Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Westerberg

Medlem
Kanske bommat och svaret finns redan i tråden, i så fall sorry!

Vi ska hyra bil i sommar för att att bila på USAs västkust, hade tänkt att ta alla kostnader under resan på AMEX Elite, men funderar nu på att flytta om och ta kostnaderna på MasterCard Premium under juli månad. Räknar med att det ändå blir 10-15k poäng mer när det är 30p på utländsk valuta.

Men funderar på hur det blir med hyrbilen, ska försöka boka den här i närtid och vill ju gärna använda mig av Elite försäkringen och som jag läser försäkringsvillkoren så borde det inte spela någon roll vad resten av resan betalas med för kort? Så länge jag betalar allt kopplat med hyrbilen med AMEX så borde det vara ok?

1715609825145.png


Eller missar jag något uppenbart?

Slänger in en bonusfråga, vilket bolag bör jag använda i USA? Har matchat mitt EBG till Avis President Club och tänkte matcha det till Hertz om det skulle ha någon betydelse.

Allt gott,
 
Men funderar på hur det blir med hyrbilen, ska försöka boka den här i närtid och vill ju gärna använda mig av Elite försäkringen och som jag läser försäkringsvillkoren så borde det inte spela någon roll vad resten av resan betalas med för kort? Så länge jag betalar allt kopplat med hyrbilen med AMEX så borde det vara ok?
Tyvärr, hyrbilsmomentet är en del av reseförsäkringen och gäller bara på en försäkrad resa. Dvs först och främst måste själva resan uppfylla kraven (bl.a. att 75% av resans kostnader är betalda med Amex). Och sen måste UTÖVER DET just specifikt kostnaderna för hyrbil OCKSÅ betalas till 75% med Amex.
 

Westerberg

Medlem
Ah, var helt enkelt för bra för att vara sant, stort tack för svaret!

Hur ska man tänka kring försäkringar i USA om man inte har AMEX Elite försäkringen, är det något särskilt man behöver ha med sig när man ska boka?
 
Toppen