi kan och för att ytterligare ta tag i det här har vi nyligen bestämt oss för att försöka dubblera utbetalningstakten och se till att samtliga kunder som har ett krav från mars ska få det reglerat innan juni månads utgång, säger han och tillägger att han hoppas kunderna kan ha förståelse för att det dröjer.
 
Här är Rickards citat från DN-artikeln:

Vi gör allt vad vi kan och för att ytterligare ta tag i det här har vi nyligen bestämt oss för att försöka dubblera utbetalningstakten och se till att samtliga kunder som har ett krav från mars ska få det reglerat innan juni månads utgång, säger han och tillägger att han hoppas kunderna kan ha förståelse för att det dröjer.
Det där kan man väl tolka som en utfästelse att alla som har krav från mars också får utbetalningen i juni..
 

intuition

Medlem
... att försöka dubblera utbetalningstakten ...
... och det där säger ju rätt tydligt att de fullt medvetet satt en begränsning på just taken av återbetalningar.

Hela citatet är ju så fullt av omskrivningar för att de egentligen inte kommer att lyckas.
De ska "göra vad de kan" för att "ta tag i" att "försöka". Det är faktiskt rätt ryggradslöst.
 

flum

Medlem
Så här skrev kundtjänst i chatten till mig för en stund sen:

"We expect to process all bookings in March before the end of June, however it is possible that some bookings are not processed before that"

Jag gissar att det är "possible" att just min bokning är en dessa som SAS tyvärr inte hinner med innan slutet av juni. Någon som vågar slå vad? :)
Jag kommer nog också vara en av de olyckliga:p
 

Homer

Medlem
... och det där säger ju rätt tydligt att de fullt medvetet satt en begränsning på just taken av återbetalningar.

Hela citatet är ju så fullt av omskrivningar för att de egentligen inte kommer att lyckas.
De ska "göra vad de kan" för att "ta tag i" att "försöka". Det är faktiskt rätt ryggradslöst.


Såhär skrev han i delårsrapporten ;)


Ett annat fokusområde har varit att i möjligaste mån bibehålla likvida medel
 

majoren

Medlem
Ett annat fokusområde har varit att i möjligaste mån bibehålla likvida medel
Det verkar som SAS, om möjligt, slagit av på takten i återbetalningarna - en konsekvens av att "behålla likvida medel". I skrivande stund har jag fått återbetalning för 12 av 16 avbokade resor). Återbetalningarna för de första 12 kom ganska snabbt (varav tre som vouchers). Nu har inget hänt på ganska länge. En rimlig förmodan är att så snart SAS efter sommaren har återkapitaliserats av aktieägarna kan våra avbokade resor återbetalas. Så vi får nog i många fall finna oss i att vänta ytterligare ett par, tre månader. Det är lite tungt att ligga ute med pengar till diverse flygbolag och hotellbokningssajter, men det får gå. Vi får vara glada att SAS verkar överleva. Se dröjsmålet med återbetalningar som ett karaktärsstärkande tvångssparande!
 

Senator

Moderator
Avbokningar av två SAS Plus enkla MMX-ARN, ARN-CPH för resa slutet av april och början av maj så kom stålarna i fredags. Bokat via AMEX Travel i samband med en LH/LX 2-for-1 och själva avbokning ägde rum runt 20:e april. Verkar inte finnas någon ordning på detta.
 

pedantic

Medlem
OK, det är intressant. Jag lurar på varför det skiljer så mycket. Jag och ett antal andra som avbokat flyg på samma sätt som du har ju inte fått en spänn. Jag har också använt sas.se, men åtminstone ett av mina flyg var redan inställt vid avbokning. Undrar om det är det som är orsaken.
Det hela är ju ytterst oklart, tyvärr. :(

För mina bokningar så verkar hela avbokningsprocessen varit helt automatiserad, när jag avbokat på sajten så får jag inom nån minut ett mail om "Your pnr refund", poängen syns direkt på SAS.se och (bank)dagen efter så är pengarna för avgifter/skatt på tillbaka på Amex kortet. Verkar inte som det är nån handläggning alls.
 
Toppen