Senaste nytt

Hantera farliga situationer där man måste fatta snabba beslut på resan

FFlash

Medlem
Double-wallet. En klassiker i länder med hög korruption eller kriminalitet överlag. Ena plånkan agerar alibi med en mindre mängd cash och några kort som du mer än gärna förlorar, medan den andra, i säkert förvar på annan del av kroppen (i skon, underkläderna, you name it) innehåller det väsentliga. Funkade bra såväl på Bali mot korrupta poliser, som turistrånare i Paris.

Mitt bästa tips med
 

chazzie

Medlem
Hur man agerar i akuta situationer handlar mest om att förbereda sig, likt double-wallet-taktik eller vara uppmärksam om sina omgivningar. Vad gäller snabba oförutsedda händelser (serveringsvagn, bagagevagnar som löper amok) är det svårare att förbereda sig, dels för att så mycket olika varianter kan uppstå och man agerar reflexmässigt, det tar en hel del träning av den typen av situationer för att "programmera in" ett beteende, men å andra sidan skadar det inte att fundera på vad som är bästa metoden heller.

Generellt när jag befinner mig i en storstad brukar jag aldrig ha shorts, är det väldigt varmt har jag tunna polyesterbyxor (billigare kostymbyxor från t.ex. Dressmann), ser propra men ganska billiga ut vilket är bra, sedan en enklare skjorta eller neutral t-shirt men lämnar kameraväskan till förmån för en plastpåse med lokal supermarket-logo på eller möjligen en äldre enklare ryggsäck, i Mexiko kompletterade jag med en lokal tidning som lite lagom stack upp ur väskan, så det åtminstone såg ut som jag var inflyttad Gringo :)

Kolla Google Maps är ju oundvikligt, men jag brukar då passa på vid ett naturligt stopp, t.ex. när man väntar på att få gå över gatan eller liknande, måste jag stanna annars kan jag slå mig ned på en bänk och snarare låssas kolla Instagram eller något, men stannar man mitt i vägen, gärna två eller flera personer och börjar kollar runt som om huvudet var på på drejskiva och peka/gestikulera så är det en dead giveaway...

Intressant tråd med många bra tips! Keep 'em coming!
 
Toppen