Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

FFlash

Medlem
Dum fråga:
Dedär olika frågor om vistelse i olika länder…räknas transit som vistelse?
Alltså åker man a-b-c, där a till c är okej enligt c, men vistelse i b-landet nejnej. Skall man kryssa i rutan att man vistats i b landet även om endast transit?
 

Tomas E

Medlem
Dum fråga:
Dedär olika frågor om vistelse i olika länder…räknas transit som vistelse?
Alltså åker man a-b-c, där a till c är okej enligt c, men vistelse i b-landet nejnej. Skall man kryssa i rutan att man vistats i b landet även om endast transit?
Det beror nog på vilket land du ska resa in i, d.v.s. c, eftersom det är det landets blankett du fyller i. Så du behöver kolla upp det landets regler.
 

Hachans

Medlem
Dum fråga:
Dedär olika frågor om vistelse i olika länder…räknas transit som vistelse?
Alltså åker man a-b-c, där a till c är okej enligt c, men vistelse i b-landet nejnej. Skall man kryssa i rutan att man vistats i b landet även om endast transit?

Vissa länder tillåter inte ens transit genom såna länder. Du behöver kolla upp vad som gäller förbjudet land c.
Och skulle inte C vara okej med transit i B känns det ganska korkat att du inte kryssar i B om flyget anländer därifrån. Tämligen lättavslöjad lögn.
 

FFlash

Medlem
Vissa länder tillåter inte ens transit genom såna länder. Du behöver kolla upp vad som gäller förbjudet land c.
Och skulle inte C vara okej med transit i B känns det ganska korkat att du inte kryssar i B om flyget anländer därifrån. Tämligen lättavslöjad lögn.

Jo.
Har dock inte sett enda land hittills som tydligt säger om transit rknas som vistelse eller inte. Har dock hittills kryssat i alla transitländer, för de har inte heller ställt till problem eller krav, men nu med ökande krav från varje håll så började jag fundera.

lite ologiskt dock tycker jag med nuvarande mentalitet att flera länder tillåtit transit utan tester/krav, men vid ankomst skulle man måsta kryssa i transitflygplatser som ”vistelse i landet”

nåjaa. Allt är ju helt ologiskt i det här skede av covid :D
 

M.K

Medlem
Säg åt din vän att ta vaccin och res sedan. Det är ju extremt tillgängligt i USA. Eller genomför resan 2024 när detta är historia.

Jag håller verkligen med Dig, men fler som skrivit datum här som passerats. Snälla jinxa inte detta tack. Snart 2024 och nio boosters senare. o_O
 

Moco

Medlem
Ny lockdown att vänta i UK, som sägs träda i kraft måndagen den 27 dec. Ska man se till hur de rapporterar sjukdoms- och dödsfall så tippar jag på att den kommer innan jul, dvs. redan nästa vecka.
 
Toppen