Senaste nytt

Det var bättre förr....

Travelfriend

Ny medlem
Året var 1994. På den tiden bodde jag i Paris och reste mycket i Europa och ibland till Asien och Usa. Det var också då som Continental Airlines började erbjuda ¨miles¨ som kunde användas för bonusbiljetter. Det man behövde göra var att besöka ett Continental Airlines kontor och presentera sina boardingcards för att få sina miles. Det spelade inte någon roll om man hade flugit med andra flygbolag eller om ens eget namn figurerade på boadingkortet, alla boardingkort var valida! Lustigt nog så sparade alla sina boardingkort på den tiden, så efter att ha samlat ihop mina egna och vänners boardingkort besökte jag Continentals kontor på Champs Elysees. Jag lämnade med två ToR biljetter till Costa Rica med ett stopover i New York. Gratis, på den tiden fanns inga skatter på bonusbiljetten. Kompisen som blev medbjuden trodde inte sina ögon när resan presenterades.

I början av 2000 talet var det också mycket förmånligt att flyga med Air France / Frequence plus. 1500 miles/flight, vilket gav 6000 miles/resa i ekonomi om man flög inom Europa med t.ex Alitalia med mellanlandning i Italien. Så 12 resor i ekonomi gav en gratis bonusbiljett i First. Jag lyckades få ihop tre First till New York, fyra till Dubai och två till Johannesburg innan 2005/2006 när förmånerna plötsligbörjade försvinna.

Så visst var det bättre förr!
 

AABack2ARN

Medlem
Har varit medlem hos American Airlines sedan 1991 och riktigt så generösa kommer jag inte ihåg att AA var, men det var helt klart inga knussler med om en biljett gav poäng eller inte. Alla bokningsklasser räknades hos dem och deras partner. Fanns kanske erbjudanden om att växla in andra bolags boardingkort också men har inget minne av dem. Men det var om inte bättre så i alla fall enklare förr.
 

JacobGBG

Medlem
Baksidan av forum som detta är att information om deals delas så mycket snabbare och därmed utnyttjas till större grad. Även om vi inte ser lika generösa erbjudanden idag så tror jag att vi till syvende och sist idag ändå har det bättre pga av möjligheten att mikro-optimera varje del av resandet.
 
Toppen