Senaste nytt

Ditt reseår 2023

jerixon

Medlem
Det blir nu 13:e upplagan av denna sammanställning.
Blev lite taggad då jag la in lite resor i flightdiary...

Hur har ditt reseår 2023 varit?

TRÅDAR FRÅN TIDIGARE ÅR:

MALL
  1. Hur många flygningar har du gjort?
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
  3. Vilka flygbolag har du flugit?
  4. Nya flygplatser besökta under året?
  5. Nya flygbolag testade under året?
  6. Nya besökta länder?
  7. Antal hotellnätter/övernattningar?
  8. Bästa hotellvistelse?
  9. Sämsta hotellvistelse?
  10. Bästa reseminnet?
  11. Sämsta reseminnet?
  12. Största överraskningen?
  13. Annat "första gången" under året?
  14. Mål för 2024?
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023?
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen?
  3. Sämsta loungen?
 
Last edited:

jerixon

Medlem
Blev sugen på att summera en aning....

  1. Hur många flygningar har du gjort? Det blir 74 totalt
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 69920
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, United. Wizz, Finnair, Ryan Air, British Airways, KLM, Malaysia, Turkish Airlines, Thai, Swiss, Iceland air, Eurowings, Lufthansa
  4. Nya flygplatser besökta under året? Gibraltar, Charleston, Riga, Poznan, Skopje. Banja Luka, Almeria
  5. Nya flygbolag testade under året? Nej inget nytt i år tyvärr
  6. Nya besökta länder? Lettland, Bosnien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 100+
  8. Bästa hotellvistelse? Marriot Putrayaja var solid, Inte direkt något som sticker ut extremt.
  9. Sämsta hotellvistelse? Inga riktigt dåliga iår :)
  10. Bästa reseminnet? Thailand/Malaysia runt påsk, Sommarsemester med frugan, Krökresa till Riga/London och Washington DC med @Tonton och @sembl
  11. Sämsta reseminnet? Alla jävla förseningar
  12. Största överraskningen? Eurowings har gott om space i sina plan, Skopje var riktigt najs :)
  13. Annat "första gången" under året? Första gången under 100 flighter på ett år sedan urminnes tider
  14. Mål för 2022? Resa mindre och njuta mer hemma
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023: Träffa Valpen, Dave the Babe och Simme i Thailand
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Rooftop i Thailand
  2. Bästa loungen? Finnair Plat Wing och Cathay First T3 london
  3. Sämsta loungen? Nån polsk tredjepartare kanske....
Lugnt resår med mindre och mindre flyg.
Tappar lite statusar men orkar inte bry mig så mycket. Bokar det jag vill resa och göra!
 

FilipJ

Medlem
Kul! En av favorittrådarna.
För mig har det varit ett fantastiskt reserår. En del "uppdämt" efter pandemin, och ändå har föräldraledighet stått för huvudsysslan andra delen av året.
  1. Hur många flygningar har du gjort? 32, 8 inrikes och 24 internationella
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 37,584 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Västflyg, Lufthansa, ANA, Swiss, United, KLM
  4. Nya flygplatser besökta under året? San Diego, Keflavik, Haneda, Osaka, Bodö
  5. Nya flygbolag testade under året? Västflyg, ANA
  6. Nya besökta länder? Island, Japan
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? Ca 45
  8. Bästa hotellvistelse? Hilton Tokyo
  9. Sämsta hotellvistelse? Eldhestar Island
  10. Bästa reseminnet? Går inte att välja mellan Island och Japan, båda helt otroliga
  11. Sämsta reseminnet? Sonen har lyckats få feber på destinationen på praktiskt alla resor vi gjort med honom i år. Har som tur är gått relativt bra ändå. Sämsta jobbresan var på väg till Southampton när UK fick stopp i luftrummet i september och jag blev fast på Schipol. Ligger fortfarande ut med pengar åt KLM där...
  12. Största överraskningen? Hur bra det gått att uppnå användbara statusar i år
  13. Annat "första gången" under året? Dyka i Stilla Havet!
  14. Mål för 2024? Fortsätta upprätthålla användbara statusar, och nyttja mer poäng än jag tjänar. Har en för stor buffert..
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023: Hmmm. Awardfares hjälpte till att säkra Japan-resan, så det är vi tacksamma för.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Tyvärr N/A för mig.
  2. Bästa loungen? Senator, gamla First-loungen i Frankfurt. Eller Executive på Hilton Tokyo, bra utsikt med trevlig personal.
  3. Sämsta loungen? Vill inte klaga på en enda i år, bara tacksam för tillgången och har inte haft någon dålig erfarenhet!

