Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

fcx

Medlem
Det här är ju en stor fördel för EBD/EBP men jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är smart. Det leder lätt till situationen som råder i USA där alla elites förväntar sig uppgrades och det känns inte helt rätt.

Jag hade nog hellre sett att man gått tillbaka till vettig poängintjäning och sett till att folk spenderade poäng på sina uppgraderingar.

Nja, i USA är man ju extrema med sina uppgraderingar som bekräftas redan vid bokning.

Det här verkar vara en spännande medelväg som SAS har valt. Att uttryckligen sätta begränsningen med uppgradering max varannan ToR (men i praktiken förmodligen max vart fjärde segment) innebär att ingen som verkligen vill/måste åka business bokar minus och hoppas på uppgradering.
 

Agö

Medlem
Det här är ju en stor fördel för EBD/EBP men jag kan inte låta bli att undra om det verkligen är smart. Det leder lätt till situationen som råder i USA där alla elites förväntar sig uppgrades och det känns inte helt rätt.
Fast nu går du ju emot ditt eget budord nummer 2. Eller missar jag något?
 

agehall

Medlem
Nja, i USA är man ju extrema med sina uppgraderingar som bekräftas redan vid bokning.

Det är bara vissa fares som snarare ska ses som en form av discounted business/first. Det mesta sker fortfarande vid gate.

Det här verkar vara en spännande medelväg som SAS har valt. Att uttryckligen sätta begränsningen med uppgradering max varannan ToR (men i praktiken förmodligen max vart fjärde segment) innebär att ingen som verkligen vill/måste åka business bokar minus och hoppas på uppgradering.

Det kommer ju att leda till taktikflighter, men det kanske är vad SAS vill.

Fast nu går du ju emot ditt eget budord nummer 2. Eller missar jag något?

Du menar "Boka den kabin du vill resa i"? Det gäller ju fortfarande. Jag tycker inte man ska förlita sig på att uppgraderingar, men jag tror ett system som detta kommer att skapa förväntningar som är felaktiga. Dvs helt i linje med budord #2.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

Agö

Medlem
Det är bara vissa fares som snarare ska ses som en form av discounted business/first. Det mesta sker fortfarande vid gate.



Det kommer ju att leda till taktikflighter, men det kanske är vad SAS vill.



Du menar "Boka den kabin du vill resa i"? Det gäller ju fortfarande. Jag tycker inte man ska förlita sig på att uppgraderingar, men jag tror ett system som detta kommer att skapa förväntningar som är felaktiga. Dvs helt i linje med budord #2.
Då talar du ju om omedvetna resenärer. Det känns inte relevant. Jag ser detta som en fördel för de som av en eller annan anledning inte bokar C. En perk då och då. För oss som är alltför riskaversa och som följer Agehalls budord är detta med andra ord inte ett dugg relevant.
 

Johan Hbg

Medlem
Det som nog verkligen får stryka på foten blir gateuppgradering för poäng...
Der låter som att det blir så, kommer drabba många icke ebd som vill försöka få uppgradering nån gång. Hoppas verkligen sas hittar en bra balans mellan alla olika uppgraderingsalternativen.
 

fcx

Medlem
Min erfarenhet av SAS business är visserligen begränsad (4 resor), men den genomsnittliga beläggningen var max halvfullt. Att flytta upp några EBD gör nog knappast kabinen full (och är det redan trångt så ger man nog inte några gratis uppgraderingar).
 

TreD

Medlem
Nu hänger jag inte med alls. Först framstår du som en bra kund till SAS med spend på 300 kSEK (framgår iofs inte inom vilken tidsperiod men förutsätter per år?)
I nästa inlägg flyger du inte med SAS alls på IC. Hur ligger det egentligen till? :)

Jag tänker absolut inte be om någon som helst individ om ursäkt för min förbrukning. Detta forum är de facto baserat på folk som flyger - mycket.
Låt vara att BC inte erbjuder några andra flaggor än de nordiska i profilen (to-be-fixed), men jag råkar vara född i Sverige, men numera boendes i Tyskland och jag har också kvittat mig med min svenska börd - jag har reptiler som hobby men jag har inte plats för elefanter i min lägenhet.
Jante-lagen som du (omedvetet) åberopar, existerar inte i Tyskland. Däremot är pay-by-performance det som är måttet.
Jag flyger *typiskt* 4-6 ben per vecka nästan hela året bara i SK+, jag har inget TP eller en corporate-profil likaväl, den flexibilitet som jag önskar kostar en hel del pengar, låt vara att några IC-flygningar ingår i mina +300 kSEK. Still standing up.
 

agehall

Medlem
Då talar du ju om omedvetna resenärer. Det känns inte relevant. Jag ser detta som en fördel för de som av en eller annan anledning inte bokar C. En perk då och då. För oss som är alltför riskaversa och som följer Agehalls budord är detta med andra ord inte ett dugg relevant.

Korrekt - gör man "rätt" från början så är det här inget problem. :)

Men som sagt, jag tror att det kommer att ge en massa trasiga förväntningar framöver, precis som det är i USA och det tror jag långsiktigt är dåligt. Men för de som reser i jobbet och har Y-only-policy är det ju förstås en riktigt trevlig perk.
 

Johan Hbg

Medlem
Korrekt - gör man "rätt" från början så är det här inget problem. :)

Men som sagt, jag tror att det kommer att ge en massa trasiga förväntningar framöver, precis som det är i USA och det tror jag långsiktigt är dåligt. Men för de som reser i jobbet och har Y-only-policy är det ju förstås en riktigt trevlig perk.
Känns som denna diskussionen varit uppe tidigare. "varför blev inte jag uppgraderad när jag är diamant" osv. Undrar när första tråden i detta ämne kommer upp?
 
Toppen