Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

gneken

Medlem
Broderns fru har tidigare i januari åkt till Kina (Shanghai) och fick returen inställd.
Mycket smidig ombokning till ett tidigare datum med Air China istället. De har varit under karantän i hemmet i Kina och är mer rädda att bli smittade under mellanlandningen i FRA än i Kina.

De föredrog en mellanlandning i PEK istället och direktflyg hem till ARN, men det gick tydligen inte enligt Tallinn.

De kommer att isolera sig och sätta sig i hemma karantän när de kommit hem :)

Edit: Kostnadsfri ombokning, hade faktiskt räknat med att behöva betala poäng då bokningen ursprungligen var en vanlig SAS Award med en 2-4-1.
 

ekf

Medlem
Efter drygt en månad på Bali är det dags att åka tillbaka till Shanghai. Jag bokade först via Tokyo men då sa HR att det blev 2 veckors karantän hemma så jag ändrade till EVA air via Taipei. Då blir det just nu en veckas karantän hemma.
Får man fråga hur resonemanget gått där, kring de olika karantänstiderna? Insjuknar man snabbare i Taipei än i Tokyo? (Seriös fråga)
 
Last edited:

Sweden

Medlem
Har idag avbokat min och sambons 2 veckors resa till Bali i april. Inte direkt orolig men känns lite sådär tycker jag. Ingen nödvändig resa och blir nu en vår hemma istället. Kom fram direkt idag till Tallin nu på em. Kristina hjälpte till med ombokningen, istället för SQ F nu i april så har jag bokat en höstresa till Japan. Lyckades med Kristinas hjälp få till SQ F - via London - till Tokyo.

Har även idag ombokat en resa till Milano om 2 veckor. Inte heller det en nödvändig resa, tänkt mer som en skön vårvecka runt Gardasjön. Ombokat till Oktober istället. Tack Air France för att det var möjligt att omboka på "billiga" businessbiljetter.
 
Last edited:

Nemo

Medlem
En liten observation på fredagskvällen från Schiphol (AMS, Schengen, lika fördelat avgående som ankommande). Den visar att 8 av 200 pax (dvs 4%) bar munskydd/andningsskydd, något övervikt för munskydd. Både i observationen och utanför har någon enstaka haft munskyddet för hakan, inte munnen. 3 pax (1,5%) hostade vid observationen, ingen av dessa bar munskydd. Ingen pax hade halskrage (som hund/katt har efter operation), vilket borde kunna ge ett bra skydd mot att en är upp i ansiktet med sin kontaminerade hand.
 

Gus

Medlem
Har idag avbokat min och sambons 2 veckors resa till Bali i april. Inte direkt orolig men känns lite sådär tycker jag. Ingen nödvändig resa och blir nu en vår hemma istället. Kom fram direkt idag till Tallin nu på em. Kristina hjälpte till med ombokningen, istället för SQ F nu i april så har jag bokat en höstresa till Japan. Lyckades med Kristinas hjälp få till SQ F - via London - till Tokyo.
Så det blev 150 kr i ombokningssavgift istället för 450 kr i avbokninsavgift?
 
Toppen