Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Gus

Medlem
Är det större risk att råka ut för biljettering av skatterna om man gör en ändring i en pågående bonusresa snarare än om det är en nybokning? Jag lade till en hemresa på en befintlig 2-4-1 resa i fredags och killen sa att biljettering skulle ske idag måndag, men så har ännu inte skett.

När dras de extra poängen som går åt för att göra en enkelresa till en tor? Direkt vid ombokningen eller vid biljettering?
Jag lade som sagt på en hemresa (trodde jag) på min befintliga Thailandsresa i fredags via telefon, Amex 2-4-1. Jag tyckte killen var lite "märklig" i det stora hela. Han sa att biljetten skulle biljetteras i måndags men när jag idag ännu inte fått någon biljett så ringde jag till Amex 2-4-1 igen och de kunde inte se ett enda spår av vårt telefonsamtal i fredags.

Som tur var fanns alla platser kvar så jag gjorde bara om bokningen idag och då använde jag ett tips jag fått här. :) Min hemresa ser ut såhär. HKT-SIN-LHR-FRA-ARN. Tjejen bokade rutt för rutt i tidsordning och när hon kom till LHR-FRA-ARN så sa hon att det bara fanns i ekonomi. Jag bad henne då göra om allt, fast baklänges. Då började hon med FRA-ARN och då hittade hon allt i business.

Nu syns den nya bokningen preliminärt i appen och poängen är dragna, väntar bara på att biljetteringen ska bli klar.
 

JPE

Medlem
Jag lade som sagt på en hemresa (trodde jag) på min befintliga Thailandsresa i fredags via telefon, Amex 2-4-1. Jag tyckte killen var lite "märklig" i det stora hela. Han sa att biljetten skulle biljetteras i måndags men när jag idag ännu inte fått någon biljett så ringde jag till Amex 2-4-1 igen och de kunde inte se ett enda spår av vårt telefonsamtal i fredags.

Som tur var fanns alla platser kvar så jag gjorde bara om bokningen idag och då använde jag ett tips jag fått här. :) Min hemresa ser ut såhär. HKT-SIN-LHR-FRA-ARN. Tjejen bokade rutt för rutt i tidsordning och när hon kom till LHR-FRA-ARN så sa hon att det bara fanns i ekonomi. Jag bad henne då göra om allt, fast baklänges. Då började hon med FRA-ARN och då hittade hon allt i business.

Nu syns den nya bokningen preliminärt i appen och poängen är dragna, väntar bara på att biljetteringen ska bli klar.
Det knepet har jag också kört någon gång när det är en helt ny bokning. Värre är det när man inte vill riskera att förlora platser som redan är bokade. För det lär väl inte gå att göra utan att först ta bort redan bokade legs i bokningen (med risken att de då går förlorade).
 

Gus

Medlem
Det knepet har jag också kört någon gång när det är en helt ny bokning. Värre är det när man inte vill riskera att förlora platser som redan är bokade. För det lär väl inte gå att göra utan att först ta bort redan bokade legs i bokningen (med risken att de då går förlorade).
Precis. Går nog bara på nybokningar.
 
  • Gilla
Reactions: JPE
Hej!

Behöver hjälp med några snabba frågor:

1. Hur lång "mellanlandning" kan man ha mellan två legs?
2. Har sett att man kan åka hem från en annan destination än där man landar på utresan, visst är det så? Tex om vi flyger in till KUL och hem från BKK? Samma fråga gäller hemresan, måste man komma tillbaka till avreseort?
 

nissefalk

Medlem
1. Max 24 timmar

2 Du kan åka hem från annan destination inom samma zon (om det gäller award bokning) men inte tillbaka till en annan destination än där du startade då blir det en sk dubbel open jaw
så säg Arlanda-Kuala lumpur hem fån Bangkok är ok men inte Arlanda-Kuala Lumpur-Bangkok-Köpenhamn, däremot fungerar Arlanda-Bangkok-Köpenhamn
 
Toppen