Senaste nytt

Frågor om att flyga till Phuket via Kina

aruba1

Medlem
Hoppas att någon kan hjälpa mig med några frågor/funderingar. Jag ska resa iväg till Phuket i december. Köpte en 2-4-1 EB-resa för mina barn CPH-PEK-BKK-HKT. Inte helt optimal rutt, men mina barn vill gärna prova SAS Business (CPH-PEK) och det fanns tillgänglighet för valda datum. PEK-BKK-HKT flygs av Thai. Som ni säkert förstår är 2-4-1 biljetten genomgående. När jag själv skulle köpa en revenue biljett via SAS fick jag svar att det inte kunde sälja en genomgående biljett. Jag provade att ringa Thai och svaret blev detsamma. Det slutade med två separata PNR för min del, dvs. en biljett med SAS och en biljett med Thai.

Resedetaljer: CPH-PEK SK995 Avgång 21:05, Ankomst 13:05. Därefter har vi avgång från PEK med TG615 kl.17:05, dvs. 4 timmar senare, vilket jag hoppas räcker. Vad tror ni?

Min revenue biljett med Thai har Fare Basis JRLA3CN och om jag förstår saken rätt har jag rätt att avboka samt omboka biljetten mot en liten kostnad. Som ni förstår har jag skaffat en biljett som ger mig en försäkring om SK995 blir cancellerad eller försenad. Nu till mina frågor/funderingar:

* Jag antar att SAS checkar-in in mig på SK995 i CPH då jag kan uppvisa Thai bokning för vidareresa från PEK. Stämmer det?

* Kommer jag att klara mig utan 72-timmars visum? det förutsätter förstås att jag kan skriva ut ett boardingkort hemma. Därmed slipper jag gå landside i PEK. Har någon erfarenhet att flyga med Thai från PEK? Tydligen ska man kunna göra Online check-in även när man flyger från PEK, men det är oklart för mig om jag kan skriva ut ett boardingkort hemma.

* Om jag inte kan skriva ut boardingkort hemma före avresa från CPH, finns det då möjlighet att få ett boardingkort i CPH? Jag antar att svaret är nej, men någon av er kanske vet mer om SAS check-in personal i CPH kan göra en så kallad "ADD Connection"?

* Om jag inte kan få ett boardingkort före avresa med SK995 så antar jag att jag måste gå landside i PEK och checka via Thai disken. Är det då problematiskt att få ett 24/72-timmars visum? Är risken stor att kinesiska myndigheter, dvs. passkontroll eller tull, börjar undra varför jag och mina barn reser på separata bokningar? Kommer 4 timmar att räcka?

I övrigt så kommer jag att skriva ut alla resplaner då jag har läst att kinesiska myndigheter är petiga.
Tack på förhand!
 
Hoppas att någon kan hjälpa mig med några frågor/funderingar. Jag ska resa iväg till Phuket i december. Köpte en 2-4-1 EB-resa för mina barn CPH-PEK-BKK-HKT. Inte helt optimal rutt, men mina barn vill gärna prova SAS Business (CPH-PEK) och det fanns tillgänglighet för valda datum. PEK-BKK-HKT flygs av Thai. Som ni säkert förstår är 2-4-1 biljetten genomgående. När jag själv skulle köpa en revenue biljett via SAS fick jag svar att det inte kunde sälja en genomgående biljett. Jag provade att ringa Thai och svaret blev detsamma. Det slutade med två separata PNR för min del, dvs. en biljett med SAS och en biljett med Thai.

Resedetaljer: CPH-PEK SK995 Avgång 21:05, Ankomst 13:05. Därefter har vi avgång från PEK med TG615 kl.17:05, dvs. 4 timmar senare, vilket jag hoppas räcker. Vad tror ni?

Min revenue biljett med Thai har Fare Basis JRLA3CN och om jag förstår saken rätt har jag rätt att avboka samt omboka biljetten mot en liten kostnad. Som ni förstår har jag skaffat en biljett som ger mig en försäkring om SK995 blir cancellerad eller försenad. Nu till mina frågor/funderingar:

* Jag antar att SAS checkar-in in mig på SK995 i CPH då jag kan uppvisa Thai bokning för vidareresa från PEK. Stämmer det?

* Kommer jag att klara mig utan 72-timmars visum? det förutsätter förstås att jag kan skriva ut ett boardingkort hemma. Därmed slipper jag gå landside i PEK. Har någon erfarenhet att flyga med Thai från PEK? Tydligen ska man kunna göra Online check-in även när man flyger från PEK, men det är oklart för mig om jag kan skriva ut ett boardingkort hemma.

* Om jag inte kan skriva ut boardingkort hemma före avresa från CPH, finns det då möjlighet att få ett boardingkort i CPH? Jag antar att svaret är nej, men någon av er kanske vet mer om SAS check-in personal i CPH kan göra en så kallad "ADD Connection"?

* Om jag inte kan få ett boardingkort före avresa med SK995 så antar jag att jag måste gå landside i PEK och checka via Thai disken. Är det då problematiskt att få ett 24/72-timmars visum? Är risken stor att kinesiska myndigheter, dvs. passkontroll eller tull, börjar undra varför jag och mina barn reser på separata bokningar? Kommer 4 timmar att räcka?

