Senaste nytt

Försenat första leg på bonusresa med flera olika *A-bolag

Marric

Medlem
Sorry om jag borde ställa frågan i en tråd, hittade ingen jättelämplig och lite stressad just nu då resa jag samlat poäng för i år går väldigt dåligt..

Hade äntligen lyckats boka min första long-haul i business och skulle igår (14e december) flyga
16.30 - 18.40 ARN - FRA, LH807
19.50 - 21.15 FRA - ViE, OS126
22.30 - 06.30 ViE - ADD, ET725
10.30 - 13.05 ADD - ZNZ, ET815 (15e dec)

Nu blev första flyget försenat knappt 3 timmar sent så allt vad heter byte missades. Och eftersom det var massvis med inställt/försenat i Frankfurt fick vi ingen hjälp med ombokning (och alla hotell-vouchers var slut så betalat hotell själva nu).

Så till mina frågor om någon kanske har bättre koll/lite erfarenhet.

Vem har ”ansvar” för oss nu? Resan är ju bokad med SAS men inga ben är ju med dem.
Lufthansa sa att vi kanske får ett mail med ombokning men annars får komma till flygplatsen imorgon så det ska vi såklart göra.
Via Momondo verkar det finnas biljetter imorgon kväll från FRA till ADD och sen vidare dagen efter. Men på Ethiopians hemsida finns det först om ett par dagar. Kan det bli att de ställer in hela resan? Eller är de lika skyldiga att ta mig till resmålet vid bonusbiljett som vanlig biljett?

En senare fråga är ju också vem jag ska begära ersättning för mat + hotell från..
 

palmen

Moderator
Det är alltid flygbolagets som orsakar förseningen som ska lösa eventuella problem. Var du har bokat är totalt irrelevant och ju fortare du slutar tänka på det desto bättre.

Ibland träffar skiten fläkten, vilket tyvärr verkar ha hänt för er. Lufthansas gör nog sitt nästa för att ta hand om alla drabbade kunder men ni hamnar nog tyvärr långt ner i kön om ni inte har status, samt att betalda biljetter oftast prioriteras före awards.

Lufthansas ansvar är att se till att in kommer till er destination så snabbt som möjligt. Säg att alla platser i Business är bokade närmsta 3 dagarna men det finns ekonomi imorgon, då får ni ju välja vad ni vill göra, sitta på flygplats hotell eller komma iväg.

Det bästa ni kan göra är att titta upp lämpliga resvägar så ni kommer iväg imorgon. Ju mer ni hittar med Lufthansa group, desto större chans att de bokar om till detta. Det är alltid en stor fördel att vara förberedd och ge egna förslag på hur ni kan åka.
Zanzibar är tyvärr inte det enklaste stället att ta sig till, men det borde gå att hitta något så ni kommer iväg imorgon. Gå till flygplatsen och be om hjälp där om ni inte fått lämplig ombokning under natten.

Skit i ersättningar nu, allt ditt fokus ska vara på att komma till er semester. Men det är flygbolaget som orsakar försening som är skyldiga att ersätta, om det inte råder extraordinära omständigheter.
 

Marric

Medlem
Tack för input! Skönt bara att få en outsiders synpunkt när man är trött och stressad. Senaste updaten är iaf att vi förmodligen är ombokade till FRA-ADD ikväll och ADD-ZNZ imorgon på morgonen. Men det var lite oklart om detta blev standby-biljetter och LH-desken hänvisade check-in till Etiopians desk som öppnar 18.30.. så strollar runt ute på Frankfurts flygplats och hoppas på det bästa samtidigt som jag försöker få kontakt med Ethiopian.
 

henke12

Medlem
1671099354622.png

5 platser kvar i Business så vi får hoppas att du har bekräftade platser!
Hur ser det ut om du tar upp mina bokningar på LH.com eller i sas-appen?
 
Toppen