Senaste nytt

Er första första klass resa

jumbooze

Medlem
Min första var ORD-ZRH med Swiss på A330 och det var oerhört trevligt ditresan var i Business så det var ett bra sätt att uppleva skillnaderna
 
  • Gilla
Reactions: FCT

Senator

Moderator
Jag tror min första Förstaklassresa var med Lufthansa på en A340-300 mellan MUC och SFO ca 2003 (kan ha varit 2004). Det var innan alla investeringar i FCL och FCT samt HON programmet.

Vi var två passagerare, jag satt på 1A och blev ompysslat som aldrig tidigare. Jag har några tydliga minnen:
Lufthansa hade ett IFE med Sonys 8mm kassetter och det fanns ett bibliotek av filmer. Jag tittade på Martin Scorseses "Gangs of New York". SAS hade samma upplägg på B767-300 som portabla spelare
Jag fick PJs, och har tröjan fortfarande
Jag käkade kaviar första gången

"Hook and bait" funkar ;)
 
Min första First var Atlanta-Newark med American (tror jag) någon gång -92/-93 bokad av resebyrån för att det blev billigare!!! Skumpa och nötter, 1-1-1 konfig om jag kommer ihåg rätt, dock gick alla genom kabinen. Ingen vidare IFE på den tiden dock ;-) men det var ju iofs bara shorthaul så... ;-)
 

RobHK

Medlem
Själv har jag aldrig flugit first och det är inte direkt något jag suktar över, så länge jag kan flyga i en bra business stol.

Av alla berättelser om first osv, så själva "värdet" i att flyga first istället för business verkar ju extremt lågt. Av de som åker first, vad gissar ni är ration av människor uppgraderade till first och de som betalat och bokat en first biljett? Finns det några på forumet som betalar ur egen ficka för att flyga First? Eller jobbar någon på ett företag där det tillåts att boka First biljetter? Skulle gissa "nej" på båda dessa frågor. Känns som produkten är mer en kul grej för alla poäng-samlare än att det faktiskt finns någon större marknad för First class åkare.
 
Finns det några på forumet som betalar ur egen ficka för att flyga First? Eller jobbar någon på ett företag där det tillåts att boka First biljetter? Skulle gissa "nej" på båda dessa frågor.
Svaret er givetvis ja og ja. Nu vil jeg ikke "oute" personer her, men jeg ved at begge grupper er repræsenteret her.
 

Senator

Moderator
Själv har jag aldrig flugit first och det är inte direkt något jag suktar över, så länge jag kan flyga i en bra business stol.

Av alla berättelser om first osv, så själva "värdet" i att flyga first istället för business verkar ju extremt lågt. Av de som åker first, vad gissar ni är ration av människor uppgraderade till first och de som betalat och bokat en first biljett? Finns det några på forumet som betalar ur egen ficka för att flyga First? Eller jobbar någon på ett företag där det tillåts att boka First biljetter? Skulle gissa "nej" på båda dessa frågor. Känns som produkten är mer en kul grej för alla poäng-samlare än att det faktiskt finns någon större marknad för First class åkare.

Jag betalar ur fickan ibland för en förstaklassresa. Det finns ett antal medlemmar härinne som gör samma sak.

Jag tror en möjlig vinkel till diskussionen är att vi är skandinaver, så det blir en kulturfråga och ofta en diskussion om värderingar i vårt egalitära samhälle.

En annan utmaning för flygbolagen är att många affärsklassprodukter har blivit ohört bra, så det är svårt att ibland att argumentera för Förstaklass som produkt. Det finns en tydlig trend (IMHO) att Förstaklass försvinner. Följande flygbolag har reducerat kapacitet (antal stolar och/eller andel flygplan) med Förstaklass: Lufthansa, Qatar, Air France, United, American Airlines, Cathay, Qantas.

Finns det en marknad? Absolut, men den förankras runt en del stora marknader som London, New York, LA, Frankfurt, Paris, Dubai, Singapore, Tokyo, Hong Kong för att nämna några.

Vem betalar? Det finns en del företag som har avtalspriser i Förstaklass för väldigt seniora befattningar. Jag har träffat på flera under mina resor. Det finns också en marknad för lyxkonsumenter, har också träffat en del av dessa.

Men, det är en utmaning för en del bolag att få rätt intäktsmix i Förstaklass. Till slut, så länge det finns möjligheter för t.ex. en SAS EB medlem att spara poäng för att flyga Lufthansa First så är väl det ok? Men jag tror vi är fel ut om vi tror Lufthansa har Förstaklass "som en kul grej för alla poäng-samlare". Det är det alldeles för lite pengar i ;)
 

Murre

Medlem
Själv har jag aldrig flugit first och det är inte direkt något jag suktar över, så länge jag kan flyga i en bra business stol.

Av alla berättelser om first osv, så själva "värdet" i att flyga first istället för business verkar ju extremt lågt. Av de som åker first, vad gissar ni är ration av människor uppgraderade till first och de som betalat och bokat en first biljett? Finns det några på forumet som betalar ur egen ficka för att flyga First? Eller jobbar någon på ett företag där det tillåts att boka First biljetter? Skulle gissa "nej" på båda dessa frågor. Känns som produkten är mer en kul grej för alla poäng-samlare än att det faktiskt finns någon större marknad för First class åkare.

Har betalat ett antal F resor ur egen ficka, och kommer göra det igen nästa resa blir på fredag (den 11/9) med Swiss.
 
Toppen