Senaste nytt

dubbla poäng från 24 till 26 november 2023 på alla köp med ditt SAS EuroBonus

TP12

Medlem
Verkar som SAS gör fel. Man borde ha ångerrätt.

Visa bifogad bild 147948
Nu vet jag inte i vilken utsträckning man kan lita på Lawline (är väl studenter som svarar på frågorna där?). Jag är inte inriktad på konsumenträtt men ser att distansavtalslagen innehåller undantag från ångerrätt för digitala tjänster om konsumenten har godkänt det (misstänker att SAS har med bekfätelse av sådant godkännande i sin betalningsprocess):

[Ångerrätt gäller inte för avtal som] avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten,
- konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt.

Se Distansavtalslagen 2:11 p. 11:

 
Nu vet jag inte i vilken utsträckning man kan lita på Lawline (är väl studenter som svarar på frågorna där?). Jag är inte inriktad på konsumenträtt men ser att distansavtalslagen innehåller undantag från ångerrätt för digitala tjänster om konsumenten har godkänt det (misstänker att SAS har med bekfätelse av sådant godkännande i sin betalningsprocess):

[Ångerrätt gäller inte för avtal som] avser tillhandahållande av digitalt innehåll på något annat sätt än på ett fysiskt medium om tillhandahållandet har påbörjats och, ifall avtalet innebär en betalningsförpliktelse för konsumenten,
- konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tillhandahållandet påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt.

Se Distansavtalslagen 2:11 p. 11:


Den formuleringen känner jag också igen. Brukar tillämpas på tex digitala produkter som film och spel. Har tex spelet laddats ner till konsol, så gäller ej ångerrätten. Är det en preorder på ett spel, och det ej har laddats ner till konsol, så gäller ångerrätten.
 

Nimbus

Medlem
Sorry om det här hamnar i helt fel tråd, men tänkte att fler som GBIT:ar har haft liknande fråga. Hur funkar det med reseförsäkringen till SAS MC om man gör ett köp på ett flygbolag med Curve och MC som underliggande? Gäller försäkringen då eller kommer de hävda att det har blivit en mellanhand och att den därmed inte gäller?
 

Xpressen

Medlem
Nu är goda råd dyra. Skulle maxa poängen och gick in påwww.saseurobonusshop.com för att köpa presentkort på El-giganten 6 st a 5 000 Kr med mitt SAS Mastercard. Gick in och ändrade så att jag skulle betala med 0 poäng. Av någon anledning fick jag inte igenom mitt planerade inköp på 6 st kort (trots tillgängligt saldo). Jag gick då in i varukorgen och ändrade till 5 kort och provade att betala, det gick nu bra, men... Såg nu till min fasa att sajten hade gått in och ändrat fördelningen mellan pengar och kort och kastat in mina 250 000 EB poäng som en delsumma i det hela och att nu hade man dragit 17 400 Kr ca på mitt SAS kort.

Iom att jag var lite ovan att handla på denna sajt trodde jag att mitt val på 0 poäng och allt via kort skulle ligga kvar även om jag ändrade i vaukorgen vilket den inte gjorde.

Så nu nu är goda råd dyra, går det att få ändra fördelningen cash pengar och få tillbaka poängen, någon som har erfarenhet?
Förstår jag dig rätt när jag läser att du del betalat med poäng och på så sätt fått 7600:- "rabatt" för 250 000 EB-poäng? Hoppas innerligt att det i så fall går att lösa.
 
Så nu nu är goda råd dyra, går det att få ändra fördelningen cash pengar och få tillbaka poängen, någon som har erfarenhet?
Jag gjorde en snarlik miss några år sedan när jag råkade köpa en powerbank för 100 000 poäng...

Då gick det att kontakta kundtjänsten och få affären annullerad, och därmed få tillbaka poängen, så det löste sig bra till sist.

Skillnaden är förstås att det var en fysisk produkt som skulle levereras. Men steg 1 är väl att snarast möjligt kontakta kundtjänsten.
 

Jannes

Medlem
Någon som köpt SL-biljett via appen under en motsvarande kampanj?
Tänkte köpa 3 månader, men avvakta att aktivera till nuvarande månadsbiljett utgår. Visst ska det väl gå? Om detta funkar smidigt kanske jag lägger i system att köpa 1år åt gången under dessa kampanjer. Lätt 10k spend som man ändå skulle ha behöva lägga ut under året.
 

fcx

Medlem
Någon som köpt SL-biljett via appen under en motsvarande kampanj?
Tänkte köpa 3 månader, men avvakta att aktivera till nuvarande månadsbiljett utgår. Visst ska det väl gå? Om detta funkar smidigt kanske jag lägger i system att köpa 1år åt gången under dessa kampanjer. Lätt 10k spend som man ändå skulle ha behöva lägga ut under året.
Man kan ha vilande biljetter, men det finns en gräns på hur många man kan ha.

Att köpa årskort under en poängkampanj är bra, tar man det på black friday så kommer man dessutom runt prishöjningen som nästan alltid sker runt nyår.
 

Jannes

Medlem
Tack, blir nog inte att ha fler än ett vilande. Men att använda den möjligheten vid ännu aktiv biljett och kanske GBIT för att ”brygga över” tills en kampanj så är ett klockrent sätt att utnyttja kampanjerna.
 
Tack, blir nog inte att ha fler än ett vilande. Men att använda den möjligheten vid ännu aktiv biljett och kanske GBIT för att ”brygga över” tills en kampanj så är ett klockrent sätt att utnyttja kampanjerna.
Jag gjorde detta förra gången, köpte flera SL månads kort. Dock måste korten aktiveras och kan inte ligga för länge. Så jag köpte bara 2 om jag minns rätt för annat skulle dom falla ut innan jag hade behövt använda dom.

Har kollat med sl och en 30 dagars måste aktiveras inom 60 dagar innan den blir ogiltig
 
Last edited:
Toppen