Senaste nytt

Finnair 2024 börjar med avios och ändrar bonusprogrammet

lillemannen

Medlem
Det har tidigare funnits som en opublicerad förmån. Det står alltså inte i några regler, men de har kört softlanding "alltid". Men med nytt program kan vad som helst hända, så lita inte på att det kommer att vara så i framtiden.
Då får man ta det säkra och boka något longhaul innan januari slut, så man klarar perioden för 2024.

Visst var det att biljetter som var bokade innan ändringarna, gäller de "gamla" reglerna?
 
Last edited:

intuition

Medlem
Då får man ta det säkra och boka något longhaul innan januari slut, så man klarar perioden för 2024.

Visst var det att biljetter som var bokade innan ändringarna, gäller de "gamla" reglerna?
Ja, så är det sagt. Det är nyligen publicerat en tabell över vad det betyder. Den är omräknad till avios/TP.

OBS det framgår inte om din nivåbonus kommer att adderas. Systemet med nivåbonus försvinner ju.

Skärmavbild 2023-09-20 kl. 16.10.11.png
 

RobHK

Medlem
Då får man ta det säkra och boka något longhaul innan januari slut, så man klarar perioden för 2024.

Visst var det att biljetter som var bokade innan ändringarna, gäller de "gamla" reglerna?

Är detta bekräftat att de kommer räkna flygna miles på alla bokningar gjorda innan slutet på Jan 2024, även om flighten görs efter detta datum? Jag har nämligen två premium eco flygningar bokade mellan HKG - ARN och HKG - LHR i April och Juni nästa år (min uppföljningsperiod går ut i Juli). Med nuvarande kilometer regler blir jag lätt guld, men de nya spend reglerna är jag chanslös då biljetterna "bara" kostar 15-17k SEK styck och jag är bara silver nu.
 

lillemannen

Medlem
Är detta bekräftat att de kommer räkna flygna miles på alla bokningar gjorda innan slutet på Jan 2024, även om flighten görs efter detta datum? Jag har nämligen två premium eco flygningar bokade mellan HKG - ARN och HKG - LHR i April och Juni nästa år (min uppföljningsperiod går ut i Juli). Med nuvarande kilometer regler blir jag lätt guld, men de nya spend reglerna är jag chanslös då biljetterna "bara" kostar 15-17k SEK styck och jag är bara silver nu.
Yes se ovan ifrån @intuition
 

intuition

Medlem
Bokat före, flyget efter: Avios och TP enligt tabellen om Finnair flyg. Partner bolag är oklart, men de har ju km baserad intjäning idag och miles intjäning efter bytet. Men tabeller är inte offentliggjorda.
 

RobHK

Medlem
Ok så tabellen ovan är ju betydligt bättre än den nya prisberäkningen. Den verkar ge nästan samma poäng som kilometer beräkningen.

Om vi tar min resa vid Påsk HKG-HEL-ARN tur och retur:

Kostnad: 12 442 HKD
Intjäning som Silver enligt Kilometer gamla sättet att räkna: 13200+1650+1650+13200 = 29 700p, alltså nästan silver på bara en resa.
Enligt tabell ovan (PE Classic och Eco Flex): 8000 + 1000 + 1000 + 8000 = 18 000 Avios

Medans om man räknar kostnad av biljett: 12 442 HKD till Euro = 1483 EUR * 7 Multiplier = 10381 Avios.

Jag får helt enkelt 18 000 Avios och då borde jag klara guld med mina två resor plus de poäng jag redan har. Framtida resor för att behålla guld blir ju rejält svettigt. Nåja med nuvarande inflationen på flygbiljetter kostar väl snart en PE biljett ifrån HK typ 2000 Eur, så då är man väl där. Tycker priserna redan nu är vanvettiga.
 

lillemannen

Medlem
Du kan ju även växla in till nivåpoäng om detta saknas. @intuition har nämnt att man kan växla in till max hälften i den nivå du befinner dig efter 2 okt.

Jag tror jag kommer göra detta när vi passerar nästa år och sen får se vad som bokas för att nå upp till platinium. Min brytpunkt är först senare i höst.
 

intuition

Medlem
Är det softlanding till guld ifrån platinum?
I dag höll de en Q&A med medlemmar och då sades det "officiellt" att soft-landing är en inofficiell förmån och att det inte finns några planer på att ta bort de. De var tydliga med att den var inofficiell och inte utlovad (som den alltid varit). Så med största sannolikhet finns det kvar vid din nästa förnyelse.
 

intuition

Medlem
Ok så tabellen ovan är ju betydligt bättre än den nya prisberäkningen. Den verkar ge nästan samma poäng som kilometer beräkningen.

Om vi tar min resa vid Påsk HKG-HEL-ARN tur och retur:

Kostnad: 12 442 HKD
Intjäning som Silver enligt Kilometer gamla sättet att räkna: 13200+1650+1650+13200 = 29 700p, alltså nästan silver på bara en resa.
Enligt tabell ovan (PE Classic och Eco Flex): 8000 + 1000 + 1000 + 8000 = 18 000 Avios

Medans om man räknar kostnad av biljett: 12 442 HKD till Euro = 1483 EUR * 7 Multiplier = 10381 Avios.

Jag får helt enkelt 18 000 Avios och då borde jag klara guld med mina två resor plus de poäng jag redan har. Framtida resor för att behålla guld blir ju rejält svettigt. Nåja med nuvarande inflationen på flygbiljetter kostar väl snart en PE biljett ifrån HK typ 2000 Eur, så då är man väl där. Tycker priserna redan nu är vanvettiga.
Ja, den är den gamla beräkningen, bara reducerad med 3:2 för bytet till Avios och avrundad.
Den är alltså utlovad att gälla för köpta biljetter som flygs efter bytet, så har man planer på att resa på billiga men flexibla biljetter (dvs biljetter som tjänar bra med poäng i gamla systemet) så kan det vara en strategi att köpa nästa års biljetter före bytet till avios och resa efter.

Det räddar ju inte upp den långsiktiga situationen, men räddar status för ett år till. Väl inne i systemet finns det inga kända sweetspots, så utan att spendera ≈120 000 SEK har du långsiktigt inte platinum/emerald.
 
Toppen