Senaste nytt

E-visa St Petersburg från 1 okt, 2019

pqvst

Medlem
E-visa

Starting from October 1, 2019, nationals of 53 foreign States may be granted an e-visa to enter the Russian Federation through air, naval, automobile, and pedestrian checkpoints located in the territory of Saint Petersburg and the Leningrad region.

PLEASE NOTE: Entry and exit on an e-visa by means of rail transport is currently unavailable.
 

Big Birger

Medlem
Inbokad att åka dit 14-16/4, och en bidragande orsak var helt klar att slippa visum-fipplande förr som kostade både tid och pengar.

Siktet inställt att prova rysk caviar på plats någonstans. :)
 
Har någon hittat någon sweetspot hur man kan ta sig till St Petersburg billigt (från Köpenhamn)? Det billigaste sättet jag hittar är flyg till Helsingfors och sedan buss, men 7 timmar på en buss är ju ingen höjdare... Ens inte WizzAir via London eller Budapest blir särskilt billigt. Tips någon?
 

SK989

Medlem
Har någon hittat någon sweetspot hur man kan ta sig till St Petersburg billigt (från Köpenhamn)? Det billigaste sättet jag hittar är flyg till Helsingfors och sedan buss, men 7 timmar på en buss är ju ingen höjdare... Ens inte WizzAir via London eller Budapest blir särskilt billigt. Tips någon?
Du kan ju kolla om du hittar en billig biljett till Tallinn varifrån du kan du ta tåget till Narva (ca 2 tim) som ligger vid ryska gränsen o sedan ta en buss därifrån till St Petersburg (tar ca 4 timmar). Alternativt går du över gränsen i Narva till ryska sidan (dvs. Ivangorod) och tar tåget därifrån till St Petersburg. Det tar ca 30 min att gå från gränsen på bron över floden till järnvägsstationen i Ivangorod.

Mellan Tallinn och Narva går det ca 4 tåg per dag, mellan Ivangorod och St Petersburg går det bara ett tåg per dag (det tåget kommer från Tallinn men man kan ju inte åka tåg över gränsen om man har E-visum - att gå till fots över gränsen är dock tillåtet med E-visum vid just gränsen i Narva/Ivangorod.)
 
Last edited:

Mr Basic

Medlem
Går det inte att flyga CPH-LED (eller är det oskäligt dyrt)?
E-visa direkt avgörande till att jag bokade ARN-LED i augusti.
Boende bokat på Corinthia Hotel.
 
Toppen