Senaste nytt

Eurowings Discover - erfarenhet?

Bat

Medlem
Tittar på flyg nästa sommar till MRU från CPH via FRA. Lite svårt att hitta prisvärda biljetter men det bästa jag hittat hittills är med Lufthansa group med LH för CPH-FRA och sedan EW Discover på den långa sträckan. Flyger med familjen och är EB Diamond och inser att jag kommer ha begränsad nytta av status i vilket fall. Hur upplever ni EW Discover på long-haul resor? Mat, service, hårdvara?
 

ekf

Medlem
Jag testade att åka med dem intra-EU i somras, så det är väl inte helt jämförbart... men jag skulle säga att på min flight var det 99% tyska charterturister med allt vad det innebär. Sedan råkade vi ut för en del irrops där jag tyckte att de skötte sig betydligt sämre där och då jämfört med de irrops som jag råkat ur för med både moderskeppet och SAS. Men det kändes tryggt och bra i övrigt...
 

pep

Medlem
Deres anmeldelser er generelt ringe, se f.eks.
Men det skulle ikke afholde mig fra at booke i 1 sekund: mere eventyr, og justerede, lave forventninger giver ofte de bedste oplevelser...
 
Last edited:

Bat

Medlem
Jo, har sett de har väldigt låga betyg. Men det har ofta flygbolag generellt :) väldigt många av klagomålen handlar om borttappat bagage vilket är en icke-fråga då vi har allt väsentligt i som handbagage och eventuell incheckad väska får ses som bonus.
Sedan är ju kompensation vid försening en annan fråga men det får kort-bolaget och hemförsäkringen hantera. Full-pris bolagen brukar vara rätt sega där också.
Är det en fördel att boka via fullpris bolag inom LH gruppen? De har bra priser på de avgångar som EW hanterar.
 

ekf

Medlem
Deres anmeldelser er generelt ringe, se f.eks.
Men det skulle ikke afholde mig fra at booke i 1 sekund: mere eventyr, og justerede, lave forventninger giver ofte de bedste oplevelser...
Observera att Eurowings Discover inte på något sätt har något med Eurowings att göra, förutom namnet och ägandeskapet. De är dessutom på väg att döpa om sig till "Discover"...
 

Bat

Medlem
Observera att Eurowings Discover inte på något sätt har något med Eurowings att göra, förutom namnet och ägandeskapet. De är dessutom på väg att döpa om sig till "Discover"...
Rätt.förvirrande upplägg från LH group att ha två så liknande bolag. Låter rimligt att byta namn om de nu vill ha så många olika varumärken av ngn anledning.
 

Tveket

Medlem
Har bara flugit EW Discover inom Europa (FRA-LPA). Flög business och upplevde servicen som minst lika bra som LH och maten som betydligt bättre än LH. Deras A320-200 hade bra benutrymme. Skulle gladeligen flyga med dem igen.

Som sagt är EW Discover något helt annat än vanliga EW.
 

ekf

Medlem
Rätt.förvirrande upplägg från LH group att ha två så liknande bolag. Låter rimligt att byta namn om de nu vill ha så många olika varumärken av ngn anledning.
OT, men för den intresserade: Orsaken till ytterligare ett bolag ska ha något att göra med att de behövde skapa ett nytt bolag för att kunna konkurrera med Condor på hemmaplan, eller något liknande. Namnvalet ska sedan ha haft något att göra med pandemistödsregler, för att inte diskvalificera sig för det de fått tror jag. Det finns en tråd om det på ett stort internationellt flygforum, med titeln "Project Ocean".. vilket även förklarar det callsign de använder (Ocean)).
 

Thornado

Medlem
Jag flög med Eurowings Discover till Las Vegas (FRA-LAS) i januari i år. Som sagt var inga *A statusförmåner (men vi hade ändå så kort transfer i Frankfurt så hade inte hunnit med någon lounge. Hårdvaran var en A350 som det wetleasat från Finnair, så planet var nytt och modernt och service ombord gällande mat och dryck inte sämre än något annat bolag i economy (med vissa skillnader som att man t.ex. behövde betala om man ville ha en filt).
 
Toppen