Senaste nytt

Eurobonus x 4 [apr-jun] - tipstråden för segment runs

GOTBound

Medlem
Hur tänker ni om det händer att SAS avbokar ett flyg i mitten av dagen och då inte kan positionera sig för returen.

Vad är det för avbokningsregler som gäller nu inrikes? För jag uppfattar det som att man då får vaska returen och hoppas på att få tillgodoräkna den eventuella inställda flighten.

(edit): jag kom på mig själv direkt jag skrivit att då ställa ju returen också eftersom det inte finns något flyg att flyga tillbaka.. Gäller detta även för göteborg?

Jag har bokat min flyg enligt följande;
GOT-ARN-VBY [en biljett]
VBY-ARN-GOT [en biljett]
ARN-GOT flyger är valt så att jag även hinner med eftermiddags-avgången från VBY om något händer med lunch-avgången.

Biljetterna är betalda med SAS vouchers från tidigare avbokningar vilket i mitt fall innebär om att jag väljer att avboka själv får jag tillbaka /får ny voucher.
 

Skogi

Medlem
Hur tänker ni om det händer att SAS avbokar ett flyg i mitten av dagen och då inte kan positionera sig för returen.

Vad är det för avbokningsregler som gäller nu inrikes? För jag uppfattar det som att man då får vaska returen och hoppas på att få tillgodoräkna den eventuella inställda flighten.

(edit): jag kom på mig själv direkt jag skrivit att då ställa ju returen också eftersom det inte finns något flyg att flyga tillbaka.. Gäller detta även för göteborg?

Jag har kört vändande plan i Göteborg en gång och kan utifrån den erfarenheten säga att om utresan ställs in så ställs också returen in. När det gäller andra flygplatser såsom Ronneby och Malmö är detta en axiom. M.a.o det finns inget plan att flyga returen med, om inte utresan sker.

Avbokningsreglerna är i desamma som innan Covid-19 d.v.s att när du väl har passerat 24 timmars öppet köp så är det plattan i mattan som gäller.
Någon som flugit till/från Skellefteå (SFT)?
Hur funkar det med vändande plan? Några problem?

Ska även köra Visby. Efter vad jag läst så verkar inte det vara några problem.
Förutom någon farhåga om att säkerhetskontrollen kan vara stängd.
Om vi spekulerar, vad tror vi egentligen om risken för det?

Ingen erfarenhet från varken Visby eller Skellefteå, men det skulle verkligen förvåna mig om säkerhetskontrollen stängde 30 min innan, det gör dem inte ens i Ronneby!
 

Fredro

Medlem
Vet inte vilken flight du kör på mellan ARN-VBY men tänk på att en av flighterna den 1 maj (10.30) står som 737-700 - har kikat på den men blev bekymrad när jag såg det.

Jag såg det, alla mittensäten var blockade. Blir den inställd så blir jag kvar på ARN och åker hem sen. Hoppas dom betalar tillbaka i så fall. Men kanske fler här som vill åka med den så kanske det blir safe :)
 
Ingen erfarenhet från varken Visby eller Skellefteå, men det skulle verkligen förvåna mig om säkerhetskontrollen stängde 30 min innan, det gör dem inte ens i Ronneby!

Nej, jag tycker inte det borde vara något problem. Flugit mycket från Ängelholm (visserligen pre corona) och där har jag kommit väldigt tätt inpå avgång och det varit öppet.

Vet inte vilken flight du kör på mellan ARN-VBY men tänk på att en av flighterna den 1 maj (10.30) står som 737-700 - har kikat på den men blev bekymrad när jag såg det.

Det måste jag ha missat. Varför ska man undvika 737-700? Är de mer benägna att ställa in dessa flighter?
Kollade nu rutten jag tänkt ta, alla var med 737-700 :-(
 

Fredro

Medlem
Får nog ändra mig. Ska nog satsa på poäng resor i juni istället och hoppas det är enklare då att ta sig runt i Europa även om det krävs ett test.
 

Tongen2

Medlem
Nu kom det upp en lågpriskalender på hemsidan
Lågpriskalender – Hitta billiga flygbiljetter | SAS

Med tanke på 737-700 och 4x poäng, så känns det på något sätt märkligt att försöka "locka in" kunder i denna "fällan", så att säga.
Men ser ut att vara bra priser i alla fall! :D

Edit: Har sökt lite nu men priserna verkar inte vara laddade ännu. Kommer väl
 
Last edited:
Toppen