Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS. ANA
Kabinklass: Business,
Avreseort: Luleå
Destination: Tokyo (HND)
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (totalt): 82500 poäng (2-4-1-voucher applicerad)
Skatter&avgifter (per person): 2267 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): Maj 2023
Bokad: 5 maj 2023
Hur hittades tillgänglighet: SAS
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning) : (la till anslutning tor LLA)
Ledig nästa vecka, snön är praktiskt taget borta och inget större snöfall på väg närmaste tiden (behöver inte skotta och för tidigt att klippa gräs och annat trädgårdsarbete här uppe strax söder om polcirkeln), så vad gör man? Jo, bokar en spontanresa på egen hand till Japan. Flyger nu på tisdag. ANA the room lockar, få se om man får pyjamas på turen. Såg på flightradar24 att NH211 flög över Grönland. Kan det stämma? Vilken drömresa i sånt fall.

Visa bifogad bild 142111
Japp, det stämmer att dom flyger den vägen, dom flesta som flyger från/till FRA, LHR m.m tar den vägen nu pga kriget.

Bilder från senaste Ana flygningen
IMG20230202124351.jpg

IMG20230202124137.jpg

IMG20230202124558.jpg
IMG20230202124802.jpg
 

robert10

Medlem
Bonusprogram: SAS EuroBonus
Flygbolag: SAS, Singapore Airlines
Kabinklass: Plus, Business
Avreseort: Stockholm Arlanda
Destination: Colombo, Sri Lanka med hemresa från Malé, Maldiverna
Enkelresa eller Tur&retur: Open-jaw
Antal poäng (per person): 70.000 Amex 2for1
Skatter&avgifter (per person): 3031 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Oktober 2023
Bokad: Februari 2023
Hur hittades tillgänglighet: Awardhacks, SAS Star Alliance verktyg.
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Njae.
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): 31 samtal tog det innan bokningen var klar.

Kunde inte hålla mig från att tömma EuroBonuskontot efter att nyheten släpptes om att Singapore Airlines åter igen är bokningsbart med SAS EuroBonuspoäng. Tillgängligheten som gick från att vara vidöppen till helt barskrapad på bara två dagar skapade ett starkt FOMO att tömma kontot.

En sweet-spot som numera har återuppstått är Sri Lanka och Maldiverna via Singapore för endast 140.000 poäng i business class. Dessa resmål är vanligtvis svåra att nå med Star Alliance direkt från Europa och då jag vägrar resa via Indien så får man en maximerad resa på köpet. Det fattades lite poäng på mitt konto och det tog emot att köpa till poängen för drygt 8000 SEK, men i slutändan är det en relativt liten kostnad när man jämför mot vad en biljett kostar att boka för cash, samt att andra bonusprogram debiterar minst lika mycket per person endast i skatter och avgifter.

Ursprungliga planen var att flyga via London och Singapore bägge vägar, men platserna på A380-flygningarna hann antingen bli uppbokade eller så kunde segmenten inte säljas in på samma resa då Singapore Airlines har börjat blockera segment. Att t.ex hitta LHR-SIN och SIN-CMB som två separata segment betyder inte nödvändigtvis att flygningarna går att sälja in i kombination med varandra. Detta gällde även på returen då flygningarna från Malé inte ville kombineras i business med någon anslutning från Europa utan att systemet sade ifrån.

Det tog 31 samtal innan bokningen blev klar. Och rutten blev som följande:

Utresa:

Stockholm – Manchester SAS Plus A320neo
Manchester – Singapore SQ Business på A350 (meh)

Heldag i Singapore från tidig morgon till sen kväll

Singapore – Colombo SQ Business på B787-10

Hemresa

Malé – Singapore SQ Business A350 i regional configuration
Singapore – London SQ Business A380 med nya stolen
London – Stockholm SAS Plus A320neo

Planen är att spendera 8 nätter på Sri Lanka och 5 nätter på Maldiverna.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Snyggt och informativt. Vi är sugna på att göra exakt samma resa du gjort dock med 4 stolar i business 2st 2-4-1 3 Vuxna, 2 barn ( ett spädbarn) Januari 2024 är utresa planerad. Har du koll på hur långt innan Singapore Air släpper sina award tickets? Har du koll på hur möjligheten är med att få till 4st Business stolar hos dem?
Tack på förhand!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Snyggt och informativt. Vi är sugna på att göra exakt samma resa du gjort dock med 4 stolar i business 2st 2-4-1 3 Vuxna, 2 barn ( ett spädbarn) Januari 2024 är utresa planerad. Har du koll på hur långt innan Singapore Air släpper sina award tickets? Har du koll på hur möjligheten är med att få till 4st Business stolar hos dem?
Tack på förhand!
Kan inte boka Singapore igen, det var bara tillgängligt några dagar innan det täpptes igen för oss EB-människor.
 

robert10

Medlem
Kan inte boka Singapore igen, det var bara tillgängligt några dagar innan det täpptes igen för oss EB-människor.
Okej.. tråkigt. Så det är stängt nu igen och öppnas inte? Har för mig att det stängdes IOM pandemin.

Jonas skrev att han verkligen inte ville flyga via Indien är det något allmänt känt att det inte är bra att flyga via Indien?
 

Jannes

Medlem
Okej.. tråkigt. Så det är stängt nu igen och öppnas inte? Har för mig att det stängdes IOM pandemin.

Jonas skrev att han verkligen inte ville flyga via Indien är det något allmänt känt att det inte är bra att flyga via Indien?
Rykten går om att Singapore ska öppnas igen, men är absolut inget man ska planera på att kommer att ske snart.

Vad gäller Indien så är det en del folk här som haft väldigt jobbiga transit-erfarenheten, allt från att nästan inte komma fram till avsaknad av lounger, långa köer, tråkig airside och krånglig byråkrati. Men det finns såklart också många helt motsatta erfarenheter, även här på BC.
 

Benz

Medlem

Benz

Medlem
Oj nu blir man mörkrädd.. någon som har tips på hur man kan ta sig till Colombo utan att behöva åka via Indien? Läste något om Turkish men vet inte hur man söker efter det.
Turkish flyger till Colombo från Istanbul med stopp i Male. Sök från Istanbul till Colombo och se vad du hittar. Försök sedan hitta anslutning från Stockholm. Ring sen in och boka
 
Lite irro på en annars jäkligt grym bokning är sista benet på hemresan där vi tvingas till onödigt lång väntan i FRA. Det långa benet ankommer till FRA kl 05.20 med Lufthansa. Det finns en kärra vidare till ARN kl 06:45 med LH där det finns gott om Eurobonusplatser både i business och economy. Och det finns också gott om Eurobonusplatser i business och economy med LH till ARN kl 11.10.
Agenten kan bara boka oss kl 11.10. När hon försöker boka kl 06.45 blir hon "utkastad ur bokningen", oavsett business eller economy. Samma sak för två agenter. Båda ser tillgängligheten. Det kan väl knappast vara MCT på FRA? Vi pratar 1h 25 min...
Det är andra gången det här händer mig med LH. Det går väl ingen nöd på oss med loungeutbudet på FRA men ändå...
Nån som känner igen det här och vet varför?
 
Toppen