Senaste nytt

FREE UPGRADE coming your way

Når Forumet fikk nye eiere i 2013, besluttet vi å ta ned ads. Vi ville ta et øyeblikk og vurdere hvordan forumet skal utvikle seg. I årene som fulgte, utviklet forumet seg kraftig. Antall brukere økte på og ikke minst antall innlegg. Med det økte også serverkostnadene kraftig. Vi har nå straks 1 million innlegg. De kostnadene har ligget hos Google hele tiden og kostnadene på forumet alene har vært på ca 25.000 / mnd. Uten inntekter på forumet, har man egentlig to valg:
Ändå står forumet bara för under 8% av all trafik. Så om antalet användare, och inte minst antal inlägg, ökade kraftigt, och tidigare var väl trafiken till BusinessClass inte jättehög, så måste ju trafiken till BusinessClass ha ökat betydligt mer.

Sen 25k i månaden, det låter ju ofantligt mycket, är det verkligen bara för forumet, och om det är så kanske ni borde omförhandla avtalet...
 

Mikeswede

Medlem
Var det verkligen annonser 2011 som det påstås ovan ? Mitt minne är att det var några få reserelaterade annonser. Jag är helt säker på att de inte som man nu gjort mitt i texten ! Hoppas att forumet kan hitta ett nytt hem ! Har tyvärr inga programmeringskunskaper men skall försöka stötta ev nytt forum på alla sätt jag kan. Här verkar det slira med både det ena och det andra.
 

mha321

Medlem
Var det verkligen annonser 2011 som det påstås ovan ? Mitt minne är att det var några få reserelaterade annonser. Jag är helt säker på att de inte som man nu gjort mitt i texten ! Hoppas att forumet kan hitta ett nytt hem ! Har tyvärr inga programmeringskunskaper men skall försöka stötta ev nytt forum på alla sätt jag kan. Här verkar det slira med både det ena och det andra.

Ja det var annonser då. De var dock betydligt mer diskreta och relevanta än de som var nu. Definitivt inte mitt i trådarna. Men det var annonser och det stämmer även att man bad medlemmarna att inte använda adblocker.
 

mha321

Medlem
Jag varit med och drivit ett forum med tusentals aktiva användare (dagligen) och några fantasisummor som 25tkr i månaden var det inte tals om.
25k för hosting är som skrivs helt uppåt väggarna...

Om man däremot också räknar in personalkostnader för det, för de som ska underhålla och uppdatera servrar, sköta övervakning och liknande, då kan man kanske komma upp i det. Och däri ligger kanske en del av förklaringen - när man driver ett forum på rent kommersiell basis så räknar man med även de kostnaderna (antingen interna eller inköpta konsult-timmar). Driver man ett forum mer på entusiast nivå räknar man inte med den timkostnaden.

Därmed inte sagt att det är rimligt. Det finns många forum betydligt större än bc som drivs på det sättet och därmed betydligt billigare. Även hår på bc finns uppenbarligen de möjliga resurserna för att göra en sådan sak. Det finns också generellt sett en större acceptans för annonser på en tjänst där det inte finns ett bakomliggande kommersiellt intresse (även om detta intresse i första hand ligger på andra delar av siten - det handlar om hur det ser ut, inte hur det är).

Så ut det perspektivet vore ju en rimlig hantering att ett sådant "entusiast team" kunde driva ett forum, och sedan tex ha ett annons avtal med "upstream"-siten som har de andra tjänsterna och drivs kommersiellt. Men det är väl rätt stor chans att ett sådant skepp seglade iväg redan vid försäljningen av siten för ett antal år sedan, det var då man skulle gjort en sådan split..
 

Mikeswede

Medlem
Om nu forumet står för bara 8 % av besökarna men kostar 25 000/månad vore man väl bara glad att bli av med det. Men jag kanske missförstått det hela.
 

eddo

Medlem
Om forumet mot förmodan faktiskt kostar 25 tkr per månad kanske man bör se över kostnadssidan istället.

Jag är inte emot reklam om det implementeras på ett bra och rimligt sätt. Tyvärr tycker jag detta skötts på ett riktigt dåligt sätt.
 
  • Gilla
Reactions: hco

palmen

Moderator
Varje gång jag på datorn går till "nya inlägg" så hamnar annonserna över olästa trådar så de är svåra att klicka på och man riskerar av misstag att klicka på annonsen dessutom. Detta bör åtgärdas snarast!
Annonserna hoppar rätt först när man scrollat lite på sidan.
Kör chrome på windows 10
1672756043035.png
 

palmen

Moderator
Det blir värre när man bara har 2 trådar kvar att läsa, då försvinner scroll-funktionen på sidan och jag kan inte få reklamen att flytta på sig. I detta fall kan jag då inte läsa översta tråden som har nya inlägg i sig då annonsen täcker allt. Vet inte vad tråden handlar om men verkar ligga i något hotellforum...

1672756437096.png
 

henrik.hanevold

Administrator
En kort status: Vi gikk live med Google AdSense og deres Auto Ads funksjon. Denne skal i teorien optimalisere plasseringen av annonser automatisk og vi kunne begrense en del av plasseringene, men vi kan nok alle være enige om at det ikke fungerte særlig bra :rolleyes: Vi har derfor nå stengt av Auto Ads og jobber med å plassere annonser manuelt i stedet. Tanken er å legge annonser på topp og i bunn av hver side, men IKKE mellom eller over posts eller tråder. Dette burde bli implementert idag eller senest i morgen.
 

JPE

Medlem
En kort status: Vi gikk live med Google AdSense og deres Auto Ads funksjon. Denne skal i teorien optimalisere plasseringen av annonser automatisk og vi kunne begrense en del av plasseringene, men vi kan nok alle være enige om at det ikke fungerte særlig bra :rolleyes: Vi har derfor nå stengt av Auto Ads og jobber med å plassere annonser manuelt i stedet. Tanken er å legge annonser på topp og i bunn av hver side, men IKKE mellom eller over posts eller tråder. Dette burde bli implementert idag eller senest i morgen.
En fråga. Är reklamen bara tänkt för oss i forumet eller kommer resten av sajten också att få reklam?
 
Toppen