Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ricci

Medlem
För att göra transit i England på väg till annat land krävs:
- Ifylld passenger location form
- Negativt antigentest utfört under en 3-dagarsperiod före avgångstiden (eller PCR-test om man vill det, t.ex. om slutdestinationen ändå kräver PCR)
Du behöver däremot inte boka eller genomföra något dag 2-PCR-test
Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK

Sedan behöver du förstås uppfylla destinationslandets krav också.
Perfekt, detta öppnar upp weekendresor till Dublin om man är fullvaxxad via LHR.
 
För att göra transit i England på väg till annat land krävs:
- Ifylld passenger location form
- Negativt antigentest utfört under en 3-dagarsperiod före avgångstiden (eller PCR-test om man vill det, t.ex. om slutdestinationen ändå kräver PCR)
Du behöver däremot inte boka eller genomföra något dag 2-PCR-test
Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK

Sedan behöver du förstås uppfylla destinationslandets krav också.

Tack!!
 

John Mack

Medlem
Hej! Vi (barnfamilj) har en poängresa till Singapore över jul/nyår som vi ursprungligen tänkte kombinera med en "badort" inom 2 timmars flyg från Singapore. Jag får dock uppfattningen av att mycket är nedstängt och att det nu är svårt/opraktiskt att resa till Singapore och i området. Stämmer det? Borde jag boka av och istället boka en kortare resa till exempelvis Dubai? Tacksam för svar!
 

palmen

Moderator
Hej! Vi (barnfamilj) har en poängresa till Singapore över jul/nyår som vi ursprungligen tänkte kombinera med en "badort" inom 2 timmars flyg från Singapore. Jag får dock uppfattningen av att mycket är nedstängt och att det nu är svårt/opraktiskt att resa till Singapore och i området. Stämmer det? Borde jag boka av och istället boka en kortare resa till exempelvis Dubai? Tacksam för svar!
Ja det mesta i Sydostasien är "stängt". Vill ni verkligen komma iväg så är Dubai betydligt säkrare i dagsläget ur aspekten möjlighet att åka dit och kunna bada.
 

Mr Basic

Medlem
@Tomas E och @trekker jag har nu:
•Beställt/betalat PCR-hemtest för dag 2
•Genomfört negativt antigen-test (hos Vaccina)
•fyllt i Passenger Locator Form
•giltigt pass samt fyllt i APIS
Har jag missat ngt?
(sjukt nojig man är, nästan som man åker till London för första ggn 1991 :confused:)

Edit. skippade VeriFLY-appen. Kan man köra online check in och bag drop med den?
 

igelkotten

Medlem
@Tomas E och @trekker jag har nu:
•Beställt/betalat PCR-hemtest för dag 2
•Genomfört negativt antigen-test (hos Vaccina)
•fyllt i Passenger Locator Form
•giltigt pass samt fyllt i APIS
Har jag missat ngt?
(sjukt nojig man är, nästan som man åker till London för första ggn 1991 :confused:)

Edit. skippade VeriFLY-appen. Kan man köra online check in och bag drop med den?

Om jag får svara, så har du prickat av allt för att komma in (förutsatt att du är dubbelvaxxad sedan minst 15 dagar och har intyg).

Verifly gör det enbart enklare att göra fysisk checkin, iaf när jag använde det för några månader sedan. Online checkin fungerade inte.
 

Tomas E

Medlem
@Tomas E och @trekker jag har nu:
•Beställt/betalat PCR-hemtest för dag 2
•Genomfört negativt antigen-test (hos Vaccina)
•fyllt i Passenger Locator Form
•giltigt pass samt fyllt i APIS
Har jag missat ngt?
(sjukt nojig man är, nästan som man åker till London för första ggn 1991 :confused:)
Covid-bevis som visar att du är fullvaccinerad (så du kommer undan med enbart ett dag 2-test), eftersom du inte visar detta via VeriFly?
Och du har kommit ihåg att boka en flygresa? :)

Edit. skippade VeriFLY-appen. Kan man köra online check in och bag drop med den?
Nej, den är till för att visa upp på flygplatsen och är inte kopplad till ett specifikt flygbolag, trots att bara BA och AA verkar kopplade till den f.n. (åtminstone på den meny som jag fick upp när jag använde appen och skulle spec:a bolag). Samma erfarenhet som @igelkotten, under mina två senaste resor ARN-LHR (en SAS, en BA) har jag inte kunnat checka in online, tror det beror på den nivå av krav som UK ställer på flygbolagen vad gäller dokumentkontroll. Det är gissningsvis "priset" för att den manuella dokumentkontrollen på Heathrow är borta.
 
Toppen