I övrigt så kommer jag att skriva ut alla resplaner då jag har läst att kinesiska myndigheter är petiga.
Tack på förhand!

Om du kan visa upp att du har en bokning vidare från Peking så kommer SAS att låta dig åka med.

Om du inte lyckas checka in och få ett boardingpass innan du anländer till Peking är risken mycket stor att du måste gå igenom immigrationskontrollen och checka in vid disken i avgångshallen. Det ska inte vara några problem att komma in utan visum så länge du kan visa upp din bokning på papper och att ditt namn tydligt framgår.

Fyra timmar är ju inte särskilt lång tid i sammanhanget, men om du anländer i tid och att allt annat flyter som det ska så hinner du, men du får se till att inte vila förrän du kommit tillbaka in igen. :)

Till sist en kommentar om huruvida resan är optimal eller ej. Det finns en hel del här på forumet som anser att ju fler ben en resa har desto mer optimal är den. :)
 

Jönsson

Medlem
Beijing Capital är nog bland de värsta flygplatserna jag vet i sammanhanget. Security kan ta evigheter. Mitt råd är att utnyttja tiden du har väl, innan du fikar/vilar.
 

aruba1

Medlem
Om du kan visa upp att du har en bokning vidare från Peking så kommer SAS att låta dig åka med.

Om du inte lyckas checka in och få ett boardingpass innan du anländer till Peking är risken mycket stor att du måste gå igenom immigrationskontrollen och checka in vid disken i avgångshallen. Det ska inte vara några problem att komma in utan visum så länge du kan visa upp din bokning på papper och att ditt namn tydligt framgår.

Fyra timmar är ju inte särskilt lång tid i sammanhanget, men om du anländer i tid och att allt annat flyter som det ska så hinner du, men du får se till att inte vila förrän du kommit tillbaka in igen. :)

Till sist en kommentar om huruvida resan är optimal eller ej. Det finns en hel del här på forumet som anser att ju fler ben en resa har desto mer optimal är den. :)
Nu har jag genomfört min resa och det var inga bekymmer att lägga till min andra PNR på ett och samma boardingkort. Jag kunde därmed också checka-in bagaget hela vägen CPH-PEK-BKK. Faktumet är att tjejen vid incheckningen i CPH inte hade koll, men eftersom jag hade fått tips från en annan SAS anställd om att det finns en option i systemet som heter Add Connection, så instruerade jag henne att försöka trycka på Add Connection och vips kunde hon lägga in min andra PNR som var hos Thai.
Återresan var det heller inga bekymmer med - tjejen vid incheckningen hos Thai i HKT kunde checka-in mitt bagage samt ge mig boardingkort hela vägen HKT-BKK-PEK-CPH trots två PNR. Någon instruktion behövdes inte. Jag sa bara att jag har två PNR och frågade snällt om hon kan lösa det. Nu vet jag inte om jag hade tur eller inte, men vill i varje fall dela min erfarenhet om någon skulle använda en rutt via Kina på två separata PNR. SAS och Thai förefaller funka fint.
 

aruba1

Medlem
Du hade tur och det där är inget man ska räkna med inom star Alliance.
Ja, håller med. Inget att räkna med. Mycket beror på check-in personalens vilja att hjälpa till. Tjejen vid check-in i CPH sa först att det inte gick men jag insisterade på att hon skulle försöka med Add Connection i deras system. Slutligen var hon glad över att kunna hjälpa mig. Kan också nämna att mina två PNR innehöll ombokningsbara biljetter, vilket jag starkt rekommenderar om nu någon skulle välja göra något liknande. Men, det är förstås alltid bäst och säkrast att ha en genomgående biljett.
 
Last edited:
Vi flög hem från Thailand via Peking för några veckor sedan och hade incheckat bagage och boardingkort för hela hemresan. Blev imponerad, eller snarare förvånad, vilken tid det tog att ta sig genom det administrativa bara vid en connection. Men jäklar vilken koll de hade i säkerhetskontrollen, de kunde peka precis vart i handbagaget jag hade min bortglömda power bank ;)
 
Vi flög hem från Thailand via Peking för några veckor sedan och hade incheckat bagage och boardingkort för hela hemresan. Blev imponerad, eller snarare förvånad, vilken tid det tog att ta sig genom det administrativa bara vid en connection. Men jäklar vilken koll de hade i säkerhetskontrollen, de kunde peka precis vart i handbagaget jag hade min bortglömda power bank ;)

Då ska du se aktiviteten som uppkommer när de hittar en multimeter model dyrare Fluke men inbyggda batterier. Tar en stund att reda ut det då man inte är så sugen på o lämna kvar den direkt...
 
Eh, ja? De röntgar väl din väska? Inte direkt svårt att se var det ligger batteripack då...
Jovars och det har röntgats min väska på många andra ställen med men för mig brukar de inte bemöda sig om att peka ut exakt var man har sin Powebank. Det var inte en fråga om en röntgenmaskin kan se en Powerbank eller inte utan snarare ett konstaterande att de var lite mer på alerten och menade allvar med att all elektronik skulle tas ur, även sådan JAG hade glömt av att jag hade. Inser nu att ironi och smiley inte verkar vara en global standard, my bad Ska bättra mig i framtiden :);)o_O:cool::D:oops::oops::oops:
 
Toppen