Senaste nytt

Finnair storsatsar i Sverige med interkontinental trafik från Arlanda (upphör vintern 2022-2023)

igelkotten

Medlem
Ja, här är ju kruxet för Finnair. Med nuvarande anslutningar så ska man flyga på fem destinationer från Stockholm. Huvudsakligen så är detta enbart punkt-till-punkt trafik till/från Stockholm, som i viss mån kan matas med passagerare till/från Helsingfors. För att komma vidare ut i Finnair nätverk så krävs TVÅ anslutningsflyg, och då börjar det bli en väldigt komplex (och dyr) affär.

SAS klarade ju (enligt egen uppfattning) inte av att fylla en daglig LAX-linje ens med sitt omfattande nätverk i Stockholm. Nu ska Finnair fylla tre i veckan i princip enbart med punkt-till-punkt. Det blir en viss uppförsbacke känner jag.

ARN-NYC tror jag mer på. Om USA är helt öppet till våren så finns det ett uppdämt resebehov i bägge riktningarna, och en lucka att fylla efter Norwegians och Uniteds frånfall.

Dallas låter riktigt spännande. Då blir det till att verkligen dra nytta av JV:t.

De kanske inte behöver fylla ARN-LAX, kan ju vara så att alternativkostnaden gör att det är en bättre affär än låta planen stå eller gå annan linje. Likaså betyder det inte nödvändigtvis att SAS gick back på linjen, utan att det helt enkelt fanns mer lönsamhet att förlägga den till CPH.
 

Carl

Medlem
Om jag bara provar ett slumpmässigt datum, så erbjuder de i första hand via London, men även via HEL. De erbjuder GOT-HEL-LHR-JFK men inte via ARN

Ganska logiskt eftersom GOT-ARN inte trafikeras av AY /OW.
 

Plus

Medlem
SAS klarade ju (enligt egen uppfattning) inte av att fylla en daglig LAX-linje ens med sitt omfattande nätverk i Stockholm. Nu ska Finnair fylla tre i veckan i princip enbart med punkt-till-punkt. Det blir en viss uppförsbacke känner jag.

Din uppfattning är totalt felaktig. Det gick alldeles utmärkt att fylla flyget både för SAS och Norwegian. ARN - LAX var en SAS mest välfyllda linjer. Problemet för SAS var snarare yielden.
 

Senator

Moderator
SAS klarade ju (enligt egen uppfattning) inte av att fylla en daglig LAX-linje ens med sitt omfattande nätverk i Stockholm. Nu ska Finnair fylla tre i veckan i princip enbart med punkt-till-punkt. Det blir en viss uppförsbacke känner jag..

Det stämmer väl inte helt. Det var knappt några connections som kunde hinna till ARN i tid för avgång? Visst OSL, HEL, GOT och CPH men inte de viktiga och köpstarka norska städer som BGO och SVG. Inte för att tala om de tyska miljonstäderna som Berlin och Hamburg.

Frågan var väl mer Yield och inte kabinfaktorn.
 

Homer

Medlem
Som jag har uppfattat upplägget är det en revenue sharing. De kontrollerar tillgång och priser centralt och delar sedan på intäkterna från samarbetesrutterna. Fördelningen följer insatt kapacitet tror jag.

Om jag bara provar ett slumpmässigt datum, så erbjuder de i första hand via London, men även via HEL. De erbjuder GOT-HEL-LHR-JFK men inte via ARN
Visa bifogad bild 121295

Visa bifogad bild 121295


Det går inte att boka allt som man teoretisk kan tänka sig, finns ju ett Joint Venture till Japan också och samma sak gäller där
Our partnership between Europe and Japan | Information | British Airways
 

dino_81

Medlem
Men detta kan kanske betyda att någon ser ljus i tunneln... ?
https://www.routesonline.com/news/29/breaking-news/296714/finnair-plans-new-los-angeles-and-new-york-routes-as-demand-picks-up/

Både LAX och JFK innan året är slut och det direkt från Stockholm... Från en president till en annan... ;-)
Tror tyvärr inte att Finnairs lansering har något med ljuset i tunneln att göra.

Som tidigare nämnts i tråden verkar positionerna mellan EU och USA förbli låsta och utveckligen (av smittade) i USA går i helt fel riktning att det inte torde vara bra att åka dit även om det gick.
 
Toppen