Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Jonas C

Medlem
Spännande, detta är ju urbota dumt. Kan svenskar som är på väg hem inte drabbas av virus jämfört med tex icke svenskar ?
Handlar nog snarare om att man inte vill strandsätta svenskar utomlands. Även om man är covid-positiv så bör man som medborgare ha rätt att kunna återvända till Sverige.
 

Senator

Moderator
Spännande, detta är ju urbota dumt. Kan svenskar som är på väg hem inte drabbas av virus jämfört med tex icke svenskar ?

Jo såklart, men svenska medborgare kan inte nekas inresa till Sverige. Alla svenskar ska testa sig vid hemkomst i sin region.

Det finns väl legala hinder mot att hindra svenskar att komma hem?

Handlar nog snarare om att man inte vill strandsätta svenskar utomlands. Även om man är covid-positiv så bör man som medborgare ha rätt att kunna återvända till Sverige.

Det blev förtydligat under presskonferensen att det inte finns något krav på svenska medborgare samt utländska medborgare som är skrivna i Sverige att testa sig innan avresa, men att man skall testa sig vid ankomst.

Jag hoppas jag missförstår dig @Jonas C att du inte förespråkar att någon som testar positivt utomlands skall sätta sig på ett flyg hem till Sverige medveten om att man redan är sjuk?
 

igelkotten

Medlem
Hade hoppats på att kravet skulle vara/blir antigentest istället för PCR, det sistnämnda kan vara svårt att hitta på vissa ställen och vissa tider.

EDIT: Verkar vara medias och vissa medlemmars ordval som fick mig att tro det var PCR.

Folkmyndigheten själv skriver: "
  • Krav på negativt covidtest som är max 48 timmar gammalt för utländska medborgare som reser in i Sverige. Gäller från 12 års ålder."
så jag tänker att det mest sannolikt blir samma uppsättning prov som gällde sist de hade krav på test
 
  • Gilla
Reactions: hco

adhoc76

Medlem
Ja det sades ju PCR från statsministerns sida under presskonferensen men också att det krävs förordningsändring och därför ikraftträdande dagen efter (d v s julafton) övriga restriktioner? Antar att det pågår beredning och det blir intressant att läsa förordningstexten.
 

Hachans

Medlem
Handlar nog snarare om att man inte vill strandsätta svenskar utomlands. Även om man är covid-positiv så bör man som medborgare ha rätt att kunna återvända till Sverige.

Att sätta sig på ett flygplan när man testat positiv är urbota korkat och jag hoppas du inte uppmuntrar någon att utsätta andra för fara medvetet.

Det handlar inte om att man inte vill strandsätta svenska medborgare. Det handlar om att man inte kan tvinga någon svensk medborgare att testa sig som lagen är. Och som svensk medborgare får man alltid återkomma till Sverige enligt grundlagen. Därför blir det motsättningar.

Hade man kunnat förbjuda folk att resa in utan test hade man garanterat gjort det.
 

Mikeswede

Medlem
Handlar nog snarare om att man inte vill strandsätta svenskar utomlands. Även om man är covid-positiv så bör man som medborgare ha rätt att kunna återvända till Sverige.
Ursäkta men där kom årets mest korkade inlägg. Stor respekt för dig Jonas men hur tänker du nu. Är det rätt att riskera alla övriga passagerares hälsa för att 1 svensk måste få komma med !!! Respektlöst !!!
 

fcx

Medlem
Jag hoppas jag missförstår dig @Jonas C att du inte förespråkar att någon som testar positivt utomlands skall sätta sig på ett flyg hem till Sverige medveten om att man redan är sjuk?

Att sätta sig på ett flygplan när man testat positiv är urbota korkat och jag hoppas du inte uppmuntrar någon att utsätta andra för fara medvetet.

Ursäkta men där kom årets mest korkade inlägg. Stor respekt för dig Jonas men hur tänker du nu. Är det rätt att riskera alla övriga passagerares hälsa för att 1 svensk måste få komma med !!! Respektlöst !!!

Nu är ni nog tre stycken som har valt att fultolka Jonas C, som inte har nämnt flyg i sitt inlägg. Det finns gott om andra transportsätt än just flyg där man inte riskerar att smitta andra, men kan korsa landsgränsen för att komma hem till Sverige. Exempelvis bil.
 

Senator

Moderator
Nu är ni nog tre stycken som har valt att fultolka Jonas C, som inte har nämnt flyg i sitt inlägg. Det finns gott om andra transportsätt än just flyg där man inte riskerar att smitta andra, men kan korsa landsgränsen för att komma hem till Sverige. Exempelvis bil.

I mitt fall ställde jag det som en fråga om jag uppfattar rätt, och en fråga som jag ställde delvis baserat på tidigare utlåtande/kommentarer. Jag antar att om jag missuppfattade så kommer vederbörande att svara att det var missuppfattning från mitt håll.
 
Nu är ni nog tre stycken som har valt att fultolka Jonas C, som inte har nämnt flyg i sitt inlägg. Det finns gott om andra transportsätt än just flyg där man inte riskerar att smitta andra, men kan korsa landsgränsen för att komma hem till Sverige. Exempelvis bil.
Om man skriver så på ett flygforum, och dessutom tidigare antytt att det är ok att fuska med tester, så blir nog reaktionen därefter. En pandemi som har tagit livet av flera miljoner människor bör man ta på allvar.
 
Toppen