1702465421012.png
 

kl_r

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 58
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 51 521
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Swiss, Lufthansa, Lot, SpiceJet, Norwegian
  4. Nya flygplatser besökta under året? BOS, POZ, OST, VNO, JSA
  5. Nya flygbolag testade under året? SpiceJet
  6. Nya besökta länder? Litauen, Liechtenstein
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ca 30
  8. Bästa hotellvistelse? Oberoi New Delhi
  9. Sämsta hotellvistelse? Onyx Boston Downtown, Boston
  10. Bästa reseminnet? campa och grilla i Tharöknen utanför Jaisalmer
  11. Sämsta reseminnet? -35°C i Boston i februari
  12. Största överraskningen? CU Plus -> Business på CPH - BOS och 3st intra-europa från Go -> Plus, högre frekvens än tidigare år
  13. Annat "första gången" under året? första gången i F på Swiss ZRH - DEL
  14. Mål för 2024? bränna mer poäng, fler privata resor, besöka fler nya länder, testa LH F (helst till FRA - EZE men får se vad det går att lösa)
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? öl innan Diamond-eventet i Stockholm
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? ovannämnda öl!
  2. Bästa loungen? Swiss First, ZRH
  3. Sämsta loungen? Encalm Lounge i DEL (inrikes terminal 1)
Behåller Diamond utan problem, men relativt tråkigt reseår. Inte haft så mycket semester och majoriteten av resandet har varit pendlande i jobbet.
 

Attachments

  • Screenshot 2023-12-13 at 13.05.26.png
    Screenshot 2023-12-13 at 13.05.26.png
    805,3 KB · Visningar: 79

LPC123

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 26st
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 12500
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Smart Lynx, Norwegian,
  4. Nya flygplatser besökta under året? IAD, HAU
  5. Nya flygbolag testade under året? Smart Lynx
  6. Nya besökta länder? Nej
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? ingen riktig koll men 50-60 nätter
  8. Bästa hotellvistelse? Saahlbacher Hof och firade 50år
  9. Sämsta hotellvistelse? Ingen speciell
  10. Bästa reseminnet? Resan till Washington och NY där vi fick med våra ungdomar (kan vara sista gången vi åker heeela familjen 4ungdomar mellen 20-23år)
  11. Sämsta reseminnet? Nej inget speciellt
  12. Största överraskningen? När jag bokat om familjen till samma flyg till Washington utan att äldsta dottern visste det och vi bara dök upp vid gate där hon stod själv och väntade :)
  13. Annat "första gången" under året? Turen från OSL till CPH i en splitter ny 737-MAX. Vi var första passagrarna ombord och det var första reguljära turen för kärran
  14. Mål för 2024? Fortsätta samla vouchers och poäng samt en trevlig resa till CUN i vår
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Kunnat ta alla ungdomarna i Business till USA samt mycket mycket mera värdefull information
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Ja att varje dag läsa och lära sig otroligt mycket om resor
  2. Bästa loungen? Ingen speciell i år
  3. Sämsta loungen? SAS loungen på Landvetter

Flyg 23.jpg
 

jerixon

Medlem
Glömde helt BC träffen i Barcelona.
Den var riktigt trevlig också :)

Blev sugen på att summera en aning....

  1. Hur många flygningar har du gjort? Det blir 74 totalt
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 69920
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, United. Wizz, Finnair, Ryan Air, British Airways, KLM, Malaysia, Turkish Airlines, Thai, Swiss, Iceland air, Eurowings, Lufthansa
  4. Nya flygplatser besökta under året? Gibraltar, Charleston, Riga, Poznan, Skopje. Banja Luka, Almeria
  5. Nya flygbolag testade under året? Nej inget nytt i år tyvärr
  6. Nya besökta länder? Lettland, Bosnien
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 100+
  8. Bästa hotellvistelse? Marriot Putrayaja var solid, Inte direkt något som sticker ut extremt.
  9. Sämsta hotellvistelse? Inga riktigt dåliga iår :)
  10. Bästa reseminnet? Thailand/Malaysia runt påsk, Sommarsemester med frugan, Krökresa till Riga/London och Washington DC med @Tonton och @sembl
  11. Sämsta reseminnet? Alla jävla förseningar
  12. Största överraskningen? Eurowings har gott om space i sina plan, Skopje var riktigt najs :)
  13. Annat "första gången" under året? Första gången under 100 flighter på ett år sedan urminnes tider
  14. Mål för 2022? Resa mindre och njuta mer hemma
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023: Träffa Valpen, Dave the Babe och Simme i Thailand
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Rooftop i Thailand
  2. Bästa loungen? Finnair Plat Wing och Cathay First T3 london
  3. Sämsta loungen? Nån polsk tredjepartare kanske....
Lugnt resår med mindre och mindre flyg.
Tappar lite statusar men orkar inte bry mig så mycket. Bokar det jag vill resa och göra!
 

