Senaste nytt

Få tillbaka skatt vid varor köpta utomlands

Vissa butiker i Japan erbjuder momsfritt (8%)/rabatt på plats om man visar icke-japanskt pass. Det här är dock inget att göra med taxfree refund.

Vanlig procedur för tax refund i Japan kan ni se på det här dokumentet. (engelska)
https://www.mlit.go.jp/common/001129332.pdf
Aha, handlar oftast på Bic Camera, och de säger att det är VAT Refund, trodde det var samma sak som taxfree refund.

Edit: nu läste jag den pdf du bifogade, och vi verkar ju mena samma sak. Bic Camera kräver pass, fäster kvitt och stämplar i passet.
 

MickeT

Medlem
Bumpar denna tråd lite då jag nyligen köpt en klocka utomlands (Turkiet). Jag fick en Tax-Free kvitto som jag ska få dra av momsen på 12% när jag lämnar flygplatsen.
Hur blir det när jag kommer hem till Sverige?
Står Tull personalen där och väntar på mig där i Arlanda?
 

GOTBound

Medlem
Bumpar denna tråd lite då jag nyligen köpt en klocka utomlands (Turkiet). Jag fick en Tax-Free kvitto som jag ska få dra av momsen på 12% när jag lämnar flygplatsen.
Hur blir det när jag kommer hem till Sverige?
Står Tull personalen där och väntar på mig där i Arlanda?

Enligt protokollet skall du välja den röda delen av tullfiltret samt deklarera din vara utan anmodan till tulltjänstepersonen för betala svensk skatt och ev. moms då jag tror klockor är momspliktiga.

Mellanlandar du i ett annat EU land skall klockan deklareras där och inte i Sverige.

EK
 

MickeT

Medlem
Enligt protokollet skall du välja den röda delen av tullfiltret samt deklarera din vara utan anmodan till tulltjänstepersonen för betala svensk skatt och ev. moms då jag tror klockor är momspliktiga.

Mellanlandar du i ett annat EU land skall klockan deklareras där och inte i Sverige.

EK

vad händer om jag ”glömmer” att deklarera den när jag kommer hem till Arlanda?
Hamnar jag på någon lista? Får jag hem en faktura? Får jag besök av SKV?
 

Abbs

Medlem
Känns inte riktigt aktuellt just nu, när artikeln börjar med: Den billiga dollarn.
Dollarn är allt annat än billig just nu.
Men det är helt rätt att lagligt stöld AB( skattvärket) är aktiva än i sverige
Har momslagarna ändrats menar du? Spelar ingen roll hur dyr eller billig dollarn är. Eller om Skatteverket är aktiva, vilket jag antar är vad du åsyftade.
 
Toppen