Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Edvin

Medlem
Min kära far har en bokning ARN-OSL-FLR i Go Bonus. Såg nu att det finns tillgänglighet i Plus Bonus på ARN-OSL benet.

1. Kan han ringa in och boka om det benet till Plus Bonus?

2. Han har FlyPremium nivå 3 vilket borde betyda att det inte ska kosta några fler poäng att uppgradera det benet, eller?

3. Kommer det att dras en telefonbokningsavgift eller räknas detta som en bokning som inte går att göra online?
 

KED

Medlem
Någon som har koll på om det är något specifikt som är galet med Turkish A* just nu? Bokade en resa med två polare precis, GOT-IST-CUN. Vi gjorde två separata bokningar, och det skulle finnas fyra platser lediga båda vägarna. När polaren som bokar själv tryckt igenom sin bokning försvann plötsligt hemresan för oss andra som skulle boka tillsammans. Vi valde att temporärt boka en hemresa senare samma dag. Samma sak hände förövrigt där, skulle finnas fyra lediga platser och således två kvar efter att vår bokning gick igenom, men nu efteråt hittar man ingen tillgänglighet på flighten.

Datumet för utresa var det enda tillgängliga i business i november 2023, men det finns tillgänglighet på en mängd fler datum (inklusive datumen vi bokat) IST-CUN och GOT-IST separat, i business. Tror ni telefonsupporten kommer kunna pussla ihop fler datum om man slänger med GOT i leken/åtminstone boka in oss på samma flight hem?
Det har varit så länge att det finns 4 platser men dessa måste bokas samtidigt. Bokas 2 försvinner de övriga. Om det hjälper kan man boka alla 4 och sedan dela dem i 2 bokningar om ex hemresan har olika routing.
 

fcx

Medlem
Min kära far har en bokning ARN-OSL-FLR i Go Bonus. Såg nu att det finns tillgänglighet i Plus Bonus på ARN-OSL benet.

1. Kan han ringa in och boka om det benet till Plus Bonus?

2. Han har FlyPremium nivå 3 vilket borde betyda att det inte ska kosta några fler poäng att uppgradera det benet, eller?

3. Kommer det att dras en telefonbokningsavgift eller räknas detta som en bokning som inte går att göra online?

Man kan ringa in och boka om. Det är inte säkert att flypremium tillämpas korrekt om det är så att man blandar resklasser i samma riktning. Om bägge segmenten är plus så ska det vara lugnt. Ombokningsavgift på 150 kronor, plus omräkning av skatter och valutor, tillkommer.

Enklast är oftast att boka en ny resa, och sedan boka av den gamla, förutsatt att det finns platser. Då är det ingen avgift.
 

RhinoG

Medlem
Det har varit så länge att det finns 4 platser men dessa måste bokas samtidigt. Bokas 2 försvinner de övriga. Om det hjälper kan man boka alla 4 och sedan dela dem i 2 bokningar om ex hemresan har olika routing.
Åhfan, det var nyheter för mig. Tack för info! Skumt att vi kunde boka utresan dock, borde varit samma problem där.

Någon som vet om telefonsupporten kan sätta ihop benen GOT-IST-CUN när alla finns individuellt? Vad kan anledningen vara till att vi fick biljetter till ett udda datum med denna routing men att den inte finns på andra datum när de individuella flighterna är tillgängliga?
 

majoren

Medlem
Åhfan, det var nyheter för mig. Tack för info! Skumt att vi kunde boka utresan dock, borde varit samma problem där.

Någon som vet om telefonsupporten kan sätta ihop benen GOT-IST-CUN när alla finns individuellt? Vad kan anledningen vara till att vi fick biljetter till ett udda datum med denna routing men att den inte finns på andra datum när de individuella flighterna är tillgängliga?
TK är ju kända (ökända) för married segments, vilka brukar spöka. SAS sökmotor visar heller inte alternativ med långt layover i IST. Det är oftast anslutningen till/från IST som krånglar. Ha mental beredskap för alternativa rutter GOT-IST, t.e.x. via FRA, MUC eller ZRH, i alla fall om du vill åka på ett speciellt datum. Telefonsupporten har alltid hjälp mig.
 

Ralle_C

Medlem
Hej,

Ringde in idag till SAS telefonbokning för att boka en 2-4-1 resa till Singapore i april men stöter på problem med bokningen av hemresan.
Det gick att boka avresan enligt följande CPH-BKK-SIN men på hemvägen går det endast att boka SIN-DEL-VIE eller SIN-DEL-CDG och inte vidare från VIE respektive CDG. Jag kan se via Awardfares och SAS.se att det finns ett antal platser vidare till ARN från båda alternativen med Eurobonus tillgänglighet men enligt SAS telefonbokning går dom inte att boka i denna kombination. Det går att boka hemresan separat men inte som en hel resa.

Jag fick superbra hjälp från SAS medarbetaren men jag funderar på varför är det så? Finns det vissa sträckor som inte går att kombinera trots att det finns lediga ''bonus'' platser?

Tack på förhand.
 

palmen

Moderator
Hej,

Ringde in idag till SAS telefonbokning för att boka en 2-4-1 resa till Singapore i april men stöter på problem med bokningen av hemresan.
Det gick att boka avresan enligt följande CPH-BKK-SIN men på hemvägen går det endast att boka SIN-DEL-VIE eller SIN-DEL-CDG och inte vidare från VIE respektive CDG. Jag kan se via Awardfares och SAS.se att det finns ett antal platser vidare till ARN från båda alternativen med Eurobonus tillgänglighet men enligt SAS telefonbokning går dom inte att boka i denna kombination. Det går att boka hemresan separat men inte som en hel resa.

Jag fick superbra hjälp från SAS medarbetaren men jag funderar på varför är det så? Finns det vissa sträckor som inte går att kombinera trots att det finns lediga ''bonus'' platser?

Tack på förhand.
Ja, vissa biljetter går inte att boka i kombination med andra biljetter trots att det finns tillgängligt när man söker var för sig.
Ibland går det att komma runt genom att lägga in de i fel ordning, andra gånger går det inte alls. En duktig agent får ibland ihop det.
 

Filip

Medlem
Jag läste din gamla post.

Killen i telefonen hade ingen aning igår heller. Men jag fick vägleda honom för att det skulle fungera. Sjukt att det ska behöva vara så.
Vad är det för instruktion du vägleder med? Sitter i samma vanliga gamla båt där vi behöver hoppas runt i EU istället för att kunna ta direktflyget till IST.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen