Palazzi
Medlem
Idag rapporteras att Flix Mobility som i Sverige (och övriga Europa samt USA) operarar ett expressbussnätverk "Flixbus" har sökt tåglägen på linjerna Stockholm-Göteborg, Göteborg-Malmö och Stockholm-Malmö.
Flixtrain, som konceptet kallas, finns redan i Tyskland och man har inlett diskussioner gällande Österrike och Italien.
Flix har som koncept att själv inte äga sina fordon, utan att den operativa verksamheten sköts av underleverantörer. I Sverige kan alltså förutsätta att det är några av de etablerade aktörerna, minus SJ (som har en så etablerad bokningsplattform).
Den som hängt med i tågdiskussioner de senaste åren vet t.e.x. att Saga Rail och MTR Express båda anklagat SJ för att inte släppa in bolagen i bokningsdialogen. Jag har personligen föreslagit att man ansluter sig till just Flixtrain (påverkan? Vet ej..).
Om det blir MTR så skulle det vara förvånande och revolutionerande, men mer troligt är att det handlar om Tågab, SKJB (som sköter blå tåget) samt kanske Snälltåget. Detta är rent spekulativt, men de kör redan 2/3 av dessa linjer och har huvudkontor/depåer på rätt ställen.
Skulle man köra Stockholm-Göteborg norr om Mälaren, såsom Blå Tåget, skulle man också knyta samman bl.a. Västerås och Örebro direkt med Malmö om man kör slingan Stockholm-Enköping-Västerås-Örebro-Hallsberg-Göteborg-Malmö (inkl. mellanliggande stationer). Det är en linje man hinner precis T/R på en dag och det rimmar väl med statens ambition att upphandla nattåg från Malmö till kontinenten.
Det rimmar extra väl om det är snälltåget som planeras sköta trafiken Stockholm-Malmö åt Flixbus, för det är ju det enda bolag som opererar nattåg till Sverige.
SJ kan få ny konkurrens på populära rutter - Sydsvenskan
Flixtrain, som konceptet kallas, finns redan i Tyskland och man har inlett diskussioner gällande Österrike och Italien.
Flix har som koncept att själv inte äga sina fordon, utan att den operativa verksamheten sköts av underleverantörer. I Sverige kan alltså förutsätta att det är några av de etablerade aktörerna, minus SJ (som har en så etablerad bokningsplattform).
Den som hängt med i tågdiskussioner de senaste åren vet t.e.x. att Saga Rail och MTR Express båda anklagat SJ för att inte släppa in bolagen i bokningsdialogen. Jag har personligen föreslagit att man ansluter sig till just Flixtrain (påverkan? Vet ej..).
Om det blir MTR så skulle det vara förvånande och revolutionerande, men mer troligt är att det handlar om Tågab, SKJB (som sköter blå tåget) samt kanske Snälltåget. Detta är rent spekulativt, men de kör redan 2/3 av dessa linjer och har huvudkontor/depåer på rätt ställen.
Skulle man köra Stockholm-Göteborg norr om Mälaren, såsom Blå Tåget, skulle man också knyta samman bl.a. Västerås och Örebro direkt med Malmö om man kör slingan Stockholm-Enköping-Västerås-Örebro-Hallsberg-Göteborg-Malmö (inkl. mellanliggande stationer). Det är en linje man hinner precis T/R på en dag och det rimmar väl med statens ambition att upphandla nattåg från Malmö till kontinenten.
Det rimmar extra väl om det är snälltåget som planeras sköta trafiken Stockholm-Malmö åt Flixbus, för det är ju det enda bolag som opererar nattåg till Sverige.
SJ kan få ny konkurrens på populära rutter - Sydsvenskan