Lagerman

Medlem
KUL! Den här tråden brukar vara rolig både för inspiration och tillbakablick.

  1. Hur många flygningar har du gjort? 74
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 67 498
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Swiss, Lufthansa, United, Austrian, LOT, Finnair, Air Dolomiti, Ethiopian, Norwegian
  4. Nya flygplatser besökta under året? Bologna (BLQ), Addis Abeba (ADD), Zanzibar (ZNZ), Jacksonville (JAX)
  5. Nya flygbolag testade under året? Ethiopian, Air Dolomiti
  6. Nya besökta länder? Etiopien, Tanzania
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 70-ish
  8. Bästa hotellvistelse? Conrad Shanghai (för business), Emerald Zanzibar (för pleasure)
  9. Sämsta hotellvistelse? Ingen faktiskt. Har blivit bättre på att undvika dåliga hotell
  10. Bästa reseminnet? Bonusresan med fru och dotter till Zanzibar som innebar Afrikapremiär för hela familjen. Hade bokat tjejerna i Business och mig själv i Ekonomi på nedresan men blev själv uppgraderad till C vid gate. :)
  11. Sämsta reseminnet? Det extrema antalet förseningar med SAS detta år. Har inte fört statistik men känslan är att minst varannan flight varit sen.
  12. Största överraskningen? Ethiopians businesslounge på ADD var fantastiskt bra och över förväntan. 4 timmar går fort när det finns Champagne och stort utbud av mat och snacks.
  13. Annat "första gången" under året? Första och förhoppningsvis sista är de gånger man hamnat på Smartlynx vita fåglar. Fy säger jag bara…..
  14. Mål för 2024? Behålla EBD (känns nästan klart redan) och försöka bränna iväg EB poäng på läckra bonusresor i C tillsammans med Fru Lagerman.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Giftat HHD som givit väldigt trevliga perks för både mig och familj.
Bonusfrågor:

  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Den överlag trevliga tonen, och öppenheten/hjälpsamheten på forumet generellt.
  2. Bästa loungen? United Polaris på ORD
  3. Sämsta loungen? Tredjepartsloungen med skinnsoffa på ZNZ bekräftade de förutfattade meningarna/förväntningarna.
HW reseår 2023 Circle map.gif
 

bvs

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 16
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 39716
  3. Vilka flygbolag har du flugit? SAS, Emirates, British Airways, Singapore Airlines
  4. Nya flygplatser besökta under året?
  5. Nya flygbolag testade under året?
  6. Nya besökta länder? Singapore (första utanför flygplatsen)
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 30
  8. Bästa hotellvistelse? Conrad Singapore
  9. Sämsta hotellvistelse? Inte haft någon direkt dålig
  10. Bästa reseminnet? Japan toppar alltid listan
  11. Sämsta reseminnet? Känslan att missa connection till Singapore i Manchester
  12. Största överraskningen? Att hela familjen (två vuxna, två barn) lyckades bli ombokade till Emirates A380 LHR-DXB-SIN i C efter ovan nämnda missade connection.
  13. Annat "första gången" under året? Första resan med SQ A380
  14. Mål för 2024? Försöka hålla jobbresor till ett minimum.
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023? Bonusresan till Singapore för fyra pers på höstlovet. Flypremium för fyra till Japan i juni.
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
  2. Bästa loungen? Polaris LAX och Emirates LHR. Silverkris på SIN hade kommit med på listan om den inte varit alldeles för full.
  3. Sämsta loungen? Aspire på HEL
Jobbresandet tog tvärstopp i år så alla miles är semester med familjen, har varit riktigt skönt faktiskt. Kommer gå från EBD till EBG (kvalificerad, inte soft landing) vid sommarens brytpunkt och samtidigt förlora lite andra statusar men det är ingenting jag gråter över i nuläget. Blir några jobbresor nästa år men försöker hålla igen så mycket det går
 

Hachans

Medlem
Hur många flygningar har du gjort?
78 stycken blev det till slut.

Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året?
111 105 (stiligt om jag haft sex miles till)

Vilka flygbolag har du flugit?
SK, AF, KL, TP, DL, AA, OS, TK, SQ, NH, TG, IB, D8, UA och LH.

Nya flygplatser besökta under året?
DFW, IAD, TFS, TFN, PTY, KUL, MCO, IST, VLC, LIS,

Nya flygbolag testade under året?
ANA, AA (ofrivilligt) och TAP.

Nya besökta länder?
Malaysia, Panama och Turkiet (räknar inte Portugal då jag inte lämnade flygplatsen).

Antal hotellnätter/övernattningar?
Många

Bästa hotellvistelse?
Mandarin Oriental i Kuala Lumpur

Sämsta hotellvistelse?
Ingen som direkt står ut.

Bästa reseminnet?
Panama var rätt coolt att få se. Och Kuala Lumpur var bara så häftigt.

Sämsta reseminnet?
Alla jäkla processer man behövt driva mot flygbolagen när de inte betalar ut förseningsersättningar och man måste bråka (men vinna) med typ Lufthansa i SÖP. Skulle också åkt min första F med LH i januari, men blev nedgraderad till den sunkigaste 747-400 de kunde hitta och bemött av den tröttaste kundtjänsten någonsin. Men jag fick rätt och kommer aldrig välja LH igen om jag kan undvika det.

Största överraskningen?
Jag lyckades snubbla upp på Diamond igen fastän jag bestämt mig för att lägga ner SAS.

Annat "första gången" under året?
Malaysia verkar ju så coolt, måste utforska mer!

Mål för 2024?
Hoppas på att en kompis från Uganda gifter sig så jag och sambon har en ursäkt att åka dit.

Detta hade inte hänt utan BC under 2023?
Tror faktiskt inte BC har påverkat min resor nämnvärt. Det finns andra flygforum och grupper som hjälpt betydligt mer med praktiska tips. Däremot är reserapporterna ofta inspirerande och jag hade nog inte skrivit egna om de inte tagits emot positivt.

Bästa BusinessClass.se-upplevelse?
Ingen som direkt slår mig.

Bästa loungen?
Vienna lounge på VIE. Hade hoppats på att skriva LH F i FRA här men jag var så besviken på hela den resan att det även färgade min upplevelse av denna.

Sämsta loungen?
Norrsken på Arlanda, är det ens en fråga?
 

ekf

Medlem
  1. Hur många flygningar har du gjort? 12 flighter
  2. Hur långt (i miles) har du totalt flugit under året? 10433 miles
  3. Vilka flygbolag har du flugit? Swiss (LX), Eurowings (EW), Edelweiss Air (WK), Eurowings Discover (4Y), SAS (SK), Sunclass Airlines (DK), Enter Air (ENT)
  4. Nya flygplatser besökta under året? Berlin (BER), Zürich (ZRH), Tenerife South (TFS), Alicante (ALC)
  5. Nya flygbolag testade under året? Eurowings, Edelweiss Air, Eurowings Discover, Enter Air
  6. Nya besökta länder? N/A
  7. Antal hotellnätter/övernattningar? 52 nätter
  8. Bästa hotellvistelse? Det är ingen som sticker ut
  9. Sämsta hotellvistelse? Scandic Värnamo, råkade bo på hotellet under Värnamodagarna
  10. Bästa reseminnet? Hade ett par riktigt fina dagar i Åre i våras, med grym skidåkning på "baksidan" i strålande sol
  11. Sämsta reseminnet? Hade en vecka med riktigt skitväder i Cervinia i våras
  12. Största överraskningen? N/A
  13. Annat "första gången" under året? Testade nattåg till Berlin samt kapselhotell för första gången (på ZRH)
  14. Mål för 2024? Hoppas på att komma iväg på min first first med LH från FRA
  15. Detta hade inte hänt utan BC under 2023?
Bonusfrågor:
  1. Bästa BusinessClass.se-upplevelse? Tråkigt standardsvar, men alla reserapporter!
  2. Bästa loungen? N/A
  3. Sämsta loungen? Flygplatsloungen på TFS
 
Toppen