gastronaut
Medlem
Åkte nyligen kollektivt från Yokohama till Haneda. 370 JPY och 29 min. Förvisso inte samma komfortnivå, men ändå galen skillnad i pris.
Om det är världena dyraste flygtåg vet jag inte men det kan ju verkligen vara det! Jag tänkte först att Heathrow Express ju är dyrare men det är det inte sedan Arlanda Express höjde till 340 kr (om man inte åker 1 klass med Heathrow Express till normalpris, då är det faktiskt dyrare än Arlanda Express).@gastronaut bara konstatera som sagt att det ligger något skumt bakom Sveriges svindyra Ryanair på räls. Säger sig självt att det inte ska kosta mindre åka taxi som i mitt fall idag än världens dyraste flygtåg i Sverige som numera tyvärr är väldigt långt ifrån världens rikaste länder.
Vi som resenärer har då två alternativ, bara fortsätta eller ta andra alternativ.
Jag var anställd på ARN till nyss. Badge-rabatten ger klippkort för motsvarande typ 36 kronor per resa vill jag minnas. Billigare än enkelbiljett med pendeln var det iaf.Dessutom ska vi nog inte överskatta mängden anställda som reser med Arlanda Express. De allra flesta behöver ju ta sig vidare från Centrala Stockholm och har då månadskort på SL också. Jag skulle bli förvånad om de valde att lägga tusenlappen extra på att åka Arlanda express istället för att bara ta SL-kortet med Arlandatillägget istället vilket ju blir bra mycket billigare än två månadskort.
(Månadskortet för Arlandatillägget ska inte sovas på för övrigt, 1,5 resa förbi Arlanda C och det är intjänat och kan läggas till månadsvis på ens månadskort om man vill).
Det är sånt bisarrt pris… oavsett ideologi kan inte nån vara nöjd med prisnivån eller samhällsnyttan.
@gastronaut bara konstatera som sagt att det ligger något skumt bakom Sveriges svindyra Ryanair på räls. Säger sig självt att det inte ska kosta mindre åka taxi som i mitt fall idag än världens dyraste flygtåg i Sverige som numera tyvärr är väldigt långt ifrån världens rikaste länder.
Vi som resenärer har då två alternativ, bara fortsätta eller ta andra alternativ.
It should not be forgotten that many of the passengers on Arlanda Express are employees at the airport and crews based at the airport, who can buy a monthly pass at a very favorable price (approx. SEK 1,000) and Swedavia also offers monthly passes on Arlanda Express to its employees as a salary benefit. It's the same on the airport buses, employees and crew at Arlanda can queue for monthly passes and clip passes at heavily discounted prices.
Flygtåget i OSL in till city 240 NOK, vissa av oss blir ju chockad av priserna i Norge men i detta fall känns det som fynd.
Personligen tycker jag inte vi skall klaga på de som utför trafiken på Arlanda Express, utan felet ligger på de politiker som från början och sedan vid en förlängning bestämde hur trafiken skulle skötas.
Vi får väl se på trafiktalen om smärtgränsen är nådd vid 340kr?
From the 15th floor of a skyscraper in the heart of the City of London, some 30 employees carry out investment research for its owner, China's State Administration of Foreign Exchange. Their advice helps direct how a portion of $3 trillion in Chinese foreign reserves is invested.Australiensiska ägare primärt, samt Gingko Tree Investment Ltd.
Reste nyligen med ett ungdomslag i basket - 4 vuxna + 11 stycken 17-åringar för 620kr. 41kr per resenär (blir 47kr efter prishöjning). Lagom.Om man är två reser man för 460kr om man är tre som reser kostar det totalt 580kr och 700kr kostar det vid resa med 4 personer, vilket ger ett pris på 175kr per resenär.