Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Jag såg precis filmen, och min slutsats blir att jag kommer att undvika att flyga med det här planet så mycket som jag kan.

MCAS har visserligen förbättrats, säger man, men faktum kvarstår ändå att grundkonstruktionen fortfarande är "felaktig".
Att JAS och andra stridflygplan är instabila i sin konstruktion är en sak, de har andra uppgifter och syften, men ett passagerarflygplan anser jag måste vara flygdugligt i sin grundkonstruktion, vilket jag uppfattar inte är fallet med 737 MAX.

Att Boeing sedan början av 2000-talet sakta men säkert vikit av från sin säkerhetskultur gör inte saken bättre. Att vända det på bara några år tror jag inte är möjligt.

Att den tidigare VDn ombeds att lämna bolaget och samtidigt får ersättningar och aktier motsvarande 62 miljoner dollar visar bara att styrelsen betalat honom väl för att vara syndabocken. Men det är nog ingen i dåvarande styrelsen som är helt utan skuld i den här soppan.

Vad jag kan se så har 2/3 av styrelsen bytts ut sedan 2019, så man kan ju hoppas att det också leder till en förändring i företagskulturen på sikt.

I filmen berättade man om en rapport från FAA som släpptes efter olyckan i Indonesien där man beräknade att risken för en liknande olycka ansågs vara en vartannat år. Det var alltså före eventuella förbättringar.

Eftersom flygförbudet upphörde under 2020 så anser inte jag att det har gått tillräckligt lång tid ännu för att jag ska känna att förbättringsåtgärderna minskat risken tillräckligt. Vem vet, man kanske bara har minskat risken till en gång vart fjärde år.

Således lär jag avvakta ett tag till innan jag sätter mig på det här planet.
 

ssh9721

Medlem
Hade för avsikt att undvika i det längsta, men blev en resa till bokad. Denna gång en charter till Manavgat (flyg ARN-AYT) med TUI, således svårt att undvika flyget, premiären blev med SE-RNE. Har läst tidigare om upplevd känsla av högre fart vid landning, måste nog hålla med om det, samt även vid starten kändes det som om vi låg snabbare än vad som är brukligt för denna storlek av flyg. Måste dock säga att det kan vara upplevelsen, då jag trots allt var lite spänd. Själva flygningen var dock händelselös, ljudnivå från planet var helt ok, värre var vissa medpassagerares volym…
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tomas E

Medlem
En intressant "show" om Boeings långvariga problem från Last Week Tonight med John Oliver. Som vanligt så klart lite skruvat, men tar något av ett välbalanserat helhetsgrepp över hela problemhistorien sedan de gick ihop med MDD.
 
Toppen