Tack för att du förtydligade det, för oss, uppenbara, behövs tydligen ibland.Jag tror inte att @apknug med sitt inlägg menade att ”Kunde Lindberg landa så vad är problemet? Bara kör!”
Tvärtom. Nu har vi gjort oss i vissa fall helt beroende av satellitnavigering och är väldigt sårbara för minsta störning. Detta trots att det finns väldigt bra alternativ med markbaserade navigeringshjälpmedel som inte går att störa från på distans. De kräver dock yta på marken, taggtråd och bevakning samt teknisk service. Men i en icke-perfekt värld med stater som vill sabotera andra länders civilsamhällen så mycket det går bör man hålla fast vid dessa system som komplement till satellitnavigering för att inte vara lika sårbar. Det kostar pengar men det kanske det får vara värt.
I fallet Tartu har de ILS och RNP-inflygningsprocedurer till bana 26. (Alltså både satellit- och markbaserade procedurer). Till bana 08 har de endast RNP (satellitbaserad).
Det är detta som är poängen. Hur kan man ha en flygplats 10 mil från Ryssland som inte har ILS? Ja antagligen för att ägaren vill spara pengar. Men det visar sig nu alltså att flygplatsen därmed blir väldigt sårbar för påverkan från illasinnade grannar.
Ägaren är estniska staten genom ett statligt bolag som också driver flygplatsen i Tallinn (samt ett antal mindre flygplatser i Estland). Tartus flygplats har haft väldigt lite trafik de senaste åren, i fjol ca 1 000 passagerare, men hade åren före pandemin uppemot 30 000 passagerare per år. Finnair är det enda bolag som flugit reguljärt på Tartu de senaste 10 åren men de la ned destinationen vilket föranledde Tartu kommun att besluta om trafikplikt "till en internationell knutpunkt" som skulle ligga inom ett visst avstånd, varefter de upphandlade linjen. Finnair var det enda bolag som lämnade anbud och trafiken startade igen för några månader sedan. SAS hade kunnat lämna anbud för upphandlad trafik till t.ex. Stockholm eller Köpenhamn som jag förstod kriterierna och med tanke på deras samarbete med estniska X-fly är det lite förvånande att de inte lämnade något anbud.I fallet Tartu har de ILS och RNP-inflygningsprocedurer till bana 26. (Alltså både satellit- och markbaserade procedurer). Till bana 08 har de endast RNP (satellitbaserad).
Det är detta som är poängen. Hur kan man ha en flygplats 10 mil från Ryssland som inte har ILS? Ja antagligen för att ägaren vill spara pengar. Men det visar sig nu alltså att flygplatsen därmed blir väldigt sårbar för påverkan från illasinnade grannar.