Senaste nytt

Endast ett förnamn på biljetten

Mange.P

Medlem
Ska till USA om några veckor. På min flygbiljett står endast ett förnamn (mitt tilltalsnamn, det första förnamnet) och mitt efternamn, men i ESTA är alla 3 förnamnen med. Kan detta på något som helst sätt leda till problem vid exempelvis incheckning eller ombordstigning?

För att göra en väldigt lång historia kort, jag skriver alltid in alla 3 förnamn på flygbiljetter när jag bokar själv men just den här gången var det inte jag som var ansvarig.
 

NotRyan

Medlem
Ska till USA om några veckor. På min flygbiljett står endast ett förnamn (mitt tilltalsnamn, det första förnamnet) och mitt efternamn, men i ESTA är alla 3 förnamnen med. Kan detta på något som helst sätt leda till problem vid exempelvis incheckning eller ombordstigning?

För att göra en väldigt lång historia kort, jag skriver alltid in alla 3 förnamn på flygbiljetter när jag bokar själv men just den här gången var det inte jag som var ansvarig.
Inga som helst problem!
 

ante_77

Medlem
Ska till USA om några veckor. På min flygbiljett står endast ett förnamn (mitt tilltalsnamn, det första förnamnet) och mitt efternamn, men i ESTA är alla 3 förnamnen med. Kan detta på något som helst sätt leda till problem vid exempelvis incheckning eller ombordstigning?

För att göra en väldigt lång historia kort, jag skriver alltid in alla 3 förnamn på flygbiljetter när jag bokar själv men just den här gången var det inte jag som var ansvarig.

Mina tre förnamn får inte plats på biljetterna.
Brasilianare skulle inte kunna flyga om det var ett måste.
 

Bankiren

Medlem
Ska till USA om några veckor. På min flygbiljett står endast ett förnamn (mitt tilltalsnamn, det första förnamnet) och mitt efternamn, men i ESTA är alla 3 förnamnen med. Kan detta på något som helst sätt leda till problem vid exempelvis incheckning eller ombordstigning?

För att göra en väldigt lång historia kort, jag skriver alltid in alla 3 förnamn på flygbiljetter när jag bokar själv men just den här gången var det inte jag som var ansvarig.

Varje gång jag åker till USA har jag enbart haft mitt tilltalsnamn på flygbiljetten - och mitt tilltalsnamn är det fjärde förnamnet i passet. Aldrig varit några som helst problem. Det brukar dock komma någon kommentar som typ "kärt barn har många namn", men det är allt. :D

Min fru har 2 efternamn i passet, och reser alltid med det som står sist. Inga problem heller!

På ESTA:n anger vi dock alltid alla namn - men det brukar lösa sig smidigt eftersom man kan skanna passet när man ansöker om ESTA.
 

ante_77

Medlem
Varje gång jag åker till USA har jag enbart haft mitt tilltalsnamn på flygbiljetten - och mitt tilltalsnamn är det fjärde förnamnet i passet. Aldrig varit några som helst problem. Det brukar dock komma någon kommentar som typ "kärt barn har många namn", men det är allt. :D

Min fru har 2 efternamn i passet, och reser alltid med det som står sist. Inga problem heller!

På ESTA:n anger vi dock alltid alla namn - men det brukar lösa sig smidigt eftersom man kan skanna passet när man ansöker om ESTA.

Jag har allvarliga funderingar på att stryka alla extra namn. Helt hopplöst iblan
 

ante_77

Medlem
Samma här... Ibland undrar man hur ens föräldrar tänkte. :confused:

Ja, i fel land så kan det bli problem om man håvar fram amexkortet på hotellet och så glor hotellet på passet.
Jag har aldrig blivit nekad, men det ställer onekligen till det när inte tilltalsnamnet är först i tillägg till en massa trams
 

Charlie D

Medlem
Har aldrig haft dessa problem i USA, men däremot i Australien då mitt första förnamn egentligen är mitt andranamn och inte med på biljetten. Höll på att varken komma in eller ut ur landet…
 

Kronholm

Medlem
Ska till USA om några veckor. På min flygbiljett står endast ett förnamn (mitt tilltalsnamn, det första förnamnet) och mitt efternamn, men i ESTA är alla 3 förnamnen med. Kan detta på något som helst sätt leda till problem vid exempelvis incheckning eller ombordstigning?

För att göra en väldigt lång historia kort, jag skriver alltid in alla 3 förnamn på flygbiljetter när jag bokar själv men just den här gången var det inte jag som var ansvarig.
Jag hade samma upplägg då jag åkte till USA härom veckan. Enbart tilltalsnamnet (mitt andra förnamn) på biljetten och samtliga förnamn på ESTA och APIS. Inga problem vid gränspassagen, du kan sova lugnt!
 

erc

Medlem
Har som innehavare av tre förnamn aldrig haft problem vid användande av enbart tilltalsnamnet. Vid visumärenden (och esta) är det dock viktigt att alla namn anges som de framträder i passets maskinläsbara del.

Mitt tilltalsnamn var ursprungligen det andra av tre förnamn men den ordningen ändrade jag härom året och såg till att tilltalsnamnet var först. Överväger seriöst att ta bort mina övriga förnamn.

Med ett efternamn som innehåller bokstaven Ö hamnar jag alltid i situationer där översättningen blir O eller OE. På mitt AMEX blev det O. På andra kort Ö. I passet OE.

Önskar ibland att man bara hette Joe Smith. :)

Har fått förstahandsinformation om att ett lätt felstavat namn i resehandlingar är ok. Skulle jag exempelvis skriva EROC istället för ERIC kan det accepteras.

Men riktigt slarv kan straffa sig. Blev för några år sedan nekad boarding då jag lyckats ange ena sonens efternamn till (ex) AN då det skulle vara ANDERSSON. Slarv vid autoifyllning av fält vid bokningen.

Så - som vanligt - rekommendationen är att alltid göra rätt för att sova gott.
 
Toppen