Hoppas att någon kan hjälpa mig med några frågor/funderingar. Jag ska resa iväg till Phuket i december. Köpte en 2-4-1 EB-resa för mina barn CPH-PEK-BKK-HKT. Inte helt optimal rutt, men mina barn vill gärna prova SAS Business (CPH-PEK) och det fanns tillgänglighet för valda datum. PEK-BKK-HKT flygs av Thai. Som ni säkert förstår är 2-4-1 biljetten genomgående. När jag själv skulle köpa en revenue biljett via SAS fick jag svar att det inte kunde sälja en genomgående biljett. Jag provade att ringa Thai och svaret blev detsamma. Det slutade med två separata PNR för min del, dvs. en biljett med SAS och en biljett med Thai.
Resedetaljer: CPH-PEK SK995 Avgång 21:05, Ankomst 13:05. Därefter har vi avgång från PEK med TG615 kl.17:05, dvs. 4 timmar senare, vilket jag hoppas räcker. Vad tror ni?
Min revenue biljett med Thai har Fare Basis JRLA3CN och om jag förstår saken rätt har jag rätt att avboka samt omboka biljetten mot en liten kostnad. Som ni förstår har jag skaffat en biljett som ger mig en försäkring om SK995 blir cancellerad eller försenad. Nu till mina frågor/funderingar:
* Jag antar att SAS checkar-in in mig på SK995 i CPH då jag kan uppvisa Thai bokning för vidareresa från PEK. Stämmer det?
* Kommer jag att klara mig utan 72-timmars visum? det förutsätter förstås att jag kan skriva ut ett boardingkort hemma. Därmed slipper jag gå landside i PEK. Har någon erfarenhet att flyga med Thai från PEK? Tydligen ska man kunna göra Online check-in även när man flyger från PEK, men det är oklart för mig om jag kan skriva ut ett boardingkort hemma.
* Om jag inte kan skriva ut boardingkort hemma före avresa från CPH, finns det då möjlighet att få ett boardingkort i CPH? Jag antar att svaret är nej, men någon av er kanske vet mer om SAS check-in personal i CPH kan göra en så kallad "ADD Connection"?
* Om jag inte kan få ett boardingkort före avresa med SK995 så antar jag att jag måste gå landside i PEK och checka via Thai disken. Är det då problematiskt att få ett 24/72-timmars visum? Är risken stor att kinesiska myndigheter, dvs. passkontroll eller tull, börjar undra varför jag och mina barn reser på separata bokningar? Kommer 4 timmar att räcka?
I övrigt så kommer jag att skriva ut alla resplaner då jag har läst att kinesiska myndigheter är petiga.
Tack på förhand!
Resedetaljer: CPH-PEK SK995 Avgång 21:05, Ankomst 13:05. Därefter har vi avgång från PEK med TG615 kl.17:05, dvs. 4 timmar senare, vilket jag hoppas räcker. Vad tror ni?
Min revenue biljett med Thai har Fare Basis JRLA3CN och om jag förstår saken rätt har jag rätt att avboka samt omboka biljetten mot en liten kostnad. Som ni förstår har jag skaffat en biljett som ger mig en försäkring om SK995 blir cancellerad eller försenad. Nu till mina frågor/funderingar:
* Jag antar att SAS checkar-in in mig på SK995 i CPH då jag kan uppvisa Thai bokning för vidareresa från PEK. Stämmer det?
* Kommer jag att klara mig utan 72-timmars visum? det förutsätter förstås att jag kan skriva ut ett boardingkort hemma. Därmed slipper jag gå landside i PEK. Har någon erfarenhet att flyga med Thai från PEK? Tydligen ska man kunna göra Online check-in även när man flyger från PEK, men det är oklart för mig om jag kan skriva ut ett boardingkort hemma.
* Om jag inte kan skriva ut boardingkort hemma före avresa från CPH, finns det då möjlighet att få ett boardingkort i CPH? Jag antar att svaret är nej, men någon av er kanske vet mer om SAS check-in personal i CPH kan göra en så kallad "ADD Connection"?
* Om jag inte kan få ett boardingkort före avresa med SK995 så antar jag att jag måste gå landside i PEK och checka via Thai disken. Är det då problematiskt att få ett 24/72-timmars visum? Är risken stor att kinesiska myndigheter, dvs. passkontroll eller tull, börjar undra varför jag och mina barn reser på separata bokningar? Kommer 4 timmar att räcka?
I övrigt så kommer jag att skriva ut alla resplaner då jag har läst att kinesiska myndigheter är petiga.
Tack på förhand!