Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

Mapa

Medlem
Tro mig, de hanterar det inte efter status. Fick vänta fyra månader på en fullt avbokningsbar Business Pro som EBD.

Där misstror jag dig inte! Tycker att den på kundtjänst som uttryckte sig som hen gjorde var väldigt oproffsigt. De ska prioritera återbetalning till oss som väntat i flera månader snarare än någon fånig "prio-lista" för status kunder. Dåligt!
 

MTheC

Medlem
Jädra resonemang från deras sida... Har inte status hos SAS, men har väntat sedan slutet av mars på återbetalning. Tycker inte att återbetalningar ska hanteras efter status, skitsnack från deras sida.Vi är fler som väntat i flera månader och gladligen undviker bolaget i framtiden om de anser sig vissa ha rätt till snabbare återbetalning baserat på status. Ska vara efter datum då vi "statuslösa" har rätt till återbetalning precis som alla andra.

Jag köper att status ger prio på vissa saker - det är därför man jagar status. Återbetalningar är deras juridiska ansvar och ska inte baseras på status utan när avbokningen skedde från deras sida.
Kan bara hålla med, har visserligen EBD men tycker inte det ska ge företräde till återbetalning. Ställer mig också väldigt frågande till om SAS ens har förmågan att hantera detta baserat på status - det verkar snarare vara lite slumpmässigt. Att ens nämna något liknande är dock väldigt dumt ur deras perspektiv då din (och sannolikt andra som inte har status med dem men ändå flyger ibland) naturliga och rimliga reaktion är att bli irriterad. Så det man då lyckas med är att stöta bort potentiella framtida kunder.
 

mha321

Medlem
Där misstror jag dig inte! Tycker att den på kundtjänst som uttryckte sig som hen gjorde var väldigt oproffsigt. De ska prioritera återbetalning till oss som väntat i flera månader snarare än någon fånig "prio-lista" för status kunder. Dåligt!
Finns det något som tyder på att medarbetaren på kundtjänst hade rätt dock? Det kanske bara var dagens försök att bli av med en jobbig kund som ringde?

Att de faktiskt skulle prioritera på status stämmer ju inte med verkligheten. Vi är många diamond kunder som också väntat sedan början och mitten på Mars utan att få något. Medans många utan status har fått för avbokningar både då och senare.

Antingen ska de prioritera dem och skiter I det. Eller så ska de inte prioritera det. Men slutresultatet är detsamma - de med status har *inte* prioritet för återbetalning.
 

pswe

Medlem
Finns det något som tyder på att medarbetaren på kundtjänst hade rätt dock? Det kanske bara var dagens försök att bli av med en jobbig kund som ringde?

Att de faktiskt skulle prioritera på status stämmer ju inte med verkligheten. Vi är många diamond kunder som också väntat sedan början och mitten på Mars utan att få något. Medans många utan status har fått för avbokningar både då och senare.

Antingen ska de prioritera dem och skiter I det. Eller så ska de inte prioritera det. Men slutresultatet är detsamma - de med status har *inte* prioritet för återbetalning.

Kunden var inte jobbig utan det togs upp från kundtjänst utan egentlig koppling till dagens ärende.
Om det fungerar, återstår väl att se då det presenterades som något nytt vid dagens samtal.
Noterar att jag nu fått mail enligt ”Sas Refund Notice” formatet på de fyra bokningarna som hängt sedan i april. Dagens två avbokningar skulle enligt kundtjänst inte behöva särskild hantering utan ska få prio ändå.
Uppskattar att lojalitet och stor spend på bolaget återgäldas.
 

Maja

Medlem
Och dagens svar från Diamondmailen - kundtjänst är att de tagit in fler personal och att de i juli ska börja återbetala resor som hade avresesdatum i april. :eek:

Med andra ord, du får olika svar helt beroende på vilken medarbetare du råkar få svar från.
 

mha321

Medlem
Kunden var inte jobbig utan det togs upp från kundtjänst utan egentlig koppling till dagens ärende.
Om det fungerar, återstår väl att se då det presenterades som något nytt vid dagens samtal.
Noterar att jag nu fått mail enligt ”Sas Refund Notice” formatet på de fyra bokningarna som hängt sedan i april. Dagens två avbokningar skulle enligt kundtjänst inte behöva särskild hantering utan ska få prio ändå.
Uppskattar att lojalitet och stor spend på bolaget återgäldas.
Ja, de verkar ha fått till ett bättre system för avbokningar som görs nu (och har funnits en stund) onekligen. Verkar inte fungera på alla, men för ganska många.

Trist om de kör April nu, när de har så många (med och utan prio) kvar från Mars...
 

intuition

Medlem
Finns det något som tyder på att medarbetaren på kundtjänst hade rätt dock? Det kanske bara var dagens försök att bli av med en jobbig kund som ringde?

Att de faktiskt skulle prioritera på status stämmer ju inte med verkligheten. Vi är många diamond kunder som också väntat sedan början och mitten på Mars utan att få något. Medans många utan status har fått för avbokningar både då och senare.

Antingen ska de prioritera dem och skiter I det. Eller så ska de inte prioritera det. Men slutresultatet är detsamma - de med status har *inte* prioritet för återbetalning.
En tolkning är att medarbetarna fått reda på att de kan, i speciella fall, begära någon sorts expedierad hantering. Och så har pswe fått kontakt med en agent som bestämt sig för att tolka den möjligheten som något som generellt är en Diamond förmån, och ambitiöst satt sig och letat upp 4 andra bokningar och sett till att de expedieras.

Det är ju ett antal som rapporterat att de ringt in den senaste tiden och plötsligt har de fått omedelbar återbetalning.

Det enda man kan säga med säkerhet är att SAS har hanterat detta på sämsta möjliga sätt. Jag tror det är rätt många som knyter näven i byxfickan och SAS kommer inte att vinna på sin taskiga hantering av återbetalningar, oavsett om de prioriterar eller inte.

Den enda rimliga prioriteringen, nu när de rampar upp flygverksamheten, är att mycket kvickt återbetala allt. Se till att betala tillbaka allt inom en månad, så behöver de inte hålla på med tramset att prioritera enstaka kunder.
 

Homer

Medlem
Jag verkar ha haft en helt automatisk process, återbetlaning av skatterna på denna award finns daterade på mitt amex från i tisdags så tog bara ett dygn.


Hur såg bekräftelsen ut?
Jag avbokade en award i lördags och fick det här (poängen kom tillbaka omdelbart)

Avbokning.jpg
 

Stenis32

Medlem
Avbokade SAS Plus PRO till Dublin och fotbolls-EM som blev inställt.

Avbokning: 17 mars

Igår vid lunchtid samtal till kundtjänst som skulle prioritera återbetalning.

Imorse klockan 07 kom refund notice i Inkorgen.

Idag på eftermiddagen trillade pengarna in på kontot. Tog snudd på en vecka från refund notice (som skickades tisdag 7/7).
 
Toppen