Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

palmen

Moderator
Har idag avbokat min och sambons 2 veckors resa till Bali i april. Inte direkt orolig men känns lite sådär tycker jag. Ingen nödvändig resa och blir nu en vår hemma istället. Kom fram direkt idag till Tallin nu på em. Kristina hjälpte till med ombokningen, istället för SQ F nu i april så har jag bokat en höstresa till Japan. Lyckades med Kristinas hjälp få till SQ F - via London - till Tokyo.

Har även idag ombokat en resa till Milano om 2 veckor. Inte heller det en nödvändig resa, tänkt mer som en skön vårvecka runt Gardasjön. Ombokat till Oktober istället. Tack Air France för att det var möjligt att omboka på "billiga" businessbiljetter.
SQ F även på SIN-TYO?
 
Jag känner nog inte riktigt samma oro som en del i tråden
Är nog inte så sugen på Kina iofs för tillfället men i övrigt begränsar jag inte mina resor.

Efter att ha åkt och jobbat en hel del i Kina så noterar man ju vissa skillnader i hyfs, tex hur man täcker, eller snarare inte, täcker munnen osv. Detta ger ju en påtaglig skillnad i hur lätt det är att bli smittad i tätbefolkade områden.
Jag är nog snarast mer fascinerad över att det inte är fler, offentliga, smittade i Kina på en befolkning på 1,4 miljarder.
Något lurt är det speciellt när man bestänker alla stängda eller halv-stängda fabriker där. Detta går inte ihop för mig då profit normalt sätt är klart mer viktigt än personal i Kina.
 

igelkotten

Medlem
Jag känner nog inte riktigt samma oro som en del i tråden
Är nog inte så sugen på Kina iofs för tillfället men i övrigt begränsar jag inte mina resor.

Efter att ha åkt och jobbat en hel del i Kina så noterar man ju vissa skillnader i hyfs, tex hur man täcker, eller snarare inte, täcker munnen osv. Detta ger ju en påtaglig skillnad i hur lätt det är att bli smittad i tätbefolkade områden.
Jag är nog snarast mer fascinerad över att det inte är fler, offentliga, smittade i Kina på en befolkning på 1,4 miljarder.
Något lurt är det speciellt när man bestänker alla stängda eller halv-stängda fabriker där. Detta går inte ihop för mig då profit normalt sätt är klart mer viktigt än personal i Kina.

Det blir ju ingen profit om alla arbetare dör eller är rädda för att dö. Att behålla makt över folket kräver ju lite finess ändå.
 

Jones

Medlem
För de som vill ha statistik och kunna följa utvecklingen vad gäller dödlighet och spridning:
Coronavirus Update (Live): 85,205 Cases and 2,923 Deaths from COVID-19 Wuhan China Virus Outbreak - Worldometer

Man får nog ta siffrorna med +-10%, men i stort verkar det stämma med vad tidningar och myndigheter rapporterar. Också värt att notera är att det inte är en realtidsbild utan snarare historik.
OT: Håller med. Den här siten är bra. Har följt den i ca 1 mån och de har snabba och vad jag sett korrekta uppdateringar - mycket aktuellare siffror än tidningar. De börjar om dygnsräkningen viss tid så ibland hoppar siffrorna lite. Tror de lägger in siffror så snart ett land officiellt rapporterar fall.
 

Rebel

Medlem
Finns det ngt sätt att se vilka flighter singapore air har ställt in ifrån singapore. Det finns ngn PDF på hemsida men känns inte så uppdaterad.
Att ringa i var ingen ide det var ganska lång kö. Tydligen flera än jag som ringde in.
 

Glenn E

Medlem
Får man fråga hur resonemanget gått där, kring de olika karantänstiderna? Insjuknar man snabbare i Taipei än i Tokyo? (Seriös fråga)
Ja det är konstigt. Egentligen borde det väl vara 3 veckor om det finns risk eller ingen karantän. En vecka för liten risk är ju jättekonstigt. Det är ju 6 dagar kvar och mycket kan hända.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

Amund1967

Medlem
Åker själv till singapore 5/3, ankomst 6/3.
Lämnar 10/3 sedan så ska jag till thailand 24/3, landar 25/3 så om de kommer införa 14-dagars fönster blir det på håret.
Angående Singapore är min bedömning att det känns mycket säkert och att få länder har sådan noggrann kontroll över utvecklingen. Antalet fall är relativt högt men att man verkligen redovisar ALLT och vilka åtgärder som vidtas och varför, gör att förtroendet för myndigheterna är stort.
Ute på stan finns hälsostationer och människor screenas utanför kontor och hotell. Taxichaufförer har noggranna instruktioneer om att kolla temp, och vad de ska tänka på etc.

Coronavirus cases in Singapore: What we know so far | The Straits Times

Det är en enorm kontrast till länder där människor inte litar på myndigheterna, exempelvis Iran och i viss mån Kina.
Så i Singapore känner jag mig trygg trots ett högre antal (noga redovisade) smittade, varav de flesta redan är friskförklarade.
 
Toppen