Senaste nytt

[Business Class] Florens - //DESTINATION// - Dusseldorf från 5.500 SEK T/R

agehall

Medlem
Helt klart ytterligare ett budord: spara alltid allt.
Det går ju att plocka upp historiskt i ExpertFlyer, så informationen är inte helt borta, men det hade ju varit enklare om bokningen var kopplad mot några regler. Just nu ser det ut som att den inte har några regler alls.
 

ZZZebra

Medlem
Det var en ny variant...

Mina bokningar är änsålänge orörda men det lär väl inte kvarstå länge. Jag hoppas bara att de gör något åt dem snart så jag kan boka den resa jag gör för jobbet med andra bolag.

Jag tittade nyss, mina bokningar är också orörda. Expedia brukar vara bra på att omgående rapportera in förändringar via mejl och appen så "hälsan tiger still".

Sedan skulle jag ligga lågt med att det är en jobbresa, ditt skydd är starkare om det är B2C än B2B.
 

Traveller

Medlem
Jag har precis pratat med Expedia. Alitalia har avbokat 2 flyg på mina bokningar, de första benen. Expedia personen pratade med sin överordnade, kom tillbaka och sa att det verkar vara något fel. "Jag skall prata med Alitalia och ringer dig senare i dag". Skall bli spännande att se vad som kommer....
 

agehall

Medlem
Sedan skulle jag ligga lågt med att det är en jobbresa, ditt skydd är starkare om det är B2C än B2B.
Spelar inte så stor roll i det här läget - jag köper ju biljetten som privatperson oavsett. Och hur mycket jag ska jobba/semestra har de inte med att göra - det är ju mellan mig och min arbetsgivare.

Jag har precis pratat med Expedia. Alitalia har avbokat 2 flyg på mina bokningar, de första benen. Expedia personen pratade med sin överordnade, kom tillbaka och sa att det verkar vara något fel. "Jag skall prata med Alitalia och ringer dig senare i dag". Skall bli spännande att se vad som kommer....
Har sett att andra på FlyerTalk fått det där svaret också. Har dock inte sett vad som händer i steg 2 än...
 

ZZZebra

Medlem
Några saker jag reagerar över är:
  1. Av de svar från OTA som rapporteras på forumen verkar många resebyråer vara väldigt omedvetna om läget.
  2. Frågan är vad de gör när de inser vidden av haveriet. OTA bygger ju på att låta kunden sköta allt, kräver det omfattande manuellt arbete både mot kund och Alitalia kostar det bolagen väldigt mycket. Dels ekonomiskt men värre är förmodligen goodwill, skulle inte förvåna mig om det kommer snyftreportage typ "flygbolaget ställde in drömresan och vägrar återbetala (fast det handlar om att det tar x veckor att få pengarna).
  3. Ska de göra allt manuellt lär de missa MÅNGA bokningar, även om de får fram korrekta listor på alla biljetter som skall avbokas så är de som gör jobbet vanliga människor som blir avbrutna i arbetet, går hem på kvällen, blir sjuka eller kurs och då tappar några bokningar som faller mellan stolarna...

  4. Sen kanske det allra viktigaste....det är italienare som skall hålla ordning på detta :)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Har reagerat på exakt samma saker @ZZZebra!

Sättet Alitalia hanterar detta på är det sämsta tänkbara för alla parter. Det hade varit mycket bättre (för vissa parter iaf) om de bara avbokat allt rakt av. Nu blir det ju hur mycket merjobb som helst för, framförallt, resebyråerna.
 

nissefalk

Medlem
Den första av mina 2 resor , Avresa 6e April, hade blivit ändrad idag till FLR-FCO-DUS, ringde expedia och ville avboka med full återbetalning, agenten jag pratade med hade inte hört om detta problem, hon ringde dock Alitalia medans jag väntade och fick klartecken på att biljetten är fullt återbetalningsbar varpå resan cancelerades och nu är enligt henne en återbetalning på väg.

Min andra resa som är bokad i Oktober ligger kvar så hon ville inte röra den innan Alitalia varit inne och ändrat så jag får ringa igen när det sker.

Hon nämnde att flygbolaget skall göra återbetalning och att de har 2 till 12 veckors återbetalnings tid så nu blir det att kontakta American Express, där har kostnaden för resorna blivit bokförda som expedia.se Stockholm så borde ju vara expedia som återbetalar och inte Alitalia.
 

NotRyan

Medlem
Den första av mina 2 resor , Avresa 6e April, hade blivit ändrad idag till FLR-FCO-DUS
Helt rätt gjort av Alitalia, du har ju bokat biljett Florens - Dusseldorf, så då måste du ju få åka det. Det är däremot inte rimligt att åka via Långtbortistan haha :D

Så då är det bara att avboka om du nu inte vill besöka Florens förstås :)
 

agehall

Medlem
Helt rätt gjort av Alitalia, du har ju bokat biljett Florens - Dusseldorf, så då måste du ju få åka det. Det är däremot inte rimligt att åka via Långtbortistan haha :D

Du får gärna förklara varför du tycker det är rimligt att flygbolag i efterhand får ändra på farerules för sålda biljetter hursomhelst... Visst är detta ett extremt exempel, men snart kommer vi hamna i samma sits som BA's sista First-misstag förra året där folk faktiskt ringde och kollade med jourhavande fare-ansvarig hos BA, fick OK och biljetterna sedan avbokades.

Det som Alitalia gör strider mot alla regler och logiskt tänkande.
 
Toppen