Senaste nytt

Föräldraledighet utomlands

skumbanan

Medlem
Jag och sambon funderar på att spendera 2 månader av föräldraledigheten tillsammans utomlands.
Längden på vistelsen och prisläget gör att vi främst funderar på Sydostasien (Vietnam, Thailand, Malaysia) men är även öppna för andra idéer.

Nedan följer en sammanfattning på vad vi önskar...
- Lugnt och stillsamt.
- Bungalow, mindre villa eller mindre lägenhetskomplex.
- Gärna egen liten pool (till Bungalow eller mindre villa) eller närhet till havet (lägenhet).
- Inte för "turistigt"
- Närhet till gym för styrketräning. Hellre ett separat gym än ett "hotellgym".

Är det någon som har gjort liknande resa, med eller utan barn?
Vi tar tacksamt emot alla möjliga tips, idéer, länder och orter.
 

intuition

Medlem
Stort eller litet barn?

För små barn finns det ett "expedierat vaccinationsschema" där barnet får doser tidigare och oftare. Det blir fler sprutor, men hyfsat skydd uppnås snabbare. Jag tog det för min dotter som tillbringade 1 månad i sydostasien som 1-åring. Tänk på att HEP-A inte ingår i svenska vaccinations-schema, och även barn bör ha det i för resor i Asien.
 

skumbanan

Medlem
Stort eller litet barn?

För små barn finns det ett "expedierat vaccinationsschema" där barnet får doser tidigare och oftare. Det blir fler sprutor, men hyfsat skydd uppnås snabbare. Jag tog det för min dotter som tillbringade 1 månad i sydostasien som 1-åring. Tänk på att HEP-A inte ingår i svenska vaccinations-schema, och även barn bör ha det i för resor i Asien.

Runt 9-12 månader vid resetillfället.

Tack för tipset kring vaccinering!
 
D

Deleted member 4140

Guest
Jag tog föräldraledigt varje fredag första månaderna och bosatte mig i Tokyo i 11 månader, behövde snabba på processen för de olika vaccinen som man tar de första månaderna efter födseln, men utöver det så var det smidigt med flytten utomlands.
 

Sullon

Medlem
Jag tog föräldraledigt varje fredag första månaderna och bosatte mig i Tokyo i 11 månader, behövde snabba på processen för de olika vaccinen som man tar de första månaderna efter födseln, men utöver det så var det smidigt med flytten utomlands.
Hur var det att bo i Tokyo med småbarn?
 
D

Deleted member 4140

Guest
Hur var det att bo i Tokyo med småbarn?
Vi är fortfarande kvar här i ett par månader till, kanske vaskar hem resan och åker hem i juni istället nästa år, får se hur vi gör.

Det fungerar helt ok, eftersom frugans mor är Japansk så har vi köpt dubbla uppsättningar av allt så vi slipper att ta med oss massor av väskor m.m, utöver detta så har vi "barnvakt" ett par gånger i veckan också så vi kan hitta på saker själva också.

Beroende på vart man ska i Tokyo så är en bärsele att föredra över barnvagn eftersom vissa skiter fullkomligt i om man har en barnvagn eller inte, samt många äldre stationer har inga hissar så det blir lite svettigt att bära runt på barnvagnen.
 

intuition

Medlem
Runt 9-12 månader vid resetillfället.

Tack för tipset kring vaccinering!
Det är en ålder där de transporteras relativt enkelt. Däremot är de fortfarande känsliga för infektioner mm även om amning skyddar en del. Se till att veta hur du söker vård för barn på stället. Varmt klimat + magsjuka / feber = inte jättekul. Vill inte vara alarmist, men små barn och uttorkning är livshotande. Tror att 1177 säger att man ska söka akut vård om barnet inte kissat på 12 timmar. Dvs man behöver veta exakt var och hur man söker vård i förväg för man har ingen tid att göra research om det händer.
 
Slänger in ett svar här. Jag tycker inte det har spelat någon roll från vilken flygplats man ankommer. Hade jag kunnat undvika en så är det för mig Kuala Lumpur. Från bali går det flera flyg per dag men är mindre plan, typ ATR. Immigrationen direkt i Lombok funkar ok, inte haft några problem.
 
Toppen